Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Ändringsbesiktning med Peitz AER 15-D – vilka papper krävs ?
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Hej,

jag planerar en ändringsbesiktning (uppvägning) av min Cabby 532 DL.

På vagnen sitter en påskjutsbroms av typen Peitz AER 15-D, men det verkar svårt att hitta officiella dokument från tillverkaren (Peitz/AL-KO/BPW).

Jag bifogar ett foto på typ­skylten.

Vet någon här om det räcker med ett komponentintyg/likvärdighetsintyg för besiktningen, eller om man måste ha en original typgodkännandehandling?

Har någon erfarenhet av att göra besiktning med just denna broms?

Alla tips uppskattas!
/ Juergen

[attachment=961]
Hej
Jag skulle ta kontakt med besiktningsföretaget som du väljer och helt enkelt fråga vad som krävs.
Lycka till
Tyvärr har besiktningsföretaget själva inget svar, eftersom alla ger olika uppgifter. Kundtjänsten sa att jag inte behövde några dokument, men testingenjören menade att jag behövde dokument från Cabby. Nu antar jag att jag bara behöver datablad och typskyltar för kopplingen, bromsen och axeln.
Ja, om du fick tydliga, enhetliga och klara besked från flera olika personer om samma sak vore det nog första gången i världshistorien i ett sådant här fall... Tyvärr.

Jag har bara registreringsbesiktigat i det förhållandevis enkla fallet där det fanns flera olika typgodkända vikter på samma släp. Då krävdes typintyget och en ny typskylt samt en knapp timmes skriverier. Sen var det klart. Betala i kassan.
Kolla med Grahns Husvagnsservice i Kristinehamn. De om några bör kunna ge dig svar.
https://grahnshusvagnsservice.se/