2019-09-03, 18:09
Fullmäktige i Stockholm har nu beslutat att införa Miljözon klass 2 på Hornsgatan i Stockholm.
Miljözon klass 2
I miljözon klass 2 ställs krav på personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. För att få köra i miljözon klass 2 måste fordon med såväl bensinmotor som dieselmotor tillhöra utsläppsklass Euro V eller Euro VI. Från och med den 1 juli 2022 skärps kraven för bilar med dieselmotor. Från den tidpunkten ska dieselbilar uppfylla kraven för Euro VI för att få köra i miljözon klass 2.
(transportstyrelsen.se - Miljozoner)
Regeringen gav förra våren alla kommuner rätt att införa två olika typer av miljözoner för personbilar, men hittills är det bara Stockholm som fattat beslut. Göteborg och Malmö har avvisat idén.
Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), som varit miljözonens förkämpe är nöjd efter att majoriteten i fullmäktige nu sagt ja till att införa miljözon 2 på Hornsgatan. Det är en genomfartsled i centrala Stockholm på cirka 2,5 kilometer där miljökvalitetsnormen för kväveoxider ofta överskrids. Endast bilar med utsläppsklass Euro 5 (började införas 2009) och Euro 6 (började införas 2014) får åka där. I juli 2022 skärps kraven för dieselbilar så att de måste klara Euro 6.
(www.di.se - Nu förbjuds äldre fossilbilar i Stockholm)
Miljözon klass 2
I miljözon klass 2 ställs krav på personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. För att få köra i miljözon klass 2 måste fordon med såväl bensinmotor som dieselmotor tillhöra utsläppsklass Euro V eller Euro VI. Från och med den 1 juli 2022 skärps kraven för bilar med dieselmotor. Från den tidpunkten ska dieselbilar uppfylla kraven för Euro VI för att få köra i miljözon klass 2.
(transportstyrelsen.se - Miljozoner)
Regeringen gav förra våren alla kommuner rätt att införa två olika typer av miljözoner för personbilar, men hittills är det bara Stockholm som fattat beslut. Göteborg och Malmö har avvisat idén.
Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), som varit miljözonens förkämpe är nöjd efter att majoriteten i fullmäktige nu sagt ja till att införa miljözon 2 på Hornsgatan. Det är en genomfartsled i centrala Stockholm på cirka 2,5 kilometer där miljökvalitetsnormen för kväveoxider ofta överskrids. Endast bilar med utsläppsklass Euro 5 (började införas 2009) och Euro 6 (började införas 2014) får åka där. I juli 2022 skärps kraven för dieselbilar så att de måste klara Euro 6.
(www.di.se - Nu förbjuds äldre fossilbilar i Stockholm)