Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Veckans bild 2022
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V25, med bidraget "Skadeglädje".
Tackar!

Höll på att missa den här veckan. Har ju varit upptagen med midsommarfirande och bland annat kört 160 mil med husvagn.
Har dock även hunnit avnjuta lite lokalproducerade drycker.

[attachment=531]
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V26, med bidraget "Lokalproducerade drycker".
Tackar.

Fortsätter med klar campinganknytning. Här görs det husvagnsaffärer direkt efter midsommar.

[attachment=532]
För några veckor sedan visade jag en bild på spårriktaren, som användes för att justera in rälsen i den renoverade museijärnvägen mellan Strömsnäsbruk och Traryd. Trafiken är nu igång. Här baxas rälsbussen runt på vändskivan, så den ska kunna komma in i garaget efter tjänstgöring på dagen.

[attachment=533]
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V27, med bidraget "Fönstertittare".
(2022-07-11, 10:07)apersson850 Skrev: [ -> ]För några veckor sedan visade jag en bild på spårriktaren, som användes för att justera in rälsen i den renoverade museijärnvägen mellan Strömsnäsbruk och Traryd. Trafiken är nu igång. Här baxas rälsbussen runt på vändskivan, så den ska kunna komma in i garaget efter tjänstgöring på dagen.
Exakt likadana rälsbussar trafikerade sträckan mellan Malmö och Ystad på 80-talet. De har jag åkt mycket med. Kul med bilder från den tiden

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
De här rälsbussarna har gått på den här järnvägen en gång i tiden. Skåne-Smålands järnväg körde persontrafik längs hela sträckan Kärreberga (utanför Åstorp) - Värnamo från 1899 till maj 1968. Fram till 1958 med ånglok och vanliga vagnar, men sedan gick persontrafiken över till rälsbuss Y7 och godstrafiken med dieselelektriska lok.
Idag har SSJF två motorvagnar, en restaurangvagn och en gods/postvagn av rälsbusstyp. Typiskt för motorvagnarna är att de kan köras från vilken ände som helst. Restaurangvagnen kan köras från ena änden, trots att den inte har egen motor. Den måste alltså vara kopplad till minst en motorvagn för att det ska fungera.
Restaurang  vagn i den varianten. Det är väl något föreningen själva  knåpat ihop??
Nejdå, inte alls. Det har tydligen funnits sådana också. Eller åtminstone en... Den står utomhus i Strömsnäsbruk (vi tittade in i den i lördags, för tre dagar sedan), så den är lätt att inspektera. Förarhytt i ena änden, bord för ätande passagerare, försäljningsdisk och längst bak (eller i andra änden - inte lätt att veta vad som är bak och fram på de här vagnarna) ett utrymme för gods. Och/eller matförråd, kan man tänka.
Jag tog ingen bild på den, men det kan jag lätt fixa, om det efterfrågas.

Fast det behövs inte, ser jag nu. Om du tittar på det här bildgalleriet, första sektionen (Tåg till Traryd), så syns både den normallånga restaurangvagnen och den kortare godsvagnen i bakgrunden på flera bilder. På sista bilden i den sektionen är restaurangvagnen används som biljettförsäljningskontor till dressingcyklingen.

När jag tänker lite till menar du kanske att man ändrat inredningen i en så kallad manövervagn med godsutrymme till att bli restaurangvagn istället? Det är förstås möjligt. Det vet jag inte. Får kolla med Christian vid tillfälle.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19