Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Kylskåpet går inte på gasol
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2 3 4 5 6
(2023-09-06, 15:09)apersson850 Skrev: [ -> ]Mitt Dometicskåp (RM 7400) släcker aldrig lågan frivilligt. Den går som minst på sparlåga (!) när det är kallt nog i skåpet. Tändningen sker med piezoelektrisk tändare, så någon måste trycka på den för att få igång gaslågan igen.
Däremot reglerar den ner gaslågan när det är kallt nog. Samma termostat som styr 230 V kylning om man använder det. På 12 V finns det ingen termostat. Det använder jag bara när jag är på rullande fot med vagnen.

Hur gör du med kompressorskåpet om du inte har el, då? Förbrukar det inte för mycket för att undvika att köra slut på strömmen för snabbt? Även om man har solpanel laddar det inte på nätterna.

Mitt skåp har ingen knapp man måste hålla in vid gasolstart. Vrider jag ner termostaten till noll, sen ställer väljaren på Gasol och därefter höjer termostaten så klickar det till, sen hör man hur en tändapparat gnisttänder någr mkt snabba ggr, snabbar än den i det gamla Electroluxskåpet. Höjer jag termostaten lite till klickar det ännu en gång. Kanske även det här har två olika styrkor på lågan? Är det två lågor i ditt skåp? Sänker jag termostaten mycket slocknar nog min låga helt för att knittertända om sig själv igen sen. Många grejer det kan bli fel på...
Blir nyfiken att ta bort en lucka o se om lågan/lågorna syns, men det går inte att vara ute nu för myggen.

Även på 230 volt är det två olika klick. Kan ju vara två olika effektsteg även elektriskt. Försökte titta efter nån beteckning mer än Dometic men såg ingen...

De nya kompressorskåpen är enormt strömsnåla. Går inte att jämföra med de de gamla absorptionsskåpens 12 volt. På segelbåten hade jag bara en 40 watts solcell, den drev kylboxen hela sommarn om så vore. Med två 80 amp marinbatterier och 16 kvadrats laddning från bilen klarar jag nog ett kompressorskåp helt utan solceller i några dar.

Jo just, nu verkar det funka igen på både 230 volt o gasol, har kollat det både hemma o när jag åkt omkring länge idag på gasol. Har jag tur räcker det kanske att bara motionera både väljaren och termostaten ofta för att få bort oxid.  [attachment=763][attachment=764]
Jaha, då har du en mer automatiserad variant. Jag har sett att det även finns vagnar som har automatiskt val av driftsätt. De väljer 230 V om det finns och går över till gasol annars, så man alltid har kylning på något sätt. De behöver förstås kunna både slå på och stänga av gasolen på egen hand. Vilket givetvis inkluderar automatiskt tändning.
Lågan brinner med olika intensitet i mitt skåp, beroende på om det är kallt eller varmt i skåpet. Om regleringen sker stegvis eller kontinuerligt vet jag inte riktigt. Det är inte lätt att observera under drift. Om jag vrider ner termostaten när skåpet är kallt minskar lågan, men det är svårt att se om det finns några mellanlägen på det.

Låset på din dörr verkar trasigt. Finns delar att köpa till sånt också, såg jag när jag kollade på reservdelar till mitt.
(2023-09-06, 22:09)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2023-09-06, 15:09)apersson850 Skrev: [ -> ]Mitt Dometicskåp (RM 7400) släcker aldrig lågan frivilligt. Den går som minst på sparlåga (!) när det är kallt nog i skåpet. Tändningen sker med piezoelektrisk tändare, så någon måste trycka på den för att få igång gaslågan igen.
Däremot reglerar den ner gaslågan när det är kallt nog. Samma termostat som styr 230 V kylning om man använder det. På 12 V finns det ingen termostat. Det använder jag bara när jag är på rullande fot med vagnen.

Hur gör du med kompressorskåpet om du inte har el, då? Förbrukar det inte för mycket för att undvika att köra slut på strömmen för snabbt? Även om man har solpanel laddar det inte på nätterna.

Mitt skåp har ingen knapp man måste hålla in vid gasolstart. Vrider jag ner termostaten till noll, sen ställer väljaren på Gasol och därefter höjer termostaten så klickar det till, sen hör man hur en tändapparat gnisttänder någr mkt snabba ggr, snabbar än den i det gamla Electroluxskåpet. Höjer jag termostaten lite till klickar det ännu en gång. Kanske även det här har två olika styrkor på lågan? Är det två lågor i ditt skåp? Sänker jag termostaten mycket slocknar nog min låga helt för att knittertända om sig själv igen sen. Många grejer det kan bli fel på...
Blir nyfiken att ta bort en lucka o se om lågan/lågorna syns, men det går inte att vara ute nu för myggen.

Även på 230 volt är det två olika klick. Kan ju vara två olika effektsteg även elektriskt. Försökte titta efter nån beteckning mer än Dometic men såg ingen...

De nya kompressorskåpen är enormt strömsnåla. Går inte att jämföra med de de gamla absorptionsskåpens 12 volt. På segelbåten hade jag bara en 40 watts solcell, den drev kylboxen hela sommarn om så vore. Med två 80 amp marinbatterier och 16 kvadrats laddning från bilen klarar jag nog ett kompressorskåp helt utan solceller i några dar.

Jo just, nu verkar det funka igen på både 230 volt o gasol, har kollat det både hemma o när jag åkt omkring länge idag på gasol. Har jag tur räcker det kanske att bara motionera både väljaren och termostaten ofta för att få bort oxid.  

Ser att du inte har ett skåp med fryslycka ovanför så då bör du ha ett av dessa skåp samt att jag ser att du har ett MES-skåp (Manuel Elektronisk Start).

De som monterades i solifer deass år bör vara endera Dometic RM 7401 eller RM 7551 eller RM 7291 och då av typen MES.

Har di ingen manual på detta?
(2023-09-07, 09:09)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2023-09-06, 22:09)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2023-09-06, 15:09)apersson850 Skrev: [ -> ]Mitt Dometicskåp (RM 7400) släcker aldrig lågan frivilligt. Den går som minst på sparlåga (!) när det är kallt nog i skåpet. Tändningen sker med piezoelektrisk tändare, så någon måste trycka på den för att få igång gaslågan igen.
Däremot reglerar den ner gaslågan när det är kallt nog. Samma termostat som styr 230 V kylning om man använder det. På 12 V finns det ingen termostat. Det använder jag bara när jag är på rullande fot med vagnen.

Hur gör du med kompressorskåpet om du inte har el, då? Förbrukar det inte för mycket för att undvika att köra slut på strömmen för snabbt? Även om man har solpanel laddar det inte på nätterna.

Mitt skåp har ingen knapp man måste hålla in vid gasolstart. Vrider jag ner termostaten till noll, sen ställer väljaren på Gasol och därefter höjer termostaten så klickar det till, sen hör man hur en tändapparat gnisttänder någr mkt snabba ggr, snabbar än den i det gamla Electroluxskåpet. Höjer jag termostaten lite till klickar det ännu en gång. Kanske även det här har två olika styrkor på lågan? Är det två lågor i ditt skåp? Sänker jag termostaten mycket slocknar nog min låga helt för att knittertända om sig själv igen sen. Många grejer det kan bli fel på...
Blir nyfiken att ta bort en lucka o se om lågan/lågorna syns, men det går inte att vara ute nu för myggen.

Även på 230 volt är det två olika klick. Kan ju vara två olika effektsteg även elektriskt. Försökte titta efter nån beteckning mer än Dometic men såg ingen...

De nya kompressorskåpen är enormt strömsnåla. Går inte att jämföra med de de gamla absorptionsskåpens 12 volt. På segelbåten hade jag bara en 40 watts solcell, den drev kylboxen hela sommarn om så vore. Med två 80 amp marinbatterier och 16 kvadrats laddning från bilen klarar jag nog ett kompressorskåp helt utan solceller i några dar.

Jo just, nu verkar det funka igen på både 230 volt o gasol, har kollat det både hemma o när jag åkt omkring länge idag på gasol. Har jag tur räcker det kanske att bara motionera både väljaren och termostaten ofta för att få bort oxid.  

Ser att du inte har ett skåp med fryslycka ovanför så då bör du ha ett av dessa skåp samt att jag ser att du har ett MES-skåp (Manuel Elektronisk Start).

De som monterades i solifer deass år bör vara endera Dometic RM 7401 eller RM 7551 eller RM 7291 och då av typen MES.

Har di ingen manual på detta?
Manuel Elektronisk Start?
Tändningen av gasolkylan är automatisk. Det finns varken tändknapp eller annat. Skåpet är mindre inuti, grundare, än det som satt i Cabbyn.
Ska kolla om jag hittar nån manual. I dom brukar det väl inte stå mycket om hur grejerna funkar, bara hur man får igång dom.
Kanske du har ett 75 skåp och då funkar nog denna bruksanvisning...

https://www.electrolux-ui.com/DocumentDo...0007SV.pdf
(2023-09-07, 10:09)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2023-09-07, 09:09)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2023-09-06, 22:09)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2023-09-06, 15:09)apersson850 Skrev: [ -> ]Mitt Dometicskåp (RM 7400) släcker aldrig lågan frivilligt. Den går som minst på sparlåga (!) när det är kallt nog i skåpet. Tändningen sker med piezoelektrisk tändare, så någon måste trycka på den för att få igång gaslågan igen.
Däremot reglerar den ner gaslågan när det är kallt nog. Samma termostat som styr 230 V kylning om man använder det. På 12 V finns det ingen termostat. Det använder jag bara när jag är på rullande fot med vagnen.

Hur gör du med kompressorskåpet om du inte har el, då? Förbrukar det inte för mycket för att undvika att köra slut på strömmen för snabbt? Även om man har solpanel laddar det inte på nätterna.

Mitt skåp har ingen knapp man måste hålla in vid gasolstart. Vrider jag ner termostaten till noll, sen ställer väljaren på Gasol och därefter höjer termostaten så klickar det till, sen hör man hur en tändapparat gnisttänder någr mkt snabba ggr, snabbar än den i det gamla Electroluxskåpet. Höjer jag termostaten lite till klickar det ännu en gång. Kanske även det här har två olika styrkor på lågan? Är det två lågor i ditt skåp? Sänker jag termostaten mycket slocknar nog min låga helt för att knittertända om sig själv igen sen. Många grejer det kan bli fel på...
Blir nyfiken att ta bort en lucka o se om lågan/lågorna syns, men det går inte att vara ute nu för myggen.

Även på 230 volt är det två olika klick. Kan ju vara två olika effektsteg även elektriskt. Försökte titta efter nån beteckning mer än Dometic men såg ingen...

De nya kompressorskåpen är enormt strömsnåla. Går inte att jämföra med de de gamla absorptionsskåpens 12 volt. På segelbåten hade jag bara en 40 watts solcell, den drev kylboxen hela sommarn om så vore. Med två 80 amp marinbatterier och 16 kvadrats laddning från bilen klarar jag nog ett kompressorskåp helt utan solceller i några dar.

Jo just, nu verkar det funka igen på både 230 volt o gasol, har kollat det både hemma o när jag åkt omkring länge idag på gasol. Har jag tur räcker det kanske att bara motionera både väljaren och termostaten ofta för att få bort oxid.  

Ser att du inte har ett skåp med fryslycka ovanför så då bör du ha ett av dessa skåp samt att jag ser att du har ett MES-skåp (Manuel Elektronisk Start).

De som monterades i solifer deass år bör vara endera Dometic RM 7401 eller RM 7551 eller RM 7291 och då av typen MES.

Har di ingen manual på detta?
Manuel Elektronisk Start?
Tändningen av gasolkylan är automatisk. Det finns varken tändknapp eller annat. Skåpet är mindre inuti, grundare, än det som satt i Cabbyn.
Ska kolla om jag hittar nån manual. I dom brukar det väl inte stå mycket om hur grejerna funkar, bara hur man får igång dom.

Det är kanske inte läatt att förstå Dometics benämningar men skillnaden mellan ett MES och AES är att på ett AES så sitter det en extra lysdiod under de tre som finns på MES.

AES är helautomatiskt och väljer själv det som "finns" när man vrider på start och ställer på "auto" (om inte auto väljs så fungerar det som ett MES skåp, man väljer själv vilket som skall användas). Finns 230V så startar de på detta, finns inte 230V så startar de på gasol (om gasolen är påslagen) och när bil är tillkopplad och det finns en extra strömkabel för betjäning av vagnen så går den över till 12V.

Ditt skåp som då har benämningenen MES (Manuell Elektronisk Start) vilket innebär att när du väljer "Gas" så startar skåpet automatiskt (under förutsättningen att termostatvredet står på fullt och när det känns kyla i skåpet så vrider man ner efter någon timme till ett värde som brukas användas) när skåpet startat så skall den gula lysdioden tändas "vid GAS-indikeringen" som talar om att allt fungerar.
Undrar om det är så bra för generatorn att köra kylen på 12 volt i tex 50 mil? När jag testat det bara några mil kändes generatorn varmare än vanligt efteråt. Har bilen rullat typ 30000 mil utan generatorbyte kanske den pajar just under mysigaste semesterfärden...
(2023-09-07, 17:09)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Undrar om det är så bra för generatorn att köra kylen på 12 volt i tex 50 mil? När jag testat det bara några mil kändes generatorn varmare än vanligt efteråt. Har bilen rullat typ 30000 mil utan generatorbyte kanske den pajar just under mysigaste semesterfärden...

Originalradion i din bil drar runt 10A och kylskåpet drar runt 10A (120W).

Skulle välja kylskåpet i det här fallet och låta radion vara tyst.
Att jämföras med att generatorn i min bil är på 180 A.
Ok. Men 12 voltsdrivning av absoptions-skåpen är inte det massor av ampere vi snackar om? Står man still o kan driva det från vagnens 12 voltsbatteri är det tomt på bara nån timme är min erfarenhet? Har tom sett nån skriva o avråda från det i gamla vagnar pga risk för kabelbrand! Men i någorlunda ny Solifer kanske det inte är nån risk så? I em ska vi åka till Hudik med vangen o gå på marknad i morrn, ska testa att köra 12 volts på vägen dit då, knappa 7 mil. O känna på generatorn efteråt.... Teoretisk lär det dra lite mer diesel. Smile Men spar på giftgasen.
Sidor: 1 2 3 4 5 6