Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Dieseloptimering
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2 3
(2019-05-20, 21:05)JOCKE.F Skrev: [ -> ]Har nu satt dit KCR boxen.Känns redan att bilen drar bättre på högre växel och låga varv.Ska bli roligt att testa med vagnen efter.Men det blir inte fören till Kristi himmelsfärd helgen då vi dra till Råå camping. Cool
Gott att höra att det funkar. Tror du kommer att glömma att du har vagnen efter

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Drog i helgen husvagnen till Råå Vallar i Helsingborg med Forden.Blev mycket förvånad när förbrukningen blev 0,9 liter milen(0,89 enligt färddatorn) med en så stor och tung vagn.Så på det viset betalar sig Kcr boxen sig snabbt. Och den drog mycket bättre. Hoppas den ligger på samma förbrukning när vi kör neråt Italien om två veckor för då klarar jag mig på 3 tankar diesel ner. Big Grin
(2019-06-04, 17:06)JOCKE.F Skrev: [ -> ]Drog i helgen husvagnen till Råå Vallar i Helsingborg med Forden.Blev mycket förvånad när förbrukningen blev 0,9 liter milen(0,89 enligt färddatorn) med en så stor och tung vagn.Så på det viset betalar sig Kcr boxen sig snabbt. Och den drog mycket bättre. Hoppas den ligger på samma förbrukning när vi kör neråt Italien om två veckor för då klarar jag mig på 3 tankar diesel ner. Big Grin

Jag hoppas boxen hjälper till att hålla humöret upp i de sydtyska backarna. Den förbrukningen ska man nog inte klaga på med din monstervagn på kroken.  Big Grin
Hoppas ni får en bra resa. Töm nu inte hela Valpolicella på goda viner.  Angel
Första resan med KCR-box och husvagn. Normalt har bilen klämt i sig ca en liter milen med husvagnen efter på plan väg. I de sydtyska backarna har den smaskat i sig ca 1,2.
Idag har vi kört ungefär hälften av varje och åtgången var 0,8.
Ska tillägga att allt är nog inte boxens förtjänst även om den nog kommit med ett bra tillskott. Tidigare körde jag ca 100 - 110 km/h. Idag har vi legat melan 90 och 100. Har även provat den gode Hagbards råd att strunta i högsta växeln. Har alltså inte använt sexan alls idag utan som högst femman. Blev förvånad ändå att det gick att få ner förbrukningen så mycket. Har inte medvetet jobbat för att sänka den. Bryr mig inte så mycket om några kronor hit och dit för bränsle men det blir trots allt en del. De sparade kronorna rullar nog iväg i Italien ändå.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Snittat 0.74 lit/mil från tankning i Berlin där jag nollställde senast och fram till Berlin. Känns väldigt lågt med tanke på klättrandet i backarna idag på trean och rejält varv på motorn. En Kia Ceed får slita ganska hårt med husvagn efter.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Nollställde vid tankning innan Tauern Alm i Österrike idag. Med andra ord en rejäl stigning redan från start. Gick som mest i70 - 80 uppför på trean. Fyllde tanken med Shells Vpower diesel. Dyr som f-n men det blev helt klart mer kraft och mindre knackande från motorn när jag pressade på. Slutade efter drygt 40 mil idag med ett snitt på 0.76.
Boxen gör nog sitt men dieseln i Europa är bra mycket bättre än den som står till buds hemma.
Gjorde tidigare misstaget att tanka på macken som ligger precis i början av Tauern Alm. Påfarten har rejäl lutning för att sen gå rakt på backen som har 5% uppförslut. Fick ligga på ettan säkert en mil som en tönt. I år tog vi macken tidigare och tog sats så vi gick på backen i 110+ för att ha lite att ge på.
Ibland lär man sig av misstagen. 5% låter inte mycket men efter en stund ger sig åtminstone en liten koreansk dragare sig till känna och tappar fart.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Om jag förstår inläggen rätt har du mätt förbrukningen vid tankning? En del trimboxar arbetar nämligen med att lura motorn, och då kan de även lura färddatorn, så den tror det går år mindre bränsle än vad det verkligen gör.

Våra två Volvo XC70 märks det skillnad på. Men den ena är en D4 (181 hk, original), den andra en D5 (230 hk, Polestar). Dessutom är D4:an lite högre växlad. Så att D5:an drar vagn betydligt bättre är ju väntat.
Vi körde samma sträcka med båda bilarna efter varandra häromdagen. Färddatorerna visade 0,58 resp. 0,62 l/mil. Då var det sådana vägar att det gick i husvagnsfart, även utan släp. Med husvagn vill D5:an ha 1,1-1,2 l/mil, ungefär. D4:an har jag kört för lite med husvagn för att ha någon åsikt om. Den saknar nivåreglering, så finns det möjlighet drar vi med D5:an.
Jag har jämfört färddator med hur många liter vi tankar. Datorn är något optimistisk men det slår inte på några större mängder.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
En rättelse på mitt förra inlägg. De gångerna jag tidigare jämfört färddator med verklig förbrukning har skillnaden varit inom spannet för vad man kan tåla. Senaste tankningen visade datorn 0.54 och verkligheten 0.69.
Anledningen till att jag kollade var just att det såg ut att ha gått åt mer än det normalt brukar.
Jag har pendlat till samma jobb med ungefär samma körförhållanden i 19 år (de senaste 4-5 åren med denna bilen) så jag kan ändå märka att bränsleförbrukningen sjunkit betydligt sen jag satte i boxen. Dessutom skulle det inte vara kul att ta bort den och förlora 27 hk. Sommarens tur till Italien var betydligt trevligare i alla backar.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Sidor: 1 2 3