2019-07-05, 06:07
I fjol införde Sverige det skattesystem som kallas bonus-malus där syftet var att uppmuntra bilköpare att välja fordon som släpper mindre koldioxid.
Problemet för husbilsköparna är att det knappt finns några bonusfordon att välja på just nu på marknaden.
Och från 1 september börjar husbilar dessutom att beskattas med WLTP-värdet (nya mätmetoden som ger bilarna mer verkliga siffror på förbrukning och CO2-utsläpp). När koldioxidvärdet stoppas in i b[o]nus-malus-formeln blir skatten betydligt högre för husbilar.
Husbilsbranschen är bedrövad och kallar det för ”en oskälig dubbelsmäll”.
– Ja, nu får vi en smäll till som är väldigt tuff, säger Mikael Blomqvist som är talesperson för Husvagnsbranschens Riksförbund.
– Det blir en skattehöjning på uppemot 100 procent för de populäraste husbilsmodellerna. Efter 1 september kommer skatten vara 25 000 kronor och gå upp till 33 000 kronor för de största fordonen.
(www.bytbil.com - "100 procent högre skatt på husbilar")
Problemet för husbilsköparna är att det knappt finns några bonusfordon att välja på just nu på marknaden.
Och från 1 september börjar husbilar dessutom att beskattas med WLTP-värdet (nya mätmetoden som ger bilarna mer verkliga siffror på förbrukning och CO2-utsläpp). När koldioxidvärdet stoppas in i b[o]nus-malus-formeln blir skatten betydligt högre för husbilar.
Husbilsbranschen är bedrövad och kallar det för ”en oskälig dubbelsmäll”.
– Ja, nu får vi en smäll till som är väldigt tuff, säger Mikael Blomqvist som är talesperson för Husvagnsbranschens Riksförbund.
– Det blir en skattehöjning på uppemot 100 procent för de populäraste husbilsmodellerna. Efter 1 september kommer skatten vara 25 000 kronor och gå upp till 33 000 kronor för de största fordonen.
(www.bytbil.com - "100 procent högre skatt på husbilar")