Jag har fått ett läckage vid cirkulationsmotorn till elementvattnet. Jag är inte helt säker men det såg ut som att vattnet trängde fram där motorns blå hus gick ner i patronen. Jag skyndade mig att tömma systemet. Men det är ju omöjligt att mecka med grejorna på plats. Det går ju inte att få in två händer där. Huvud och en arm går. Vet någon hur man gör på bästa sätt ? Kan man få fram hela värmesystemet på något sätt så man kommer åt på ett vettigt sätt ? Bör man ta loss cirkulationsmotor och patron innan man börjar ? Har någon av er någon erfarenhet av detta. Jag skall förstås fylla på systemet innan och försöka hitta exakt var läckan är, men jag är ganska säker på att det var mellan motorn och patronen.
(2019-07-31, 16:07)biake Skrev: [ -> ]Jag har fått ett läckage vid cirkulationsmotorn till elementvattnet. Jag är inte helt säker men det såg ut som att vattnet trängde fram där motorns blå hus gick ner i patronen. Jag skyndade mig att tömma systemet. Men det är ju omöjligt att mecka med grejorna på plats. Det går ju inte att få in två händer där. Huvud och en arm går. Vet någon hur man gör på bästa sätt ? Kan man få fram hela värmesystemet på något sätt så man kommer åt på ett vettigt sätt ? Bör man ta loss cirkulationsmotor och patron innan man börjar ? Har någon av er någon erfarenhet av detta. Jag skall förstås fylla på systemet innan och försöka hitta exakt var läckan är, men jag är ganska säker på att det var mellan motorn och patronen.
I en Sävsjö (inte Smålandia) så har du en Aldepanna och Elpatronen sitter "under" varmvattenberedaren och det är vanligt att det droppar ner från den om den läcker. Har du ingen dränering där eller en schuntventil i underkant båda dessa kan läcka. Schuntventilen läcker glykolvatten och dräneringsventilen bör då läcka färskvatten, har du båda sorterna så är varmvattenberedaren förmodligen sönderfrysen.
Elpatronen har en gummiringspackning (neoprengummi) som ligger precis under flänsen som håller motorn till Elpatronen och läcker den så kommer vattnet ut i mellan skruvflänsen inte uppepå (sitter med fyra skruvar mot pumpen). Denna går att ta den med två självlåsande klämtänger från B-tema utan att tappa ur systemet men det rinner lite under så en skål eller en djup liten ungsform brukar vara bra samt lite trasor.
Hur gick det med läckaget?
Precis samma sorts pumpmotorläckage hade jag i i min Cabby Aldepanna nyss. Det blev ganska katastrofalt, kretskortet som styr tillslaget av elpatronen brann sönder när vagnen stod med värmen avslagen, och det gjorde att elpatronen kopplades in på 1 kw effekt. Jag missade att det droppade där, tror det blev tätt när det blev varmt, bytte kortet själv en gång, sen hände samma sak igen! Då gav jag upp o lämnade in vagnen till riktig husvagnsverkstad som upptäckte två helt andra läckage men inte pumpmotorn, så när jag fått hem vagnen o den blivit kall hände samma grej för tredje gången! Det blev en sväng till till Niboverkstan. Luktade [censurerat ord] i vagnen av tre uppbrunna kretskort, det fick jag bort med en liten ozongenerator.
Nu funkar det igen o verkar tätt överallt.