2021-07-07, 00:07
Tänkte ta vägen över Jönköping och Kristinehamn till Mora, för årets midsommarfirande. I den ökända Göteborgsbacken på Rv 40 tyckte jag bilen börja låta konstigt. När vi var nästan uppe började det lysa och bilen tyckte att nu var det dags att köra till verkstad för att kontrollera motorn. Bara att svänga av mot Skövde, men istället köra över 40 och ner på andra sidan. Efter en liten stund kom en parkering, så jag stannade till och lyfte på huven för att kolla så inte all oljan hade hamnat på utsidan av motorn. Men det var torrt och fint, så jag fortsatte till Nybergs (Volvoverkstad i Jönköping).
Felkoderna visade på att antingen var det fel på givarna för laddluftstryck och -flöde, eller så läckte luften ut. Lite gasande vid stillastående avslöjande ett visslande/fräsande ljud, som gjorde det uppenbart att jag hade en läcka.
Efter att bilen kom upp i luften, på lyften, kunde det konstateras att röret under motorn hade ett hål. Dessutom hade dräneringshålen i botten på laddluftkylaren vuxit med åren och milen. Så här långt var klockan ungefär 14. Delar fanns inte hemma, men beställdes till nästa dag. Under tiden blev vi erbjudna camping på Nybergs parkering och fick även frågan om vi ville ha ström?
Klockan 8:30 morgonen efter hade bilen ny laddluftkylare, slangar och rör mellan de två turboaggregaten och kylaren. 9:15 var vi på väg igen.
Det är bra när man planerar att vara framme två dagar före midsommarafton, så att det tåler att man blir försenad en dag. Kvällen tillbringade vi hos min kusin i Bankeryd, där vi hade riktigt trevligt.
Dessutom får jag lägga till att bättre hanterat än vad Nybergs gjorde av den här situationen, det kan man inte tänka sig. Kan bara rekommendera den verkstaden, om du råkar vara där och har problem med en Volvo.
Efter reparationen har dieselförbrukningen dessutom sjunkit med mer än 10%, så det var bara bra att belastningen i den branta backen gjorde att ECM till slut kunde konstatera att något var fel, så det här blev upptäckt och fixat.
Felkoderna visade på att antingen var det fel på givarna för laddluftstryck och -flöde, eller så läckte luften ut. Lite gasande vid stillastående avslöjande ett visslande/fräsande ljud, som gjorde det uppenbart att jag hade en läcka.
Efter att bilen kom upp i luften, på lyften, kunde det konstateras att röret under motorn hade ett hål. Dessutom hade dräneringshålen i botten på laddluftkylaren vuxit med åren och milen. Så här långt var klockan ungefär 14. Delar fanns inte hemma, men beställdes till nästa dag. Under tiden blev vi erbjudna camping på Nybergs parkering och fick även frågan om vi ville ha ström?
Klockan 8:30 morgonen efter hade bilen ny laddluftkylare, slangar och rör mellan de två turboaggregaten och kylaren. 9:15 var vi på väg igen.
Det är bra när man planerar att vara framme två dagar före midsommarafton, så att det tåler att man blir försenad en dag. Kvällen tillbringade vi hos min kusin i Bankeryd, där vi hade riktigt trevligt.
Dessutom får jag lägga till att bättre hanterat än vad Nybergs gjorde av den här situationen, det kan man inte tänka sig. Kan bara rekommendera den verkstaden, om du råkar vara där och har problem med en Volvo.
Efter reparationen har dieselförbrukningen dessutom sjunkit med mer än 10%, så det var bara bra att belastningen i den branta backen gjorde att ECM till slut kunde konstatera att något var fel, så det här blev upptäckt och fixat.