Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Problem med Primus 2490
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Hej!

Har problem med primus 2490 från 1992. När jag skulle starta den så blir lampan grön och cirkulationspumpen startar men pannan går inte igång. Ett fel kan vara att vattentermostaten är trasig så jag testade att bygla över den. Bara för ett test förstås, ingen permanent lösning. Då går pannan igång men efter några sekunder så slutar den låta och den röda lampan tänds. Jag har fullt med gasol och det kommer fram gasol till pannan. 

Någon som har någon aning om vad jag kan testa mer?

Kan tillägga att när jag kör på el så fungerar värmen utmärkt. 

Nils
Har du laddare påkopplat så det är bra drag i batteriet?
Ett knep som många ggr fått fart på 12-voltsgrejer i båtar o husvagnar är att spraya kontaktspray i alla kontakter o bakom knapp-paneler. Om det sitter snabbkopplingar på själva pannan, ta lös dom o spraya där. Har man tur funkar det igen sen. Var det var dålig kontakt får man inte veta säkert, men det spelar ju ingen roll.
(2023-09-26, 11:09)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Har du laddare påkopplat så det är bra drag i batteriet?

Jo jag har testat med både laddare på och med fullt batteri.
(2023-09-26, 11:09)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Ett knep som många ggr fått fart på 12-voltsgrejer i båtar o husvagnar är att spraya kontaktspray i alla kontakter o bakom knapp-paneler. Om det sitter snabbkopplingar på själva pannan, ta lös dom o spraya där. Har man tur funkar det igen sen. Var det var dålig kontakt får man inte veta säkert, men det spelar ju ingen roll.

Ja, det kan helt klart vara värt att testa.
(2023-09-26, 10:09)nilskm Skrev: [ -> ]Hej!

Har problem med primus 2490 från 1992. När jag skulle starta den så blir lampan grön och cirkulationspumpen startar men pannan går inte igång. Ett fel kan vara att vattentermostaten är trasig så jag testade att bygla över den. Bara för ett test förstås, ingen permanent lösning. Då går pannan igång men efter några sekunder så slutar den låta och den röda lampan tänds. Jag har fullt med gasol och det kommer fram gasol till pannan. 

Någon som har någon aning om vad jag kan testa mer?

Kan tillägga att när jag kör på el så fungerar värmen utmärkt. 

Nils

Om Elpatron fungerar på både 1000 och 2000W så fungerar innepanelan bra och får bra spänning.

Om pannan inte fungerar på gasolen och bryter efter ca 7/15 sek så beror det mesta på dålig spänning och speciellt Jord.

Det kan också vara magnetventilen i detta läge men prova först med en extra jordkabel från batteriet.

Dra en svart 2,5 m2 ledning direkt från batteriet till den Svarta ledningen i kontaktsycket på pannan, funkar det normalt då så får du montera in denna ledning lite mer ordinärt.

Skulle det inte fungrar riktigt så bra men att pannan går lite längre varje gång innan den stannar så får du bygla in en ny ledning från kontaktsyckets svarta (med den du nu satt från batteriet) och Jorda in denna med en liten plåtskruv (ca 5 mm) i höljet till pannan strax till höger om kontaktstycket.