Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Trögt lock
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Har ett irriterande problem:
Locket till vattentanken går mycket trögt. När vi nu äntligen ska ut med vagnen så går det inte att skruva på. Det är som om något kladd gör att det inte går att vrida i gängorna.
Har provat att tvätta med T-röd men ingen skillnad.
Kan något ha hänt med plasterna i lock respektive tank? 
Locket är alltså det stora (inte påfyllningen) ovanpå tanken som är cirka 135 mm diameter.
Smörja - med vad?
Tacksam för tips
(2019-08-02, 12:08)Adrian Skrev: [ -> ]Har ett irriterande problem:
Locket till vattentanken går mycket trögt. När vi nu äntligen ska ut med vagnen så går det inte att skruva på. Det är som om något kladd gör att det inte går att vrida i gängorna.
Har provat att tvätta med T-röd men ingen skillnad.
Kan något ha hänt med plasterna i lock respektive tank? 
Locket är alltså det stora (inte påfyllningen) ovanpå tanken som är cirka 135 mm diameter.
Smörja - med vad?
Tacksam för tips

Ta gärna några foton och lägg upp så vi kan se hur det ser ut.
Om det är gummi eller plast så kan du smörja med olivolja. Inte matolja eller något annat. Olivolja är snällare mot gummi än andra oljor och inte giftig om du skulle på det i närheten av dricksvatten.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[Bild: sPmk91c.jpg]

(2019-08-02, 14:08)LMC400 Skrev: [ -> ]Om det är gummi eller plast så kan du smörja med olivolja. Inte matolja eller något annat. Olivolja är snällare mot gummi än andra oljor och inte giftig om du skulle på det i närheten av dricksvatten.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Tack för tipset.
Undrar om det inte är plasten i locket som åldrats. Känns "kladdigt" på insidan av locket, men inte utsidan.
Ska tills vidare prova med olivolja.
Jaha, nu "lyckades" jag igen med bild. Men ser att den klickbara länken visar bilden. Sorry Cool
(2019-08-02, 15:08)Adrian Skrev: [ -> ]Jaha, nu "lyckades" jag igen med bild. Men ser att den klickbara länken visar bilden. Sorry Cool

såg att bilds html-tag hamnade i citatet, så jag gick in med admin-kontot och fixade till det.