Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Termometer för Omnia-ugnen
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.


Tycker om idén att ha en termometer i Omnia-ugnen så jag besällde följande BBQ-termometer på ebay för 2,35 GBP inklusive frakt, som jag tänker använda i så väl Omnian som i rökugnen och kolgrillen:

www.ebay.co.uk - 50-400℃ BBQ Smoke Grill Baking Thermometer Gauge Temperature #1
Termometern har nu anlänt med posten. Innan jag borrar hål i locket vill jag ta mig en funderare om dess placering. 
[Bild: A2bejtz.jpg]

Gängan på termometern ser ut att vara M10. Eftersom den har lång gänga har jag för avsikt att låta termometern bara sticka in i burkugnen så mycket som behövs, vilket kommer att medföra att den kommer att sticka ut en hel del från kanten. Att sätta den på sidan, som i videon, skulle skapa en hävstång som gör att locket inte ligger lika stadigt på burken. Funderar i stället att montera den ovanpå locket, varvid den kommer att sticka upp i stället för att sticka ut.

Innan jag borrar hål i locket vill jag dock få fatt i en rostfri M10 bult med mutter och brickor, som kan användas som plugg i hålet, så burkungnen även kan användas utan termometern.
Jag valde att borra upp ett av de små lufthålen i locket och sätta termometern där. Så här ser det ut när den står på gasolspisen:

[Bild: pDQ7xel.jpg]

För att termometern inte skall sticka in alltför långt i burkugnen får den sticka ut en del:

[Bild: Ep2NhLZ.jpg]

Det är enkelt att sätta dit och ta bort termometern. Den sitter fast med en rostfri M10 mutter och den vingmutter som levererades med termometern:

[Bild: puerck5.jpg]