2019-05-06, 23:05
2019-05-07, 12:05
(2019-05-06, 23:05)Sokrates Skrev: [ -> ]bruderx.com - exp-6Den var rätt brutal den vagnen
2019-05-07, 13:05
(2019-05-06, 23:05)Sokrates Skrev: [ -> ]bruderx.com - exp-6
Jag gillar det mer funktionella tänket flera husvagnstillverkare har i Australien, med fokus på resande och funktion på det mindre vägnätet. Även om just denna BRUDER EXP-6 är lite väl extrem, så har den många intressanta designlösningar med fokus på praktisk funktion.
Finns som sagt flera intressanta husvagnstillverkare i Australien med sådana här funktionellt praktiskt inriktad lite mindre husvagnar, som är välfungerande även på det mindre vägnätet. Alla är ju inte såhär extremt off-road-inriktade.
Tilltalar mitt sinne och mitt intresse för campande.
Har själv drömt om boggieaxel på en liten husvagn som min, för mjukare gång inne på små ibland lite ruffa skogsvägar.
Denna husvagnstyp saknas ju helt här i Sverige och i Europa, även om mindre husvagnar är lite mer vanliga nere i Europa.
Mycket av mitt campande under de hittills 12 campingsäsongerna med min lilla husvagn har ju varit fricamping, inte helt sällan in på sådana här små skogsvägar. Min husvagn fungerar hyfsat där, men har för låg markfrigång, går tungt över ojämnheterna med enkelaxeln samt är lite för dåligt isolerad. Flera av de Australiska modellerna hade ju varit underbara här, främst kanske de som inte är riktigt så extrema som exemplet här ovan:
2019-05-11, 13:05
(2019-05-07, 13:05)BoUte Skrev: [ -> ](2019-05-06, 23:05)Sokrates Skrev: [ -> ]bruderx.com - exp-6
Jag gillar det mer funktionella tänket flera husvagnstillverkare har i Australien, med fokus på resande och funktion på det mindre vägnätet. Även om just denna BRUDER EXP-6 är lite väl extrem, så har den många intressanta designlösningar med fokus på praktisk funktion.
Finns som sagt flera intressanta husvagnstillverkare i Australien med sådana här funktionellt praktiskt inriktad lite mindre husvagnar, som är välfungerande även på det mindre vägnätet. Alla är ju inte såhär extremt off-road-inriktade.
Tilltalar mitt sinne och mitt intresse för campande.
Har själv drömt om boggieaxel på en liten husvagn som min, för mjukare gång inne på små ibland lite ruffa skogsvägar.
Denna husvagnstyp saknas ju helt här i Sverige och i Europa, även om mindre husvagnar är lite mer vanliga nere i Europa.
Mycket av mitt campande under de hittills 12 campingsäsongerna med min lilla husvagn har ju varit fricamping, inte helt sällan in på sådana här små skogsvägar. Min husvagn fungerar hyfsat där, men har för låg markfrigång, går tungt över ojämnheterna med enkelaxeln samt är lite för dåligt isolerad. Flera av de Australiska modellerna hade ju varit underbara här, främst kanske de som inte är riktigt så extrema som exemplet här ovan:
Jag trodde nästan den skulle ha nån sorts drivning på hjulen. En rejälare modell av moower att koppla in tillfälligt
på en sån vagn skulle nog vara det som räddade ekipaget från att fastna på de värsta ställena i outbacken. Även om dragaren är en rejäl fyrhjulsdriven machine.
2019-05-11, 20:05
(2019-05-11, 13:05)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Jag trodde nästan den skulle ha nån sorts drivning på hjulen. En rejälare modell av moower att koppla in tillfälligt
på en sån vagn skulle nog vara det som räddade ekipaget från att fastna på de värsta ställena i outbacken. Även om dragaren är en rejäl fyrhjulsdriven machine.
Ja, det hade varit bra för framkomligheten om man kan koppla in drivning på husvagnens hjul när man kör sakta med hela ekipaget. Så fungerade det på artilleri pjäsen Haubits 77 som drogs av TGB40. Haubits 77:an var utrustad med en Volvo B20-motor som drev två hydralpumpar och det satt två hydralmotorer som drev de stora hjulen, en pump per sida. Från förarhytten i TGB40:an hade man en manöverpanel där man kunde starta B20-motorn i pjäsen för att få drivning på pjäsens hjul vid behov i "terränglådan".
2020-09-16, 00:09