2018-01-25, 09:01
Jag har erhållit information från Transportsyrelsen om att dom har för avsikt att avveckla sin App. och kommmer att fokusera på deras webbtjänster.
Svar:
Det verkar tyvärr som att vi har för avsikt är att ta bort appen så därför sker just nu inga uppdateringar av den. Men vi har ännu inte tagit beslut om detta.
Har man tex nyligen uppdaterat mobilen till en ny android version så beror förmodligen felet på att appen inte är uppdaterad mot just den nya versionen.
Vi ska istället helt jobba med och erbjuda responsiva webbtjänster, samtliga tjänster som finns i appen finns även på vår webbplats.
(E-brev: 2017-12-22)
Fråga:
Tack för svaret. En följdfråga: Kan (kommer) man [att kunna] använda
Transportstyrelsens webbtjänster med Mobilt BankID, eller är man
hänvisad att använda dator med vanligt BankID?
(E-brev: 2017-12-22)
Svar:
Ja, absolut. Tanken är alltså att lägga ner appen (eller kanske till en början att istället länka till e-tjänsterna på webben från appen) och för webbtjänsterna finns möjligheten i samtliga tjänster att legitimera sig med Mobilt BankID.
Det blir ju så klart enklare att hålla en webbplats igång och anpassad till samtliga enheter än att samtidigt hålla igång en app som ska fungera med en massa olika varianter av operativsystem kontra fabrikat. Bara för Android så finns det ca 300 olika varianter.
(E-brev: 2017-12-22)
Svar:
Det verkar tyvärr som att vi har för avsikt är att ta bort appen så därför sker just nu inga uppdateringar av den. Men vi har ännu inte tagit beslut om detta.
Har man tex nyligen uppdaterat mobilen till en ny android version så beror förmodligen felet på att appen inte är uppdaterad mot just den nya versionen.
Vi ska istället helt jobba med och erbjuda responsiva webbtjänster, samtliga tjänster som finns i appen finns även på vår webbplats.
(E-brev: 2017-12-22)
Fråga:
Tack för svaret. En följdfråga: Kan (kommer) man [att kunna] använda
Transportstyrelsens webbtjänster med Mobilt BankID, eller är man
hänvisad att använda dator med vanligt BankID?
(E-brev: 2017-12-22)
Svar:
Ja, absolut. Tanken är alltså att lägga ner appen (eller kanske till en början att istället länka till e-tjänsterna på webben från appen) och för webbtjänsterna finns möjligheten i samtliga tjänster att legitimera sig med Mobilt BankID.
Det blir ju så klart enklare att hålla en webbplats igång och anpassad till samtliga enheter än att samtidigt hålla igång en app som ska fungera med en massa olika varianter av operativsystem kontra fabrikat. Bara för Android så finns det ca 300 olika varianter.
(E-brev: 2017-12-22)