Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Kylskåp
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Hej . Jag har en Elnagh husbil med ett kylskåp med frys Dometic RMD 8505. Problem. Det fungerar inte på el 220/230 volt alltså blir inte kallt, men när jag använder gasol eller 12 volt blir det kallt som det ska. Har du/ni något bra förslag vad jag ska göra med det. Göran
(2021-07-29, 07:07)Göran N. Skrev: [ -> ]Hej . Jag har en Elnagh husbil med ett kylskåp med frys Dometic RMD 8505. Problem. Det fungerar inte på el 220/230 volt alltså blir inte kallt, men när jag använder gasol eller 12 volt blir det kallt som det ska. Har du/ni något bra förslag vad jag ska göra med det. Göran

Lite felsökningsexempel.

https://caravaninfo.dk/koeleskabe/repara...b/?lang=sv
Har själv ett RML8550. Tydligen är vredet för val av energislag 230v/gasol/12v en svag länk. Kanske likvärdigt på ditt?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Såg nu att ditt heter RMD och inte har samma vred. Läste RML i hastigheten. Kan tyvärr inte ta bort mitt förra inlägg så det får du ignorera.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Där var mycket information, om man kan tyda språket. Tror den här webläsaren försökte översätta till svenska. Det blev värre än danska.

Men det mest grundläggande är att ta reda på om kylskåpet tar någon ström på 230 V. Har man ingen tångamperemeter kan man se det på en effektmätare, som det numera finns i många olika modeller. Jag har exempelvis en byggcentral med effektmätare inbyggd.
(2021-07-29, 09:07)apersson850 Skrev: [ -> ]Där var mycket information, om man kan tyda språket. Tror den här webläsaren försökte översätta till svenska. Det blev värre än danska.

Men det mest grundläggande är att ta reda på om kylskåpet tar någon ström på 230 V. Har man ingen tångamperemeter kan man se det på en effektmätare, som det numera finns i många olika modeller. Jag har exempelvis en byggcentral med effektmätare inbyggd.

Väldigt troligt att elpatronen är trasig om det blir kallt på både gasol o 12 volt.
Därav mitt råd ovan.