(2020-02-20, 13:02)LMC400 Skrev: [ -> ]Alla får göra sina val. Vill man lägga massor med pengar och leva i lyxhusvagn eller husbil för fantasisummor så väljer man det. Själv anser jag att just camping ändå avser ett något enklare liv som inte kräver enorma summor. Då bor jag nog hellre på hotell och får god(are) frukost varje dag
Men jag dömer ingen. Alla prioriterar olika.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Det skulle frugan direkt välja, speciellt det där med frukost...
Men är man lite mer för fruluftsliv så är det husvagn som gäller.
Många tillverkare av vagnar under senare tid men även under 80/90 tal, hade en förmåga att plocka in för mycket elektronik i sina produkter. Tänker bl a på Polar som införde typ GLE med den stora elekronikpanelen som var tänkt som en Central där man kunde sköta det mesta. Hur många egentligen uynytjade alla dessa faciliteter? Hur många gånger fungerade denna?
Väldigt få skulle jag tro, det bästa var om man fick igång pannan över huvud taget. Inte minst alla vinterställningar som krävdes för att inte prylarna skulle frysa sönder. Det gäller även alla vagnar så det är egentligen inget man skall hoppa över som en del gör, många kommer på närmare våren att prylarna inte fungerar men då är det lite sent.
En husvagn är i regel inte uppvärmd hela året med fukt och oxidationer på elutrustningar som följd.
De jag anser fungerade bra var just Cabby och Kabe med Aldes pannor med Elpatron och varmvattenberedare. Som fungerade i regel klanderfritt om de fick en tillsyn lite då och då. Men Cabby i förhållande till Kabe så anser jag att Cabbyn är lite lättare att dra och lättare i vikt i ungefär samma storlekar. I övrigt så är man lite fundersam över hur husvagnar egentligen sköts? Kan nästan påstå att många som har eller haft en husvagn aldrig sett hur bl a taket eller underdelen på golvet ser ut. Kan nog också påstå att många som köper nytt slarvar så med garantiservice så garantin faller men det är få köpare som verkar intresserade av hur detta sköts under tid. Frågar man om dessa papper som köpare så har de alltid kommit bort. Detta är ett bra prutläge.
Men Cabby, Cabby mellan 1988 och fram till 1998 då de sista blev med en helrak bakända. Tidlösa, tilltalande design och funktionsdugliga med en tilltalad inredning. Det jag inte gillar var fr o m 1999 då man flyttade fram kofferten och gjorde runda hörn, dessa hörn har alltid varit ett litet problem med, speciellt avseende fukt och röta. Dom flesta vagnar med den konstruktionen har haft problem med detta. Vissa isolerar inte hörnet och en del lägger in en lös formad frigolitbit eller så isolera man innåt mot innerpanelen och plåten är bar där det oftast blir ett mellanrum så kondens bildas på baksidan av plåten/plasten som sedan orsakar fukt och röta.
Men dessa årsmodeller 1988/98 av Cabby är lätta, lätta att dra, lätta att sköta, har en normal elutrustning för camping där det mesta fungerar första gången när man vill använda prylarna. Men det är klart att det finns lite att se över "även" på en Cabby av äldre modell och är man spekulant så börjar man i alla fyra hörn invändigt i golvnivå, är det fukt där så är det inte bra för då är vagnen inte omtätad eller skött enligt rekomendationerna. Då blir nästa steg att kontrollera varje hörn utifrån, under golvet och det bör inte vara mjukt eller hål så möss kan krypa in, eller lagat med någon bra som någon hittade hemma som inte behövts någon annanstans, då är det läge att titta på någon annan vagn. Är man utrustad med en fuktmätare så bör den inte gå över 14 i RF, hamnar man på runt 18 eller mer så är det en fuktskada som måste åtgärdas.
I övrigt så har jag stor förståelse för att det finns "andra" vagnar och märken men få som klarar riktigt vinterväder och skall man bara använda vagnen i stället för tält så finns det ju andra att spekulera på.