2021-10-10, 21:10
(2021-10-10, 20:10)LMC400 Skrev: [ -> ]Nu går jag ut på tunn is eftersom jag inte vet något om denna Aldepanna.
Kom bara att tänka på den Primuspanna vi hade i vår första vagn, en Polar också från 1985. Hade samma fel på den. Där var det cirkulationspumpen som inte snurrade. Det fick också till följd att pannan kokade och stängde av pga överhettning eftersom den inte fick ut värmen på elementslingan trots att rumstermostaten kallade på värme. Värmen funkade fint efter byte av pumpen.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Två olika system primus har mycket mindre vatten i pannan och start och stopp sköts helt via rumstermostaten förutom överhettningsskyddet på pannan. Går inte pumpen så stannar pannan när överhettningsskyddet utlöser och en manuell återstart krävs (beroende på panntyp).
Aldepannan har mer vattenvolym och värmen regleras med vridtermostaten på pannan där vridtermostatens termoelement sköter start och stopp av huvudbrännaren beroende på vilken siffra som ratten är inställd på och som då ger en beräknad temperatur på vattnet.
Pannan är av typen "fast inställd på grundvärme" via vridtermostaten på gasventilen som kan regleras mellan 1 och 7 t ex där 1 motsvarar ca 30 grader i panntemperatur och 7 motsvara ca 80 grader i panntemperatur.
Termostaten som känner värmen i vagnen startar endast pumpen eller Elpatronen (om den finns).
Det som inte fungerade på TS panna.
Skulle pumpen stå så bryter pannan på överhettningsskyddet och det gör det inte vad jag förstår utan brännaren går inte ner på pilotlåga vilket då borde innebära att termoelementet inte fungerar eller att det hänt något med vridtermostaten som inte lämnar rätt värde via termoelementet till magnetspolen för stängning av huvudbrännaren.
En sak som kan hända är också handhavandefel t ex att vid start så vrids vridtermostaten upp på full värme typ 7:an på vredet, samt att rumstermostaten är frånslagen (står på 0) då hinner inte pannan och systemet att komma igång så man kan få en kokning då pannan går på full effekt.
Men det skall vi väl inte tro att det är det som hänt?
Alla Aldepannor skall startas på låg effekt och när systemet kommit igång så kan man öka successivt om det behövs.
Lite överkurs...
Kom att tänka på att vid testkörning av en aldepanna för att se om vridtermostaten är rätt inställd så skall man ha en en "påläggstermometer" och fästa där termoelementet sitter som styr panntemperaturen.
Principen blir då att köra igång pannan och när den börjar bli varm så vrider man upp vridtermostaten på full effekt med "frånslagen" cirkulationspump och när påläggstermometern visar ca 80 grader så skall pannan gå ner till pilotlåga.
Gör den inte det så "kan" vridtermostaten vara felinställd.
Skulle temperaturen fortsätta att stiga utan att den går ner på pilotlåga så är problemet i eller omkring termoelementet för vridtermostaten.
Överhettningsskyddet på pannan bör bryta strax innan kokpunkten ca 95 grader