Det är mycket som talar för att vi redan är inne i en avmattning i världskonjukturen. Tyskland utgör motorn i Europas ekonomi och bilindustrin är viktig för den tyska ekonomin. Nu när politikerna försöker få till stånd en snabb övergång till elbilar, så finns det en risk för att ekonomin får en "dubbel örfil"; om folk väljer att köra vidare med sina gamla bilar i stället för att byta till nya bilar samtidigt som konjukturen försvagas.
Färska uppgifter visar att läget är fortsatt tufft för den tyska personbilsindustrin. Produktionsplaner skruvas ner och bolagen måste spara när omställningen till batteridrivna elbilar drar alltmer resurser.
Mardrömmen är om kunderna kör vidare i sina befintliga bilar i väntan på att det finns helt elektriska bilar till attraktiva priser.
(
www.di.se - Biltillverkarnas kris har bara börjat)
Om vi tidigare var inne i en avmattning i konjukturen och påväg mot en ny lågkonjuktur, så har coronaviruset definitivt tagit livet av högkonjukturen.
Coronaviruset har nu fått in den globala ekonomin i en recession, säger Kristalina Georgieva, chef för den Internationella valutafonden IMF, till CNBC.
”Vi har aldrig sett världsekonomin stå still”, säger hon.
- - -
”Längden och djupet av recessionen beror på två saker: Hur vi lyckas stoppa spridningen av viruset och hur vi effektivt och koordinerat svarar på krisen”, säger hon till CNBC och målar upp en positiv bild av det som nu sker.
”Jag ser en mycket mer klar förståelse [bland världsledare] att om vi inte besegrar viruset överallt så kommer vi inta ta oss ut ur det.”
(
www.di.se - IMF-chefen: Global recession – ”aldrig sett världsekonomin stå still”)
Konjukturinsititutet bedömer att Sverige nu kommer att gå in i en djup lågkonjuktur.
”Covid-19 pandemin kommer att drabba den svenska ekonomin hårt. Hur hårt är i nuläget mycket svårt att säga, men en synnerligen djup lågkonjunktur står nu för dörren”, skriver Konjunkturinstitutet i ett pressmeddelande.
Enligt KI har oron för att smittas samt myndigheternas uppmaning att begränsa sociala kontakter en kraftigt dämpande effekt på hushållens efterfrågan samtidigt som leveransproblem stör produktionen i delar av näringslivet.
Den stora smällen väntas under det andra kvartalet då KI spår att Sveriges BNP kommer falla med 6 procent.
(
www.di.se - KI: ”En synnerligen djup lågkonjunktur står nu för dörren”)
Produktionsstoppen vid Sveriges båda lastbilstillverkare drar ut på tiden.
Lastbilstillverkaren Volvos initiala bedömning om produktionsstopp har reviderats till att gälla på obestämd tid, från tidigare 15 dagar.
”Det är för många osäkerheter för att kunna ha ett skarpt startdatum, situationen får råda helt enkelt”, säger Volvos presschef Claes Eliasson.
(
www.di.se - AB Volvo gör ny bedömning – stoppar produktion på obestämd tid)
Lastbilstillverkaren Scania har beslutat att förlänga stoppet i den europeiska produktionen till den 20 april. Enligt tidigare plan skulle tillverkningen återupptas efter påsk.
”Runt 25–30 procent av våra leverantörer kan inte köra. Vi letar ljuspunkter, men vi har nog inte sett det värsta ännu”, säger Scanias presschef Hans-Åke Danielsson.
(
www.di.se - Scania förlänger stopp – ”har nog inte sett det värsta ännu”)
Konjunkturen inte på väg mot varken hög- eller lågkonjunktur. Det här lär sluta med bottenkonjunktur ett tag.
Kan man anna att det går mot en djup deflation nu också?
(2020-04-02, 08:04)Hagbard Skrev: [ -> ]Kan man anna att det går mot en djup deflation nu också?
Gissningsvis går vi in i en period med "stagfalation", d.v.s. stagnation och inflation på samma gång.
Det förefaller som att vi går mot en "jobbslakt" och då är "snöbollen" i rullning. När arbetslösheten ökar får fler svårigheter att betala sina lån, som i sin tur driver ner fastighetspriserna. Många hushåll är högbelånade och riskerar att sitta med "negativ equity", d.v.s. att lånen överstiger tillgångarnas värde, som skapar en inlåsningseffekt vilket medför att folk får svårare att flytta.
Hur klokt har det varit av Riksbanken att vidta krisåtgärder, såsom krisränta och massiva tillgångsköp, under en brinnnande högkonjuktur, som har eldat på uppgången av fastighetspriserna och bidragit till att kraftigt öka hushållens skuldsättning?
Förr eller senare tar alla högkonjukturer slut och övergår i lågkonjuktur. Dessto mer som marknaden har manipulerats, dessto hårdare blir smällen när väl korrigeringen inträffar. Det är alltid den enskilde som i långa loppet får betala priset av excesserna. I ekonomiska kriser sker det alltid en omfördelning från dem med lite till dem med mycket.
Byggindustrin bromsar in snabbt och investeringarna faller.
Framför allt är det bostadsbyggandet som tar stryk enligt branschens nya prognos.
(
www.di.se - Byggandet tvärnitar – ”långt under vad som behövs”)
Drygt 6.000 handelsföretag riskerar att slås ut innan regeringens omställningsstöd når fram, enligt en ny undersökning från Svensk Handel.
(
www.di.se - Svensk Handel: 6.000 företag i konkurs – innan stödet når fram)
Sex av tio exportbolag räknar med minskad orderingång kommande året. En tredjedel planerar att krympa personalstyrkan. Parallellt med bolagens mörka prognoser ökar Svensk Exportkredits nyutlåning.
”Bolagen behöver låna för att överleva krisen”, säger Catharina Henriksson på SEK.
(
www.di.se - Krisläge i exportindustrin – lånar för att överleva)
Coronapandemin fick den europeiska bilförsäljningen att rasa under april, men det är stora skillnader mellan länderna.
Handeln snudd på utplånades i Italien, Spanien och Storbritannien med fall på 97 procent medan nedgången i Sverige och de nordiska grannländerna stannade på runt 37 procent.
(
www.di.se - Bilförsäljningen utplånad i Spanien och Italien – kollaps i hela EU)
I ett brev som bolagets styrelse har skickat ut till sina anställda skriver Lufthansa att 300 flygplan kommer att stå parkerade år 2021 och att 200 plan kommer att stå fortsatt parkerade år 2022.
”Sommaren 2023, när vi förhoppningsvis kan lägga den här krisen bakom oss, kommer vi fortfarande att ha en flotta som är 100 flygplan mindre”, skriver styrelsen i brevet, som Reuters har tagit del av.
Vid årsskiftet hade Lufthansa totalt 763 flygplan i drift, enligt årsredovisningen.
Lufthansas styrelse räknar dessutom med att ytterligare tjänster kommer försvinna från bolaget. I brevet skriver man att det handlar om ett betydande antal jobb inom underhållsverksamheten Lufthansa Technik och cateringbolaget LSG.
(
www.di.se - Lufthansa parkerar hundratals plan kommande åren – räknar med nedskärningar)