2017-11-21, 18:11
2017-11-21, 18:11
(2017-11-21, 18:11)Wittmann68 Skrev: [ -> ]Vi har en Solifer 630 TBX 2010 års modell och drar med en skoda superb 2.0 td 2011.
Välkommen till forumet och tack för att du delar med dig av bilderna på din fina husvagn.
2018-01-19, 16:01
Vi står säsong april-mitten av sep på Trellebystrand Lysekil.
Vi bor då i en Hobby 560 WLU 2011. Väldigt bekvämt för 2 vuxna. Aldepanna samt toa på hela kortsidan bak. Duchkabin
Väldigt nöjd med denna vagn .Köpte den hösten 2012
Vi bor då i en Hobby 560 WLU 2011. Väldigt bekvämt för 2 vuxna. Aldepanna samt toa på hela kortsidan bak. Duchkabin
Väldigt nöjd med denna vagn .Köpte den hösten 2012
2018-09-08, 00:09
Jag har en rank gammal Solifer Artic 500L från -88. Kom över den av en händelse och köpte den tillsammans med min far för 11 år sedan. Den är mot allt vad jag anser en husvagn skall vara (två axlar, dörr fram, kök på vägsidan, en meter längre), men jag har på nått sätt förälskat mig i den. En optimal och lättsam resevagn för långresor såväl som helgäventyr i det fria, såsom exempelvis fisketurer, på egen hand eller med en (1) gäst. Men ändå duglig för en uppställning på camping under en semestervecka eller 2. Just nu kommer jag inte att byta.
Dragbil har jag dock ont om för tillfället då jag sålt min A4 och just nu förfogar över en gammal Opel Kadett från -77, en Mini Cooper och tjejens Peugeot 308 SW utan drag. Så där föreligger investeringsbehov!
/ Mike
Dragbil har jag dock ont om för tillfället då jag sålt min A4 och just nu förfogar över en gammal Opel Kadett från -77, en Mini Cooper och tjejens Peugeot 308 SW utan drag. Så där föreligger investeringsbehov!
/ Mike
2018-09-13, 01:09
Jag har ju bytt husvagn i år och har en Knaus 590 FUS år 2018 . Stort fint kök är det och en rejäl sittgrupp
2018-09-13, 11:09
(2017-11-21, 18:11)Wittmann68 Skrev: [ -> ]Vi har en Solifer 630 TBX 2010 års modell och drar med en skoda superb 2.0 td 2011.
Jäklar vad fint! Är det en vanlig elektrisk hemmaspis?
2018-09-13, 21:09
Vi har en Cabby 532 DLX från 1989. Innan den hade vi en Cabby 532 DLX från 1989! Tappade den första av kroken så gasolboxen blev skadad. Fick en slant av försäkringsbolaget för den och letade länge tills jag hittade en exakt likadan. Har fixat en del nytt i den, ledlysen, ny kökspump, bättre dyna bak, kabeldragningar, dubbla batterier, 15 amp CTEK laddare, ny stereo TV-antenn o TV. Allt bytt i bromsarna. Har en lös solcell inkopplad o klar under sängen bak som jag kan lyfta ut genom nåt bakfönster om vi står still mer än en natt. Allt fungerar perfekt, det gamla kylskåpet funkade fint i somras superhetta, har satt två datorfläktar till kylen som slås på när det blir hett ute.. Är ute med vagnen hur mycket som helst, tycker det är underbart, har ingen längtan alls efter husbil. Sen i våras har jag nog sovit minst två av tre nätter i den. Åker vintertid med den också då vi har barn o barnbarn i V-ås o Örebro, 30 mils resa till örebro och 20 till Västerås.
Drar med en V70 2,4D som är inne på 33000 mil. Med vagnen på kroken drar den bara 0,8 milen om jag kör i 82 gps-knyck. På bilden är vi på väg till Geiranger...
Att få med bilden gick inte, den var för stor tydligen. Och att förminska en bild i den satans MAC-datorn jag sitter vid är lika omöjligt för mig som att flyga till månen utan varken raket eller syrgastub.
Drar med en V70 2,4D som är inne på 33000 mil. Med vagnen på kroken drar den bara 0,8 milen om jag kör i 82 gps-knyck. På bilden är vi på väg till Geiranger...
Att få med bilden gick inte, den var för stor tydligen. Och att förminska en bild i den satans MAC-datorn jag sitter vid är lika omöjligt för mig som att flyga till månen utan varken raket eller syrgastub.
2018-09-23, 14:09
Vi kjøpte denne i mai i år, 2 enkle senger og god plass for oss to. Lengden på 9,4 m setter noen begrensinger på hvor vi kan stoppe.
Det er en Dethleffs Exclusiv 760ER, med Alde og vannbåren varme i gulv. Totalvekt 2800, veier ca 2650 kg på reise.
Dette bildet er tatt på vei opp til Sognefjellshytta (1400meter) på vei østover, nå i juni 2018.
Vi har 125Ah Lithium-batteri, og 2 stk 160W solceller fra NDS som er kobler til en Victron MPPT regulator. Og en Victron BMV700 batterimonitor, samt en liten Victron 15A Bluesmart lader om det blir lite med sol. 230V er vi ikke avhengige av da solceller gir opptil 250w på det meste.
Vi har i år vært på Sollerøn en snartur i mai, samt Daftø når vi kjøpte vognen. Ellers ble det en tur over Strynefjell og Sognefjell i juni, samt tur over Ringebufjellet og Rondane i juli. Sommerferien i august og september gikk til Tyskland, Dortmund og Düsseldorf, (med besøk på Caravan Saloon) og Holland, til byen Alkmaar.
Totalt på de 4 første månedene er det blitt over 60 døgn i vognen, og over 700 mil.
[attachment=99]
Det er en Dethleffs Exclusiv 760ER, med Alde og vannbåren varme i gulv. Totalvekt 2800, veier ca 2650 kg på reise.
Dette bildet er tatt på vei opp til Sognefjellshytta (1400meter) på vei østover, nå i juni 2018.
Vi har 125Ah Lithium-batteri, og 2 stk 160W solceller fra NDS som er kobler til en Victron MPPT regulator. Og en Victron BMV700 batterimonitor, samt en liten Victron 15A Bluesmart lader om det blir lite med sol. 230V er vi ikke avhengige av da solceller gir opptil 250w på det meste.
Vi har i år vært på Sollerøn en snartur i mai, samt Daftø når vi kjøpte vognen. Ellers ble det en tur over Strynefjell og Sognefjell i juni, samt tur over Ringebufjellet og Rondane i juli. Sommerferien i august og september gikk til Tyskland, Dortmund og Düsseldorf, (med besøk på Caravan Saloon) og Holland, til byen Alkmaar.
Totalt på de 4 første månedene er det blitt over 60 døgn i vognen, og over 700 mil.
[attachment=99]
2020-06-10, 15:06
Jag drar för närvarande omkring med det här ekipaget. Både denna och den förra vagnen har inköpts i vredesmod, så att säga, då vagnarna före blivit förstörda av något utanför vår kontroll.
Vagnen på bilden är en Tabbert 580 Puccini special (fråga mig inte vad som är special, men den heter så) från 2008. Totalvikt 1700 kg. Bilen är en av våra XC70. Vi drar helst med den här, för den har nivåreglering. Den långslagiga fjädringen på XC70, kombinerat med nästan åtta meter vagn på en axel, är inte helt angenäm med standardfjädrar. Däremot går det lika bra att dra den kortare flaksläpen med vilken som helst av bilarna.
För övrigt är bilen på första bilden utrustad med D5 motor (230 hk/470 Nm), men den andra XC70:n är en D4 (181 hk/400 Nm). Den här är tämligen oberörd av hur vägen lutar.
Ska det stås still lite längre tid, och/eller aktiviteter som kräver lite mer utrymme ligger i planeringen, då kompletterar vi med förtält. Förra året (2019) var det uppsatt en gång, den som syns på bilden. Övriga aktiviteter var så korta eller krävde inte mer plats än vad vi har i vagnen att det inte kändes meningsfullt med tält.
Vanligtvis är vi två personer. Med just den här vagnen har vi inte varit fler. Eller jo, det har vi, men de ville tälta vid sidan om. Så det räknas inte.
Vinterdäck har jag aldrig haft till någon husvagn. Men det hindrar inte att det ibland inte är så varmt och gott som jag skulle vilja, när vi är ute. Som vid det här tillfället. Där är det dock den förra vagnen som står bakom släpet. En Tabbert 560 Comtesse från 2001. 1500 kg totalvikt med en lastvikt på 260 kg, i papperna, men snarare -26 kg i verkligheten. Undrar hur det gick till när de vägde den?
Den andra dragbilen syns också i bild, till vänster.
Vagnen på bilden är en Tabbert 580 Puccini special (fråga mig inte vad som är special, men den heter så) från 2008. Totalvikt 1700 kg. Bilen är en av våra XC70. Vi drar helst med den här, för den har nivåreglering. Den långslagiga fjädringen på XC70, kombinerat med nästan åtta meter vagn på en axel, är inte helt angenäm med standardfjädrar. Däremot går det lika bra att dra den kortare flaksläpen med vilken som helst av bilarna.
För övrigt är bilen på första bilden utrustad med D5 motor (230 hk/470 Nm), men den andra XC70:n är en D4 (181 hk/400 Nm). Den här är tämligen oberörd av hur vägen lutar.
Ska det stås still lite längre tid, och/eller aktiviteter som kräver lite mer utrymme ligger i planeringen, då kompletterar vi med förtält. Förra året (2019) var det uppsatt en gång, den som syns på bilden. Övriga aktiviteter var så korta eller krävde inte mer plats än vad vi har i vagnen att det inte kändes meningsfullt med tält.
Vanligtvis är vi två personer. Med just den här vagnen har vi inte varit fler. Eller jo, det har vi, men de ville tälta vid sidan om. Så det räknas inte.
Vinterdäck har jag aldrig haft till någon husvagn. Men det hindrar inte att det ibland inte är så varmt och gott som jag skulle vilja, när vi är ute. Som vid det här tillfället. Där är det dock den förra vagnen som står bakom släpet. En Tabbert 560 Comtesse från 2001. 1500 kg totalvikt med en lastvikt på 260 kg, i papperna, men snarare -26 kg i verkligheten. Undrar hur det gick till när de vägde den?
Den andra dragbilen syns också i bild, till vänster.
2020-06-22, 15:06
Då får man uppdatera sitt ekipage.
Bytte i förra veckan till en Polar 590 CTH, 2019, med en totalvikt på 1890 kg.
Körde direkt till vågen på E6 södergående utanför Helsingborg, 1520 kg med AC monterad, men utan färskvatten i tanken och i övrigt tom.
Så när vi har packat för semester så blir det en tur till till samma våg.
Bytte i förra veckan till en Polar 590 CTH, 2019, med en totalvikt på 1890 kg.
Körde direkt till vågen på E6 södergående utanför Helsingborg, 1520 kg med AC monterad, men utan färskvatten i tanken och i övrigt tom.
Så när vi har packat för semester så blir det en tur till till samma våg.