Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Ingvar Kamprads arv
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Det känns vemodigt att veta att Ingvar Kamparad, som är en av Sveriges största entreprenörer genom tiderna, avled under gårdagen. Vanligtvis tar det åtminstonde två generationer att bygga upp ett företag till den storlek som IKEA har, men Ingvar Kamprad lyckades med detta under en generation. Prestationen blir än mer imponerande när man betänker att detta åstadkoms utan att ta in finansiering från börsen. Ingvar Kamprad skapade en stark företagskultur inom IKEA som präglas av Småländsk envishet och sparsamhet. 

Kamprads 9 teser:
Utifrån Ikeas vision ”att skapa ett bättre vardagsliv för den stora gruppen människor” beskrevs Ikea som ett annorlunda företag som går sina egna vägar på basis av nio grundläggande trossatser:
  1. Sortimentet – vår identitet
  2. Ikeaandan. En stark och levande verklighet
  3. Vinst ger oss resurser
  4. Att med små medel nå goda resultat
  5. Enkelheten är en dygd
  6. Linje annorlunda
  7. Kraftsamling – viktig för vår framgång
  8. Att ta ansvar – en förmån
  9. Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid!
(www.classiercorn.com - En möbelhandlares testamente)

Här är Ikea-grundarens råd till framtidens entreprenörer:
  1. Kompensera dina brister, vet att du har många. Misstro dem som kan och vet allt.
  2. Var alltid på väg! Nöjdhetskänsla är ett sömnpiller.
  3. Se upp med erfarenhet. Den hindrar dig ofta att tänka annorlunda. Varför är ett bra ord.
  4. Se till att ha din arbetsplats nära verkligheten.
  5. Arbeta positivt. Det negativa ger dig bara magsår.
  6. Tillstå dina fiaskon och försök inte bortförklara.
  7. Lär dig skilja mellan verkliga och inbilldade behov.
  8. Se dina problem som utmaningar och gör dem till möjligheter.
  9. Se till att underhållet (trossen) alltid hänger med.
  10. Diskutera, motivera och sälj in, men vet att när beslutet är fattat är det bara genomförandet som räknas.
  11. “Bry dig” om dina medarbetare och låt alla veta att de är en viktig del av helheten. Var och en har rätt att få känna sin betydelse. Ingen kan ersätta närkontakt på alla nivåer.
  12. Vet att “djungelkapitalismens” tid är förbi och att en ansvarsfylld marknadsekonomi hör framtiden till.
Till slut: tänk på att framtiden behöver dig!
(www.di.se - Ingvar Kamprads bästa råd till framtidens entreprenörer)
Under de närmaste 30 dagarna finns Felix Herngrens porträtt av 91-årige Ingvar Kamprad tillgänlig på TV4-play:

www.tv4play.se - Felix möter Ingvar Kamprad
På svtPlay finns följande film om IKEA och Ingvar Kamprad:

www.svtplay.se - IKEA – det okända välkända
Håller med det känns väldigt vemodigt och lite sorgligt att Ingvar nu har vandrat vidare.

Ikea som butik i sig är jag väl inte direkt min favorit butik och mycket av Ikeas design är inte riktigt min stil.

Men jag har alltid så långt jag kan minnas starkt gillat Ingvar Kamprad och hans sätt att driva Ikea och han känns som "bra" och jordnära människa.
Jag är ju ingen företagsexpert eller ekonom men det känns som att Ikea är ett av de få företag som fortfarande tänker längre än näsan räcker eller till nästa kvartalsredovisning. Ikea och Kamprad har fått mycket kritik för deras skatteplanering m.m. men jag tycker att de har gjort helt rätt som de gjort. Har för mig att Ingvar sa vid något tillfälle att de sparade för sämre tider, vilket bara det är stort att tänka så dagens företag.
Vid minsta kris eller nedgång nu för tiden måste de flesta stora bolag och koncerner skicka hem folk, begära statligt stöd, lägga ner, gå i konkurs eller säljas ut. Och det är väl inte så konstigt eftersom det inte finns någon form av reserver.
Varenda öre i vinst som ett företag gör idag skall delas ut till ägare och chefer m.fl. verkar det som. Det verkar inte finnas någon form av långsikt tänkande överhuvudtaget. Många chefer, VD:ar, aktieägare verkar mest intresserade av tjäna så mycket till sig själva i lön, bonusar och utdelningar i så fort som möjligt för att sedan byta jobb eller sälja sin del av företaget.
Många företag som startas idag av enskilda entreprenörer med många bra idéer säljs ofta så fort de byggt upp sitt varumärke till riskkapitalbolag eller stora koncerner. 

Jag hoppas att Ingvars livsverk kommer att drivas vidare i samma anda och att Ikea kulturen kommer leva vidare.
Och önskar att fler företag skulle börja drivas på liknande sätt som Ikea och ha en mer långsiktig planering och mer fasta ägarförhållande. 

Vila i frid Ingvar Kamprad  Heart