Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Batteriladdare med recondfunktion?
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Dottern o svärsonen har blivit med bil en -05 V70 bensinare i fint skick. Men nu när den stått oanvänd fem dygn så var den död i batteriet. Den gick bra att kabla igång, o sen startade den självmant efter att dom kört lite med den. Batteriet är väl säkert ett antal år, och dom kör mest väldigt kort med den, o då hinner ju batteriet inte bli fullt igen.
På dom här V70 kan man sätta dit både ett mindre 55 amp, 70 eller 100 amp batterier. Kör man kort kanske det är dumt att ha ett stort batteri?
Jag har tänkt att vi ska ge det gamla batteriet en chans, både för miljön o börsen så vi plockar ut det ur deras bil o tar hit det så jag kan ladda det i husvagnen som har en CTEK 15 amp med recondfunktion. Jag tror att recondfunktionen kan löna sig o göra att livslängden på batterierna blir längre.
Jag har en gammal ctek som jag nyss lånade ut till brorsan, hans ena startvägrande Pegeots batteri gick upp till 13,9 volt så fort vi kopplade på den, men dotterns V70 batteri ville inte upp till mer än 12,2 volt med laddaren påkopplad. Den CTEKen är en gammal jäkel utan recond, misstänker att den inte är som den ska....

Hursomhelst, det hr blev ett långt svammel som vanligt, det jag egentligen undrar är om det finns andra mindre laddare som också har recondfunktion förutom CTEK? CTEK är ganska dyra tänkte jag först, men den här är deras minsta med recondfuntion, den får man för under 700 kr på andra ställen så det är väl inte så dyrt.
https://www.ctek.com/se/products/bil/mxs-5-0
Jag själv tror recondandet absolut kan få ett batteri att leva längre, de jag har i segelbåten är nog över tio år o funkar bra än.
Skulle ni rekomendera era barn en laddare med recondfunktion eller an vanlig lite jäkel från Jula eller Biltema?
Hittade en annan laddare som antagligen har en recondfunktion fast det inte står så. Förlänger livslängden på batterierna och avgifter (avgiftar?) dom, kan nog vara en sorts recond. Det går väl ut på samma sak som hos CTEK att man en kortare tid brölar på med 15 volt typ.
https://www.solorder.se/systemdelar/inve...table-4-3a
Här är en tredje, den har "olika laddprogram" vad det nu betyder.
https://www.conrad.se/p/dometic-group-pe...s&vat=true
(2020-03-06, 19:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Jag har tänkt att vi ska ge det gamla batteriet en chans, både för miljön o börsen så vi plockar ut det ur deras bil o tar hit det så jag kan ladda det i husvagnen som har en CTEK 15 amp med recondfunktion. Jag tror att recondfunktionen kan löna sig o göra att livslängden på batterierna blir längre.
Jag har en gammal ctek som jag nyss lånade ut till brorsan, hans ena startvägrande Pegeots batteri gick upp till 13,9 volt så fort vi kopplade på den, men dotterns V70 batteri ville inte upp till mer än 12,2 volt med laddaren påkopplad. Den CTEKen är en gammal jäkel utan recond, misstänker att den inte är som den ska....

Hursomhelst, det hr blev ett långt svammel som vanligt, det jag egentligen undrar är om det finns andra mindre laddare som också har recondfunktion förutom CTEK? CTEK är ganska dyra tänkte jag först, men den här är deras minsta med recondfuntion, den får man för under 700 kr på andra ställen så det är väl inte så dyrt.

https://www.ctek.com/se/products/bil/mxs-5-0

Det är batteriladdaren som du har länkat till som jag köpte som ersättning för den gamla laddaren som slutade att fungera.

Tänk på att om det är någon cell som är dålig kan batteriet "gasa" och om du låter det stå på laddning i husvagnen kan det vara klokt att koppla in en ventilationsslang till batteriet så inte vätgasen som bildas får vagnen att explodera. Även AGM-batterier kan börja "gasa", vilket jag fick lära mig utan att något for i luften.
Biltema har denna med recond. Vet inte om det kan vara något.[Bild: 20bfe3db223942352f19eb56f33876e4.jpg]

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
(2020-03-07, 10:03)LMC400 Skrev: [ -> ]Biltema har denna med recond. Vet inte om det kan vara något.[Bild: 20bfe3db223942352f19eb56f33876e4.jpg]

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Mindre än halva priset för en CTEK då. Lite svårt val då. Jag som har bra erfarenhet av mina CTEKar skulle nog köpt en sån ändå. Det handlar nog en del om tur eller otur bara, ifall laddarna ska funka felfritt under lång tid.
Brorsans laddare pajade nyss, han köpte den på Spånga Bildelar för 40 år sen. På den tiden fanns ju ingen laddautomatik o sånt, men den laddaren slutade ändå helt att ladda när batteriet var fullt. Kokade aldrig nåt batteri. Inne i laddaren sitter det nästan inga grejer alls. Det var bättre förr Smile
Dagens bilar, även om de är 15 år gamla, har mycket elekriska prylar och därmed hög strömförbrukning. På vintern ökar den ännu mer, med elbakrutor och dito speglar, stolvärme, ventilationsfläkt och allt annat som hör den mörkare årstiden till.
Dieslar med bränsledriven värme frestar på batteriet ännu mer. Även om man inte kör bara riktigt korta sträckor mår batteriet bra av extra laddning några gånger i månaden.

Dessutom är dagens bilar förstås väldigt beroende av att batteriet är bra, för att bilarna ska fungera som det är tänkt.
Jag tog hem deras batteri o laddade det inne i husvagnen med 15 amp CTEKEN i recondläget. Dom bor imstan utan nåt bra ställe att ta ström till laddarenDan efter visade det fullt enligt dioderna. Och det kom en liten mängd små bubblor ur alla cellerna, det var ett Volvo 60 amp batteri som det gick att skruva bort korkarna på. Är batterierna kass brukar det bubbla skitmycket ur en del hål o kanske inte alls ur nåt annat.
Gissningvis funkar batteriet minst till hösten, och orsaken var för korta körsträckor, nåt den nyblivne körkort och bilägaren svärsonen inte tänkt på. Men han är mkt lättlärd o kommer knappastbatt glömma att köra lite längre ibland. Eller att ladda med laddare när han kommer åt.
En laddare kan bli en bra present till hushållet.