2018-06-04, 01:06
Under vintern 2013/2014, när min bil hade gått 28.940 mil, bytte jag till Continental Vanco Eco C-däck, som har lågt rullmotstånd. Mönsterdjupet i Vanco Eco däcken var 8 mm när dom var nya. Jag hade planerat att byta alla fyra däcken samtidigt när bilen skulle ställas på igen frampå vårkanten, men fick byta framdäcken tidigare då en däckventil brast när bilen stod parkerad.
Även om de gamla däcken hade hängt med i mer än 10.000 mil, var det inte mönsterdjupet som föranledde bytet, utan attt dom hade börjat få torrsprickor. På bilen satt det 205:or, men i registreringsbeviset står det 195:or. Anledningen till att jag ville prova däck med lågt rullmotstånd var att pressa ner bränsleförbrukningen ytterligare och se om jag kunde få ner den till 0,5 l/mil. Jag valde därför att lägga på 195:or då jag antog att något smalare däck skulle bidra till ännu något lägre bränsleförbrukning.
Det visade sig att 195:or skall ha högre lufttryck än 205:or. Uppgifterna om däcktryck för de nya 195:orna är 65 PSI (4,5 bar) och 75 PSI (5,2 bar) för max. last. På grund av att däckventilen brast på ett av de gamla däcken sökte jag information om däcktryck för olika typer av däckventiler. Ventiler av "standardmodellen som klarar ett maxtryck på 450 kPa" (4,5 bar). Jag valde därför att sätta dit Alligator CVV högtrycks däcksventiler för dom nya däcken. Dessa däcksventiler är godkända för 7 bar tryck och har en brottgräns på 15 bar. Nu vore det skam om ventilerna skulle ge sig.
En nackdel med Vanco Eco däcken är att dom är mer känsliga för stick- och skärskador från stenar. Mina Vanco Eco däck har nu varit med i ca 4.500 mil och har så här långt varit fria från problem. Det verkar också som att Alligator däcksventilerna bidrar till att däcken håller trycket bättre över tiden.
Vanco Eco däcken bidrar till något lägre bränsleförbrukning, men hur stor effekten är tycks vara beroende av hur grov asfalten är. I Sverige är asfalten grövre, vilket medför högre bränsleförbrukning och klart högre däckljud. Enligt min uppfattning medför den grova asfalten att man inte erhåller någon märkbar skillnad med Eco däcken jämfört med vanliga däck. På den finare asfalt som man använder i bl.a. Danmark och Tyskland bidrar Eco däcken till att spara bränsle, samtidigt som ljudet från däcken nästan försvinner,, vilket är speciellt märkbart när man kör till Danmark via Öresundsbron då helt plötsligt ljudet från däcken förvinner när man kommer in på dansk asfalt. Om svenska politiker menar allvar med allt klimat- och miljöprat, så borde dom tillse att vägarna i Sverige förses med finare asfalt som bidrar till att spara bränsle.
Även om de gamla däcken hade hängt med i mer än 10.000 mil, var det inte mönsterdjupet som föranledde bytet, utan attt dom hade börjat få torrsprickor. På bilen satt det 205:or, men i registreringsbeviset står det 195:or. Anledningen till att jag ville prova däck med lågt rullmotstånd var att pressa ner bränsleförbrukningen ytterligare och se om jag kunde få ner den till 0,5 l/mil. Jag valde därför att lägga på 195:or då jag antog att något smalare däck skulle bidra till ännu något lägre bränsleförbrukning.
Det visade sig att 195:or skall ha högre lufttryck än 205:or. Uppgifterna om däcktryck för de nya 195:orna är 65 PSI (4,5 bar) och 75 PSI (5,2 bar) för max. last. På grund av att däckventilen brast på ett av de gamla däcken sökte jag information om däcktryck för olika typer av däckventiler. Ventiler av "standardmodellen som klarar ett maxtryck på 450 kPa" (4,5 bar). Jag valde därför att sätta dit Alligator CVV högtrycks däcksventiler för dom nya däcken. Dessa däcksventiler är godkända för 7 bar tryck och har en brottgräns på 15 bar. Nu vore det skam om ventilerna skulle ge sig.
En nackdel med Vanco Eco däcken är att dom är mer känsliga för stick- och skärskador från stenar. Mina Vanco Eco däck har nu varit med i ca 4.500 mil och har så här långt varit fria från problem. Det verkar också som att Alligator däcksventilerna bidrar till att däcken håller trycket bättre över tiden.
Vanco Eco däcken bidrar till något lägre bränsleförbrukning, men hur stor effekten är tycks vara beroende av hur grov asfalten är. I Sverige är asfalten grövre, vilket medför högre bränsleförbrukning och klart högre däckljud. Enligt min uppfattning medför den grova asfalten att man inte erhåller någon märkbar skillnad med Eco däcken jämfört med vanliga däck. På den finare asfalt som man använder i bl.a. Danmark och Tyskland bidrar Eco däcken till att spara bränsle, samtidigt som ljudet från däcken nästan försvinner,, vilket är speciellt märkbart när man kör till Danmark via Öresundsbron då helt plötsligt ljudet från däcken förvinner när man kommer in på dansk asfalt. Om svenska politiker menar allvar med allt klimat- och miljöprat, så borde dom tillse att vägarna i Sverige förses med finare asfalt som bidrar till att spara bränsle.