2019-05-06, 11:05
Husbilar är byggda med husvagnsteknik och är inget under av krocksäkerhet. De säkraste husbilarna är förmodligen s.k. plåtisar, men det är fara värt att inredningen och all last som man har i skåp och lådor även i dessa husbilar kommer farande och klappar till de åkande vid en kollision.
Trafikverket har testat två moderna husbilar som baseras på det absolut vanligaste fabrikatet av grundfordon..
– Resultatet av Trafikverkets tester visar stor risk att omkomma i en frontalkollision, säger Matteo Rizzi. Konstruktionen i husbilarna är inte tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid krock. En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt. Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad.
Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag. Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.
(www.trafikverket.se - Trafikverkets tester visar stora brister i krocksäkerhet hos husbilar)
Av videon (3:54 minuter in i videon) framgår att A-stolparna i den helintegrerade husbilen bestod av trä.
Trafikverket har testat två moderna husbilar som baseras på det absolut vanligaste fabrikatet av grundfordon..
– Resultatet av Trafikverkets tester visar stor risk att omkomma i en frontalkollision, säger Matteo Rizzi. Konstruktionen i husbilarna är inte tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid krock. En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt. Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad.
Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag. Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.
(www.trafikverket.se - Trafikverkets tester visar stora brister i krocksäkerhet hos husbilar)
Av videon (3:54 minuter in i videon) framgår att A-stolparna i den helintegrerade husbilen bestod av trä.