Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Fordonsvågar utmed dom svenska vägarna
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Allmänheten har tillgång till vissa av de fordonsvågar som finns utmed vägarna.

Det finns ett antal fordonsvågar i landet som Trafikverket förvaltar. Vågarnas primära syfte är att användas för polisens kontroller, men även allmänheten har tillgång till de som är öppna (inte har bom för inpassering).

www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Sveriges-vagnat/Fordonsvagar

De fordonsvågar som jag har använt för att kolla fordonsvikten är de båda vågstationerna utmed E6 i höjd med Helsingborg i såväl i nord- som i sydående riktning, samt den vågstation som finns utmed Rv 40 vid Viared efter Borås i riktning mot Göteborg, innan avfarten till Biltema i Borås.
Här visas fordonsvågarna på Google Maps:

Trafikverkets Fordonsvågar

Länken är ett tips från Facebookgruppen "Husvagn och campingfantasterna".
Jag har tänkt väga vagnen vid Gävle Norra, men den är alltid avspärrad när inte polisen är där.
Kartan visade inga vågar i min surpadda
(2018-06-16, 09:06)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Jag har tänkt väga vagnen vid Gävle Norra, men den är alltid avspärrad när inte polisen är där.

Var förbi för  4 veckor sedan och då gick det att väga. Fanns inga poliser där. Har även andra gånger haft turen och kunna väga utan farbror  blå varit där.
Vågen på högra sidan av uppfarten och det är långt till skylten på vänster sidan där man ser vikten. En kikare är bra att ha!!!