Hej!
Då min kontrollpanels knappar har gått sönder och det inte går att uppbringa enbart knappar, och då vi endast kommer stå säsong med el-plats så tänkte jag koppla så elpatron och cirkulationspumpen åtminstone fungerar.
Just nu har jag kopplat så elpatronen går hela tiden och inte verkar gå via termostaten.
Har gjort ett enkelt kopplingsschema hur jag tänkt mig, så jag vore tacksam för svar om jag tänkt rätt.
Ursäkta men jag tycker att det ser konstigt ut.
Är det elpatronen som matas från batteriet (12v DC)?
Varför ha två spearata strömbrytare till tillslag av elpatron och cirkulationspump när strömen till båda strömbrytarna slås till/från av rumstermostaten?
Själva elpatronen matas med 240 dock finns inte den sladden på bilden.
Det sitter en vattenkännare (termostat) på elpatronen där 12v kopplas in.
Du har helt rätt. Jag behöver ju bara en knapp som slår igång alltihop.
Kan ju förvisso ha 2 knappar men låta cirk-pumpen gå hela tiden.
(2019-03-25, 21:03)Rolle R Skrev: [ -> ]Det sitter en vattenkännare (termostat) på elpatronen där 12v kopplas in.
Okej, så det sitter en termokontakt som känner av temepraturen på vattnet. Är det en öppnande eller slutande termokontakt?
Tyvärr så har jag ingen aning om det. Det är så gamla grejer så man hittar ingen info om sakerna.
Elpatronen är en Primus 8085 om det kan säga dig nåt.
Jag kanske inte ens behöver koppla via termokontakten utan dra 12v direkt på rumstermostaten och sedan till knappen/knapparna och sedan vidare till cirk-pump och tillslaget till elpatronen.?
(2019-03-25, 23:03)Rolle R Skrev: [ -> ]Tyvärr så har jag ingen aning om det. Det är så gamla grejer så man hittar ingen info om sakerna.
Elpatronen är en Primus 8085 om det kan säga dig nåt.
Nej, jag måste medge att jag inte har någon vetskap om funktionen av Primus pannan, men jag brukar kunna läsa ett och annat elschema. Min fundering rör logiken i ditt system.
Om du har en multimeter kan du ohm-mäta över termobrytaren och se om den är öppen eller sluten nu när det inte finns något värme i systemet.
Vid närmare eftertanke börjar jag tro att termobrytaren kan ha funktionen av ett överhettningsskydd och då skulle den bryta strömmen innan vattnet når alltför hög temperatur, t.ex. för att undvika att vattnet kan börja koka. Om denna gissning är riktig tycker jag det blir fel att termobrytaren bryter strömmen till cirkulationspumpen. Om detta antagande är riktigt skulle jag sätta strömmbrytaren på ledningen från batteriet som i sin tur strömförsörjer både cirkulationspumpen termokontakten på elpatronen. Från termokontakten på elpatronen kopplar jag rumstermostaten som i sin tur strömmförsörjer tillslaget av elpatronen. Funktionen blir då att när man slår till strömbrytaren startar cirkulationspumpen och rumstermostaten erhåller spännning så länge som termobrytaren inte har öppnat p.g.a. av hög vattentemperatur. Rumstermostaten kommer då enbart styra till/från slag av elpatronen. Cirkulationspumpen kommer att gå hela tiden när strömbrytaren är tillslagen.
Jag tycker att det blir helt fel att styra cirkulationspumpen utifrån lufttemperaturen. Den måste styras utifrån vattentemperaturen för att tillse att vattnet cirkulerar för att undvika överhettning.
Tack för hjälpen Sokrates
Det funkade fint att koppla som du beskrev dock så tog jag separat knapp till cirk-pumpen så kan jag köra den lite då och då så slipper den kärva fast.
Testade att stänga av cirk-pumpen och inom en minut så slog termokontakten ut och elpatronen stängdes av :9
Stort tack för hjälpen. Till helgen blir det premiärsova för denna säsong
(2019-03-26, 19:03)Rolle R Skrev: [ -> ]Tack för hjälpen Sokrates
Det funkade fint att koppla som du beskrev dock så tog jag separat knapp till cirk-pumpen så kan jag köra den lite då och då så slipper den kärva fast.
Testade att stänga av cirk-pumpen och inom en minut så slog termokontakten ut och elpatronen stängdes av :9
Stort tack för hjälpen. Till helgen blir det premiärsova för denna säsong
Tack för återkopplingen. Kul att höra att mina antaganden inte var helt galna
Om du vill kunna köra cirkulationspumpen utan att pannan är inkopplad hade jag föredragit att sätta den andra strömbrytaren på ledningen innan rumstermostaten. Då kommer aldrig elpatronen att kunna vara tillslagen utan att cirkulationspumpen samtidigt går, vilket jag tycker är bättre eftersom man då slipper att tänka på att slå på strömmen till cirkulationspumpen separat.
Termostaten är brytanden och bryter cid ca 80-85 grader.
Elpatronen som sådan är före 1983-84 då den nya 1000/2000W patronen kom och den du har väljer du effekten på patronen i tre steg 750/1400/2000.
Original så sitter dom inkopplade som så att, med den lilla panelen med fyra knappar där en går till pannan en går till elpatronen en går till varmvattenkörning (kopplar den bort den inre termostaten och kör på patronens termostat) och en går till tvångskörning av cirkulationspumpen.
Panna till detta sytem brukar vara Primus 2450 eller i sämsta fall en av dom första 2480 utan T som är en modifiarad produkt då den första inte funkade.
Men...Varför köra på Elpatronens termostat när det går att koppla väldigt enkelt så du kan köra både med panna och Elpatron som stöd?
Att köra på elpatronens termostat ger en väldigt hög värme och slite ut termostaten väldigt fort och nya till denna kan kanske vara svåra att få tag i. Tänk på att den är ca 35 år...
En fråga då?
Vilken vagn har du och vilken årsmodell?
Så kan vi nog ordna en instruktionsbok över systemen.
Tjena Hagbard!
Vagnen är en Polar 570 -79
Du har helt rätt i att pannan är en 2450. Dock så är den väldigt rostig undertill (plåten som döljer brännarna) så vi vill inte använda gasol för närvarande.
Har tänkt att köpa en bättre begagnad panna i framtiden om vi behåller vagnen.
Anledningen att jag ville koppla om är att två av knapparna inte ville gå i läge utan stannade på hälften, och enbart knappar med 6 stift går inte att uppbringa för skrotar vill bara sälja hela kontrollpanelen för 1200:- vilket jag tycker är i saftigaste laget när det inte är nån form av elektronik i dessa paneler. Det finns ju inte ens ett kretskort i panelen.
Föregående ägare hade även varit in och kopplat om så elpatronen gick på varmvattenberedarens knapp, samt att man var tvungen att slå på även elpatronens knapp så långt det gick (gick bara halvvägs) för att det skulle slå igång.
Nu är ju elpatronen kopplad på en rumstermostat som sitter på garderobsväggen ca 150 cm upp, så det blir ju den som slår ifrån. Elpatronens termostat slår endast ifrån om cirk-pumpen slutar att fungera eller glöms att knäppas på.
Hittar du ett kopplingsschema så vore det ju kanon så man kan få till det den dagen jag fixar en annan panna.