Synd att inte ST1 diesel var med. Utan tvekan en bättre diesel. När jag skulle hem 12 mil med vagnen från Ljusdal sist hade jag nästsn tomt o hittade inte ST1 macken utan tankade 10 liter på Circle K. Genast ökade förbrukningen lite, o lite sämre ork.
Det skiljer hur stor del förnybart de olika bolagen blandar i dieseln. St1 har ganska hög andel om jag minns rätt. Vår närmaste mack är St1 och då naturligt att tanka där. Fick sluta med det då min bil rycker och går illa på deras diesel. Kanske reagerar bilar olika på bränsle från olika kedjor eller inbillar vi oss att en massa för- och nackdelar härrör från bränslet.
Det jag hoppas mycket på är att bilar över lag kommer att gå bättre när de efter årskiftet minskar andelen förnybar råvara i dieseln. Min erfarenhet av dieseln i Europa är att den både ger en lägre förbrukning och en mer harmonisk gång i motorn.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Är det så att alla utom jag tror att all diesel är den samma? Om man bortser från tallolja o andra tillsatser alltså.
Som om diesel är ett grundämne...
Så är det ju inte, vår diesel är en mkt sämre diesel än i danmark, norge, tyskland osv, med ett sämre sprängtal. Sämre energi. Men det verkar inte nån fatta. Det är ett enda gaggande om att tillsatserna gör dieseln sämre. Enligt testet är ju blankdieseln inte bättre!? Och det är det för att svensk diesel är en kraftlösare pissblandning än överallt annars.
(2023-12-26, 01:12)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Är det så att alla utom jag tror att all diesel är den samma? Om man bortser från tallolja o andra tillsatser alltså.
Som om diesel är ett grundämne...
Så är det ju inte, vår diesel är en mkt sämre diesel än i danmark, norge, tyskland osv, med ett sämre sprängtal. Sämre energi. Men det verkar inte nån fatta. Det är ett enda gaggande om att tillsatserna gör dieseln sämre. Enligt testet är ju blankdieseln inte bättre!? Och det är det för att svensk diesel är en kraftlösare pissblandning än överallt annars.
Vi är med all säkerhet många som kommer att sätta stort värde på om du kan hjälpa oss att fördjupa våra kunskaper i ämnet ytterligare.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Man kan verkligen undra över hur mycket sämre svensk diesel skulle vara, jämfört med grannarnas, med tanke på att våra största raffinaderier, Preemraff i Göteborg/Lysekil, exporterar ungefär 2/3 av vad de producerar?
Den diesel som säljs i sverige tillverkas säkert efter våra regeringars direktiv. Sämre kraft, högre förbrukning och mer skattepengar till statskassan.
Ingen kan väl på allvar tro att ett raffenaderi inte kan blanda olika diesel efter vad som beställs.
Tror även ni här att den sk blankdieseln är ett sorts grundämne?
Tror ni att jag ljuger då jag påstår att bilen orkar mer o drar 2 dl mindre med ST1 DIESEL?
Det blir en hel del självgoda idiotkommentarer på det har jag märkt. Den enda jag vet som tagit mitt påstående seriöst är en av grannarna, han körde tanken i husbilen nästan tom, tankade ST1 diesel och märkte exskt samma sak, starkare motor, märkbart lägre förbrukning. Plus min egen bror som liksom jag skriver upp körsträcka o litrar exakt. Peugeot åker han. Plus några till nätbekanta.
Det är nog dags att sluta skriva i detta forum för besserwisser dönickar.
(2023-12-29, 03:12)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Det är nog dags att sluta skriva i detta forum för besserwisser dönickar.
Fortsätt du Håkan. Den här nivån vill jag inte vara delaktig i med tanke på hur mycket energi Sokrates lägger ner för att skapa ett trevligt forum.
Antar att jag är en av "besserwisser dönickarna" du syftar på.
Gott nytt år iallafall
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Klart man kan blanda ihop olika sorters diesel, enligt olika recept. Det är ju bara att se på reduktionsplikten, så blir det uppenbart. Och den inblandningen är det ju på sätt och vis regeringen som beställer.
Personligen har jag inte noterat några anmärkningsvärda skillnader i förbrukning eller hur bilen går beroende på var jag tankar. När jag är hemma kör jag ofta till samma ställe, för de ligger bra till längs vägen hemmet - jobbet, men tankar jag på andra ställen har jag som sagt inte noterat att det gör någon skillnad som märks.
Det märks mycket större skillnad om jag kör annorlunda.
För övrigt är ett forum just ett ställe där man kan diskutera. Det innebär förstås inte alltid att man får medhåll eller att andras erfarenheter är identiska med ens egna.
Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad efter årsskiftet. Då ska ju reduktionsplikten ändras.
När jag för några år sedan körde dieselbil i cirka 20.000 mil så sa "alla" att Sverige har usel diesel. Bästa soppan skulle finnas på nära håll i Danmark, Tyskland och Estland. "Tankar du där så kommer du att känna stor skillnad."
Jag tankade i alla dessa länder men kunde inte notera någon skillnad, varken när det gäller förbrukning eller känsla.
Den motorn jag hade var vanlig 5 cylindrig commonrail-typ. Kanske gjorde utländska soppan skillnad i äldre dieslar med pump.
ST1-diesel har jag ingen erfarenhet av.