Hej! Jag undrar två grejer,
1. Behövs golv på gasol-lådan för att den ska gå igenom besiktningen? Den där stora lådan framtill. Det är murket.
2. Hur bygger jag ett bra golv utan svindyr släpvagn plywood? Det verkar läcka in vatten så verkar som jag måste ha någon slags avrinning.
Gratis lär du inte komma undan, förstås. Flakplåt i aluminium med borrade hål för dränering är ett alternativ.
(2025-07-20, 17:07)ToolBox Skrev: [ -> ]Hej! Jag undrar två grejer,
1. Behövs golv på gasol-lådan för att den ska gå igenom besiktningen? Den där stora lådan framtill. Det är murket.
2. Hur bygger jag ett bra golv utan svindyr släpvagn plywood? Det verkar läcka in vatten så verkar som jag måste ha någon slags avrinning.
Om golv behövs för besiktningen vågar jag inte svara på då jag inte vet, men troligen är det så. Besiktar du med gasoltuber i så bör ju dessa kunna stå stadigt och fastspända.
Vill man inte köpa plywood, så håller jag med apersson850 att någon form av stabil plåt (durkaluminium eller liknande) borde funka, men frågan är om det blir så mycket billigare. Tänk dock på att en sådan plåt kan bli att föra ett j-a liv om man inte får fast den ordentligt. Dräneringshål är också ett måste, som apersson850 skrev, då det ofta bildas kondens därinne.
apersapersson850
Man kan ju tänka sig hållare för själva gasolflaskorna, hållare som är oberoende av golvet. Men de hållarna ska ju också fästas på något sätt och gasolkofferten är bra att ha som allmänt lastutrymme också. Därför lär något slags golv vara av intresse, hur man än gör. Något slags perforerad plåt eller rejält nät kan man kanske också tänka sig.
(2025-07-20, 17:07)ToolBox Skrev: [ -> ]Hej! Jag undrar två grejer,
Tack för era ideer! Nu har jag småpanik med besiktning imorgon bitti. Så siktar på trall-plankor som jag sätter ihop. Var först inne på att använda vinklade aluminiumorofiler som skulle få bära upp en cellplast-isoleringsplatta med stärkande glasfiberarmering på båda sidor. Men, tyvärr, främre delen av husvagnen där jag ska skruva fast dem är murkna så hade inte hållit ihop. Nu blir själva golvet mer bärigt än skalet. 😆
Det är en husvagn jag fått låna för att få igenom besiktningen så man vill inte satsa allt för mycket kosing. Får berätta imorgon hur det nu går.
[
attachment=949]
(2025-07-21, 09:07)apersson850 Skrev: [ -> ]Gratis lär du inte komma undan, förstås. Flakplåt i aluminium med borrade hål för dränering är ett alternativ.
[attachment=949]
(2025-07-21, 09:07)apersson850 Skrev: [ -> ]Gratis lär du inte komma undan, förstås. Flakplåt i aluminium med borrade hål för dränering är ett alternativ.
Den gick igenom besiktningen.
La som jag skrev trallgolv, drog in långa skruvar genom plåten utvändigt in i den sen på med den där cellplast-skivan. Avrinning i kanter. Tiden får väl visa om det behövs justeringar med fler hål.