Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Bultcirkel solifer s9+ 2002
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Hej jag måste köpa vinterdäck och fälg till husvagnen solifer s9+2002 men vet inte vad det är för bultcikel på fälgen. Kan det finnas någon här som vet det?
Vet inte dimensionen, men värt att tänka på är att det ska vara förstärkta fälgar, i alla fall på en enkelaxlad vagn. Jag köpte både fälgar o c-däck till min Cabby här, väldigt bra att ha å gära med. Han berättade att det inte alls var ovanligt att vanliga bilfälgar gick sönder på husvagnar. Värst var det med aluminiumfälgar.
Minns att det var bra pris på både fälg o sommardäck.
https://www.kramforsfritid.se/
Med tanke på hur mycket mer det belastar fälgarna i sidled, och att en husvagn ofta har dubbla axeltrycket, jämfört med en bil, är det förstås inte alls konstigt om bilfälgarna inte håller.
En Solifer s9+2002 bör ha en enkelaxel med däck 185R14C som betyder förstärkta C-däck.

Fälgar till denna enkelaxel bör då ha generella mått som kom på senare vagnar om vi undantar tidigare än 2000.

Måttet bör vara en bultcirkel som är av Mercedestyp 5/112 med ett ET på 30 samt centrumhål på 57,1.

Fälgen skall ha en märkning både av ett "J" efter tum måttet samt ett "H2" sist i nummersträngen.

Bokstaven "J" är profilen på fälgflänsen, däckets anläggning mot fälgen och betyder att det är en "bilfälg" och inget annat får sättas på.

Bokstaven "H2" betyder att det är en förstärkt fälg med double Hump (måste vara så inte däcken kränger av), samt att det betyder att det är en förstärkt fälg.