Litiumbatterier har lägre inre moststånd än bly-syrabatterier. I kombination med att generatorerna har sämre kylning vid låga varvatal ökar risken för överhettning när man laddar litiumbatterier med bilgeneratorn.
(2019-12-27, 00:12)Sokrates Skrev: [ -> ]Litiumbatterier har lägre inre moststånd än bly-syrabatterier. I kombination med att generatorerna har sämre kylning vid låga varvatal ökar risken för överhettning när man laddar litiumbatterier med bilgeneratorn.
Tar litiumbatterierna alltså åt sig en högre laddström än blybatterier?
Det gör även AGM batterierna fast det sällan pratas eller skrivs om det. Ett vanligt urladdat blybatteri tar åt sig en hög laddström bara de första fem, sex minuterna sen går laddningen mkt långsammare, även om det är helt nya batterier. AGM fortsätter däremot att ta till sig en lika hög laddström tills batteriet är fullt. En sällan påtalad fördel, jag läste det i ett test i Vi Båtägare. I en båt med kanske tre, fyra AGM batterier man dragit ur ganska rejält kanske man eldar upp generatorn när man ska ladda dom när inte laddströmmen sjunker efter fem minuter.
(2019-12-27, 15:12)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Tar litiumbatterierna alltså åt sig en högre laddström än blybatterier?
Ja, Litiumbatterier lär ta åt sig mer laddning under längre tid, vilket är skälet till att dom kan laddas upp snabbare än vad som är fallet för bly-syrabattrier.
Det finns ju normalt sett någon typ av laddningsregulator som hanterar vad generatorn ska ge ifrån sig också. Rimligen borde den skydda mot överlast. Men det kan förstås vara så att den som konstruerade laddningsregulatorn räknade med att ett vanligt blybatteri ska vara den last generatorn har, så att regulatorn inte rätt styr laddströmmen om det sitter en annan typ av batteri påkopplat.
Det finns väl gränser för vad generatorn orkar med också, om den får ladda en längre tid oavsett batterityp. I segelbåten har jag fyra st 72 amp fritidsbatterier som förbrukarbank, och nån enda gång har jag spelat stereo länge så de blivit hyfsat urdragna. När jag sen körde för motor hemåt såg jag på NASA batterimonitorn att den lilla Hitachi generatorn märkt 55 amp på Yanmnardieseln laddade 60 ampere en stund, då stretar den emot så pass att man inte får ut fulla varv på 23 hästars dieseln. Då blev generatorn rejält het. Jag har lämnat in den två ggr till Bilelfirma för byte av kol o lager... Det funkar ju ändå eftersom jag efter åratals övande har järnkoll på att inte dra ur batterierna för mycket, men man kan nog sabba en generator om den får ladda många batterier en längre tid.
När dom här fyra batterierna är slut kommer jag att nöja mig med tre stycken, då går det lite fortare att återladda med motorn eller solcellen när det behövs.
Det är i sådana fall jag menar på att en vettigt konstruerad regulator bör se till att inte ta ut mer än vad generatorn tål. Men bilelektriska ting tillverkas ju i sådana jätteserier, så de snålar på allt de kan komma på. Finns kanske ingen överlastreglering på dem?
I bilen jag har är generatorn på 180 A, men hur länge den orkar ge det, det har jag ingen aning om.
Av videon framgår det att det är kylningen av generatorn som är problemet vid högt strömuttag samtidigt som generatorn snurrar sakta när motorn går på låga varv. Detta är inget problem när man använder bly-syrabatterier som tar längre tid att "fylla på". Problemet uppstår när man laddar litiumbatterier, som "fylls på" mycket snabbare, med generatorer som inte är utrustade med strömreglering som även styrs av generatorns temperatur.
Laddningsregulatornerna i bilgeneratorer är vanligtvis relativt enkla och håller spänningen under ett visst värde, 14,4 v är vanligt att generatorerna levererar som mest.