Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Läkarintyg för förnyelse av körkort
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Det är dags att förnya den högre behörigheten på mitt körkort igen. För detta behöver jag ett läkarintyg. Den vårdcentral som jag tillhör uppger att dom inte har möjlighet att utfärda läkarintyget, utan hänvisar mig till privata vårdgivare. Priset för läkarintyget hos en privat vårdgivare är hela 1.340 kr.

För skojs skull kontaktade jag också vårdcentralen i grannkommunen och där kan dom utfärda läkarintyg för körkort vilket kostar 400 kr, men en förutsättning för att jag skall kunna få en tid hos dem är att jag "listar om mig" till deras vårdcentral. "Omlistning" skall man kunna göra på nätet. Hos dem är den uppskattade väntetiden ca två veckor.

Det är stor skillnad på vilken vårdcentral man tillhör. Är det rimligt med dessa stora skillnader i ett samhälle där man fortfarande har ett relativt högt skattetryck?
(2018-08-27, 16:08)Sokrates Skrev: [ -> ]Det är dags att förnya den högre behörigheten på mitt körkort igen. För detta behöver jag ett läkarintyg. Den vårdcentral som jag tillhör uppger att dom inte har möjlighet att utfärda läkarintyget, utan hänvisar mig till privata vårdgivare. Priset för läkarintyget hos en privat vårdgivare är hela 1.340 kr.

För skojs skull kontaktade jag också vårdcentralen i grannkommunen och där kan dom utfärda läkarintyg för körkort vilket kostar 400 kr, men en förutsättning för att jag skall kunna få en tid hos dem är att jag "listar om mig" till deras vårdcentral. "Omlistning" skall man kunna göra på nätet. Hos dem är den uppskattade väntetiden ca två veckor.

Det är stor skillnad på vilken vårdcentral man tillhör. Är det rimligt med dessa stora skillnader i ett samhälle där man fortfarande har ett relativt högt skattetryck?

känns som den privata gör sig en rejäl hacka på det intyget...
Sist jag förnyade mitt så tog min läkare samma som ett läkarbesök .(150kr) Smile
(2018-08-31, 17:08)JOCKE.F Skrev: [ -> ]Sist jag förnyade mitt så tog min läkare samma som ett läkarbesök .(150kr) Smile

Även mitt kostade för några år sedan vanlig besökskostnad.

Men numera då det går dåligt för Landstingen så har dom sett en stor möjlighet att att skinna sina besökare och det riktigt rejält.

Prislistan för Sthlms läns landsting gäller nog även det övriga landet också.

Man kan väl tänka att prissättningen är fri då ingen för sätta ett fast pris utan ca. pris gäller nog här också.

https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och...holms-lan/

Skatteslantar räcker nog tuvärr inte så långt då Direktörerna skall ha feta löner och bonusar, Amerikaresor mm samt att stafettläkarna kostar skjortan. Numer erbjuds "dubbla" löner för att få dom till smålänen, vem som skall betala det kalaset förstår nog en del?