Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Konstigaste varit med om
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Hej på er kunniga
Nu har jag ett konstigt fel på min Kabe Ametist gl -99. Har aldrig hört maken till detta och fattar inte hur det hänger ihop..!!!
Stod utanför vagnen med el inkopplad men bara kylskåpet igång. Helt plötsligt började liksom koka i expansionskärlet och det rann glykolvatten ut genom dräneringsslangen. Fattade inget...!!! Värmen var inte på, termostaten står på * som betyder frostfrivärme bara i vintertid och den är på off-läge. Dvs ingenting skulle vara på. Ryckte ut kabel (220 v) och då stannade processen. Då hade det hunnit komma säkert 2-3 liter vatten ut från systemet. Ojade däe en stund och tänkte vad som skulle vara orsaken. Sen kollade allt engång till att allt var avstängd. Satte i kabeln igen....och då började det brumma igen i pannan. ALDE 3000. Det var precis som det kokade fast vattnet i ledningarna var INTE varmt. Fattar inget...!!!
Är det någon som har haft liknande fel och konstaterad felet?
Hoppas någon kan förklara mig vad som har hänt eller hur jag felsöker detta.

Jocke
Ja, det låter ju som att det är värme på, fast det inte ska vara det.

Du kan nog ha nytta av den här servicemanualen.
Låter onekligen som att värmeelementet är tillslaget för jämnan, vilket skulle kunna bero på att kontakterna i dess relä har bränt ihop.

Om du har otur kanske även värmeelementet ha tagit stryk.

Drar mig till minnes när den elektriska varmvattenberedaren hemma i badrumet fick vattnet att koka. Det kom ånga och skollhett vatten ur kranen vid tvättstället så det blev till att blixtsnabbts koppla ur varmvattenberedaren. Vill minnas att jag plockade ut värmeelementet och att det visade sig att röret som glödtråden var placerad i hade öppnat sig så att vattnet kom i direkt kontakt med glödtråden.
Det där händer då och då med elpatroner i varmvattenberedare. Oftast går säkringen, och har man jordfelsbrytare löser den alltid ut. Men det är inte lika vanligt i husvagnar, för där värmer beredaren vattnet som har glykol i sig. Glykolen verkar korrosionsdämpande, inte bara frostdämpande.
Sen är det vattnet med glykol som värmer varmvattnet i husvagnen. Men det är indirekt, med en metallvägg mellan.
(2022-05-28, 20:05)Sokrates Skrev: [ -> ]Låter onekligen som att värmeelementet är tillslaget för jämnan, vilket skulle kunna bero på att kontakterna i dess relä har bränt ihop.

Om du har otur kanske även värmeelementet ha tagit stryk.

Drar mig till minnes när den elektriska varmvattenberedaren hemma i badrumet fick vattnet att koka. Det kom ånga och skollhett vatten ur kranen vid tvättstället så det blev till att blixtsnabbts koppla ur varmvattenberedaren. Vill minnas att jag plockade ut värmeelementet och att det visade sig att röret som glödtråden var placerad i hade öppnat sig så att vattnet kom i direkt kontakt med glödtråden.

Hej igen
Var kan man hitta den här relen någonstans? Vad jag kan se så finns det inget.....
Nu kopplade jag ur 220 v som går till pannan, för att kunna ha igång kylskåpet mm....
Den här är en skum fel som jag inte har aning om var jag kan börja och leta fel.
Så tar emot tacksamt alla tips som kan leda till att ens försöka hitta felet

Jocke
(2022-05-30, 15:05)Kabenisten Skrev: [ -> ]Var kan man hitta den här reläerna någonstans? Vad jag kan se så finns det inget...
Det lär det göra, för annars hade du inte fått någon värme alls.
Har du läst servicemanualen jag länkade till? Där finns de med på flera ställen. De syns exempelvis på bilden Fig. 7.

Av flödesschemat 6.6 kan man se att det är faktiskt minst två reläer som måste svetsa för att det ska bli värme oavsiktligt på en patron.
(2022-05-30, 16:05)apersson850 Skrev: [ -> ]Av flödesschemat 6.6 kan man se att det är faktiskt minst två reläer som måste svetsa för att det ska bli värme oavsiktligt på en patron.

Ja, där ser man att det är två reläer som bryter både fas och nolla för att säkerställa att fasen alltid bryts oberoende på hur fas och nolla är kopplade.

Av fig. 7 ser det ut som att de båda reläerna är separata reläer på kretskortet.

Låter kanske lite långsökt att båda reläerna skulle ha bränt samman, men det behöver nog inte ha hänt samtidigt. Om endast ett av reläerna skulle ha bränt ihop skulle ändå det andra reläet få kretsen att öppna och sluta.

Blir till att börja felsöka med ett universalinstrument, men om du inte vet vad du gör är det lämpligt att ta hjälp av någon som kan el.
Först felsökning för att bekräfta om det är ständig spänning ut på elpatronerna. Vilket alltså verkar troligast just nu.

Om det konstateras, så beroende på kunskapsnivå kan man
  • Låta någon byta ut kretskortet.
  • Skaffa och själv byta ut kretskortet.
  • Skaffa komponenter och reparera kretskortet.