2020-01-21, 11:01
2020-01-21, 11:01
(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: [ -> ]Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?Vi hade första nattstoppet utanför Berlin. Alltså bara plan mark hela vägen fram. Det var där det började. Sen höll det på varje morgon med undantag av en morgon. Inget speciellt i backarna i södra Tyskland.
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
2020-01-21, 13:01
(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: [ -> ]Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?Hur högt har du ställt din KCR Jocke? Eller har du inte heller rört standardinställningen?
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
2020-01-22, 21:01
(2020-01-21, 11:01)LMC400 Skrev: [ -> ]Då kanske det hänger samman med att dieseln utanför Sverige är bättre, den ger ju högre effekt. De som tankat diesel i Norge eller Danmark säger ju att bilarna plötsligt drar hela två dl mindre per mil...(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: [ -> ]Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?Vi hade första nattstoppet utanför Berlin. Alltså bara plan mark hela vägen fram. Det var där det började. Sen höll det på varje morgon med undantag av en morgon. Inget speciellt i backarna i södra Tyskland.
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
2020-01-22, 22:01
Dieseln är helt klart bättre och energitätare än den svenska. Dock har det hänt även med svensk diesel i tanken
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
2020-01-22, 22:01
Lite att läsa...
Visserligen Hyundai men samma företag som Kia (Hyundai äger Kia samma tekniker bakom ritningarna).
https://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=1804
Visserligen Hyundai men samma företag som Kia (Hyundai äger Kia samma tekniker bakom ritningarna).
https://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=1804
2020-01-22, 23:01
(2020-01-22, 22:01)Hagbard Skrev: [ -> ]Lite att läsa...
Visserligen Hyundai men samma företag som Kia (Hyundai äger Kia samma tekniker bakom ritningarna).
https://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=1804
Nu är det risk för att LMC400 blir riktigt uppskrämd när du länkar till en Hyundai som har skjutit ut en vevstake ur blocket. Någon resonerade runt att felorasken kunde vara en spridare som har hängt sig så att en cylinder har erhållit fullt blås med diesel. Tyvärr har den drabbade inte berättat vad tänkbar felorsaken kan ha varit utifrån vad dom såg när dom tog isär motorn.
En skillnade mellan diesel- och bensinmotorer är att det inte finns något spjäll som stryper lufttillförseln i dieselmotorn. I dieselmotorn stryrs effekten av mängden bränsle som sprutas in. I moderna direktinsprutade dieselmotorer styrs mängden bränsle och tidpunkt elektroniskt. När man chiptrimmar flashar man in annan mappning i styrenheten. Vid box-trimning manipulerar man signalerna till/från styrenheten. För att få ut mer effekt ur en turboladdad dieselmotor ökar man trycket från turbon samt sprutar in mer diesel.
Eftersom det sitter en ställbar potentiometer på KCR-boxarna vore det bar att veta vad som påverkas mellan de olika lägena.
Med husvagnen efter får bilen jobba mycket hårdare. Kan det vara som så att styrenheten får "spader" vid hård belastning under längre tid när KCR-boxen manipulerar signalerna till/från bilens styrenhet och att detta ger uppphov till underligt beteende när man startar motorn igen?
Själv hade jag valt att deaktivera KCR-boxen nu när du inte behöver extra kraft i Alperna och se hur bilen beteer sig.
2020-01-23, 01:01
(2020-01-21, 13:01)LMC400 Skrev: [ -> ]Nä jag kör med standardinställningen och den fungerar perfekt. Och att jag undrade om södra Tyskland ,var att på vår förra Ford så la den av i samma uppförsbacke två år i rad Den gick ned i nödläge,så det var bara att stanna o starta om och sen fortsätta. Måste varit något förbannat magnetfält eller något.(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: [ -> ]Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?Hur högt har du ställt din KCR Jocke? Eller har du inte heller rört standardinställningen?
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
2020-01-23, 07:01
Orsakerna kan vara många men att en vevstake ger sig iväg tillhör nog inte vanligheterna. KCR sitter i omkring 100 000 fordon. Om det inte skulle fungera över lag borde det gå att hitta massvis med sidor om haverier. Klart det kan finnas mängder med andra felkällor. Man blir ju lätt benägen att tro att bara för att man monterat en box så ligger felet automatiskt där.
Och nej, jag har inte råkat ut för några motgångar just i de sydtyska backarna mer än att det är motigt uppför
Tänkte också göra så att den dagen (om) boxen åker i igen så ställer jag ner den två hack.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Och nej, jag har inte råkat ut för några motgångar just i de sydtyska backarna mer än att det är motigt uppför
Tänkte också göra så att den dagen (om) boxen åker i igen så ställer jag ner den två hack.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
2020-01-23, 10:01
(2020-01-22, 23:01)Sokrates Skrev: [ -> ]Med husvagnen efter får bilen jobba mycket hårdare. Kan det vara som så att styrenheten får "spader" vid hård belastning under längre tid när KCR-boxen manipulerar signalerna till/från bilens styrenhet och att detta ger uppphov till underligt beteende när man startar motorn igen?
Jag misstänker att det är just så det går till
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk