Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Rensning avlopp
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
När hösten och vinter kommer antågande och man kanske skall vinterställa vagnen så är det ofta bra med en rengöring.

Det många glömmer är avloppen från disk o toa. Dessa avlopp kan i värsta fall skapa en onödig lukt då de står och torkar ut. Samt att det under en säsong samlas en massa onödigt i rören som kan vara bra att få bort.

Att använda de i handeln förekomna produkterna för propplösning som innehåller starka medel är inte så lämpliga då man kanske står uppställd på säsong eller på den egna tomten.

Ett sätt som både är miljövänligt och säkert är att blanda bikarbonat och vit vinäger och sedan skölja med varmt vatten, löser det mesta i rören och man blir förvånad på vad som kommer ut.

En länk från dom som rekomenderar detta:

http://kemikaliepappan.com/den-naturliga...pplosaren/
(2017-09-02, 09:09)Hagbard Skrev: [ -> ]När hösten och vinter kommer antågande och man kanske skall vinterställa vagnen så är det ofta bra med en rengöring.

Det många glömmer är avloppen från disk o toa. Dessa avlopp kan i värsta fall skapa en onödig lukt då de står och torkar ut. Samt att det under en säsong samlas en massa onödigt i rören som kan vara bra att få bort.

Att använda de i handeln förekomna produkterna för propplösning som innehåller starka medel är inte så lämpliga då man kanske står uppställd på säsong eller på den egna tomten.

Ett sätt som både är miljövänligt och säkert är att blanda bikarbonat och vit vinäger och sedan skölja med varmt vatten, löser det mesta i rören och man blir förvånad på vad som kommer ut.

En länk från dom som rekomenderar detta:

http://kemikaliepappan.com/den-naturliga...pplosaren/

Jag har vid något tillfälle använt en produkt som såldes på Bauhaus, verkar inte som den finns längre, del var Propplösande Gel från Mellerud.
En produkt som inte fräste, rök eller utvecklade någon värme.
Den fungera bra.
Nästa gång skall jag prova med ditt tips Hagbard.

För rengöring av gråvattentanken så brukar jag efter att ha tömt tanken, fylla den med 4-5 liter varmt vatten och stoppa i en diskmaskins tablett innan vi kör några timmar, tex mellan campingar eller innan hemfärd från camping. När jag kommer fram så tömmer jag tanken.

Inför vinterförvaring eller när vagnen står kall och det är risk för minusgrader, så tömmer jag gråvattentanken och häller 1 liter spolarvätska fördelat i vaskarna i vagnen, på så sätt så blir eventuellt kvarstående vattnet i avloppsslangarna och gråvattentanken frostskyddat.
Enda avloppsproblem jag har haft var när det rann ut dåligt ur hoarna beroende på att hopkopplingsröret mellan de olika avloppen var igenkleggat. Nu sitter det helt öppet undertill på min vagn, vilket förstås underlättar rengöring. Dessutom är kopplingarna bara hoptryckta, så det var bara att dra isär, koppla vattenslangen till ena änden och beskåda det som kom ut i den andra.

Däremot är det värdelöst för vintercamping, men det ägnar jag mig ändå inte åt.