(2020-01-16, 10:01)LMC400 Skrev: [ -> ] (2020-01-16, 08:01)apersson850 Skrev: [ -> ]Finns ingen anledning att krångla med något relä och matning från olika elsystem för några LED-lampor. Bara att koppla till backljus från bilen.
Jag har inte lagt till några backljus på den senaste vagnen som jag blev tvungen att köpa. Men den har i alla fall backljus i original. Fast som vanligt är de mer till för att påpeka att man backar, än för att verkligen lysa upp terrängen bakom vagnen.
I och för sig är inte 2 x 12 W så mycket, men menar du att jag ska koppla dem på samma kablar som matar befintligt backljus på vagnen så att varje sida belastas med 15 +12 W?
Det sitter vanliga glödlampor i dessa. Gissar på att det är vanliga 15 W på varje sida.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Om du byter dom vanliga mot diod också kan det innebära några problem tro?
https://www.tradera.com/item/343498/3632...zsQAvD_BwE
(2020-01-16, 10:01)Hagbard Skrev: [ -> ]Om du byter dom vanliga mot diod också kan det innebära några problem tro?
https://www.tradera.com/item/343498/3632...zsQAvD_BwE
Det var faktiskt en tanke som slog mig också. Det borde i så fall bli en totalförbrukning som blir nästan lika med om det suttit enbart originallampor. Det är en snabb och smidig lösning.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Kan inte komma ihåg om jag har nämnt det tidigare, men för några år sedan bytte ut glödlamporna i backljuset på VW-bussen mot LED-lampor med lins för att få bättre backljus på bilen. Kan inte komma ihåg vad LED-lamporna drar, men det är mindre än orginalglödlamporna. På min bil som är sista årsmodellen innan
CAN bus infördes i VW-bussarna är det inga problem att byta ut till LED-lampor för annat än halv/helljus och bakljus. Hur det är på bilar med CAN bus skall jag låta vara osagt.
Anledningen till att jag satt in reläer för extra backljuset på husvagnen var att satt det två små extraljus med 60w lampor, som jag hade liggande. "Man tager vad man haver"
(2020-01-16, 20:01)Sokrates Skrev: [ -> ]Kan inte komma ihåg om jag har nämnt det tidigare, men för några år sedan bytte ut glödlamporna i backljuset på VW-bussen mot LED-lampor med lins för att få bättre backljus på bilen. Kan inte komma ihåg vad LED-lamporna drar, men det är mindre än orginalglödlamporna. På min bil som är sista årsmodellen innan CAN bus infördes i VW-bussarna är det inga problem att byta ut till LED-lampor för annat än halv/helljus och bakljus. Hur det är på bilar med CAN bus skall jag låta vara osagt.
Anledningen till att jag satt in reläer för extra backljuset på husvagnen var att satt det två små extraljus med 60w lampor, som jag hade liggande. "Man tager vad man haver"
Har man det systemet så kan det vara bra med sådana som har effektmotstånd kanske...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/diodlampor/diodlampor-for-can-bus-system-12-v-2000035632
Vad jag kan se när jag kikat runt så är de märkta om de är avsedda för CANBUS. Om det inte står något kan man nog anta att det kan få följdeffekter om man monterar dem. Alla försäljare brukar lyfta fram positiva egenskaper.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Ut till släpljus brukar man bara ha övervakrning på bromsljus och blinkers. Det går ju inte att veta om det finns icke obligatoriska ting som dimbakljus eller backljus på ett släp.
Så den förbrukade effekten på backljuset spelar ingen roll. Ju lägre desto bättre, så länge det ändå lyser bra.
Vågar man ge sig på att paralellkoppla ledlamporna med ordinarie backlampor med de vanliga glödlampirna i utan att byta även dessa till led?
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
(2020-01-17, 20:01)apersson850 Skrev: [ -> ]Ja, det är inga problem.
Då kör jag på det. Är det absolut enklaste och snabbaste sättet att få bättre backljus. Tack för hjälpen!
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk