Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
V70 2,4D 2007
#1
Jag har en V70 diesel manuell 5-vxl från 07. Den har gått 30.000 mil nu. Den drar så imponerande lite soppa att jag funderar om den kan vara chiptrimmad eller nåt. Med 1250 kilos Cabby efter drar den, 0,8 om jag kör typ 82 km/tim. Sist jag kollade visade färddatorn medelförbrukning på 0,83, men lite mindre ändå räknat på km mellan tankning o ifyllda liter. Åkte lika sakta sju mil till Gävle utan vagn en dag, då visade färddatorn ett snitt på 0,39! Åker jag längre bitar på motorväg typ i 110 eller 120 hamnar det på 0,52.
Är det väldigt bra, eller helt normalt? Min förra bensinare, en 945 LTT ville ha 1,4 liter milen med lika tung tvåaxlad gammal solifer på släp.
Synd att bilen börjar bli gammal och jag är en ganska fattig musiker/pensionär... Undrar om det kan vara värt att kosta på ny framruta, den här börjar bli rätt så repig, och nya hårdare fjädrar bak?  Eller borde man kolla blocket dag o natt efter en annan -07 som gått mindre? Känns dumt att byta ändå, den drar inte en droppe olja vad jag sett än. Och drar vagnen uppför nästan alla backar utan att jag behöver växla ner. Bra stereo har den med, fruns nya Opels stereo låter skit...
Fyrhjulsdrift hade varit fint, men för samma pengar får man ju en äldre Volvo då....

Lite surr från mig ba, haha.  Cool
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Din dieselmotor kan nog rulla på ett bra tag. Rosten är nog en större fiende. Moderna dieselmotorer kan gå riktigt snålt utan någon chiptrimning. Din bils bränsleförbrukning motsvarar vad jag får ut av min gamla VW-buss från 2003 med en 5-cylindrig TDI-motor som har hängt med i ca 33.000 mil, om man tar i beaktande att min bil är tyngre och lite av ett höghus i jämförelse med din Volvo. Min väger olastat lite över 2 ton och den är 1,90 cm hög. Med de båda takboxarna, som oftast sitter på plats, blir det ännu mer luft som skall flyttas. När jag kör bilen utan nämnvärd last, men med takboxarna på plats, och håller 80-85 km/h så kommer bränsleförbrukningen ner på ca 0,55 l/mil. Med mini-husvagnen på drakroken och full last (totlat ca 3,5 ton) och då jag håller 80-85 km/h ligger genomsnittsförbrukningen genom Europa på ca 0,65-0,75 l/mil. Variationen beror framförallt på hur mycket med- resepektive motvind som vi har. Denna genomsnittsförbrukning inkluderar också en del stigningar upp till 1.500, som får hallandsåsen att framstå som en liten backe.

VW-bussen har full servicehistorik och jag hoppas att det skall gå att plocka ut betydligt mer mil ur den. Den stora nackdelen med bilen är att det är en personbilsregistrerad dieselbil med viktbaserad fordonsskatt som kostar 8.503 kr/år! Svensk fordonsbeskattning är absurd. Min bils kaross finns både som skåpbil (VW Transporter) och husbil (VW California). Om min bil i stället hade varit registrerad som lastbil eller PB2 (husbil) hade den viktbaserade fordonsskatten i stället varit 4.843 kr/år (se www.skatteverket.se - Fordonsskattetabeller20150101senaste150108.pdf).
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
(2017-10-02, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har en V70 diesel manuell 5-vxl från 07. Den har gått 30.000 mil nu. Den drar så imponerande lite soppa att jag funderar om den kan vara chiptrimmad eller nåt. Med 1250 kilos Cabby efter drar den, 0,8 om jag kör typ 82 km/tim. Sist jag kollade visade färddatorn medelförbrukning på 0,83, men lite mindre ändå räknat på km mellan tankning o ifyllda liter. Åkte lika sakta sju mil till Gävle utan vagn en dag, då visade färddatorn ett snitt på 0,39! Åker jag längre bitar på motorväg typ i 110 eller 120 hamnar det på 0,52.
Är det väldigt bra, eller helt normalt? Min förra bensinare, en 945 LTT ville ha 1,4 liter milen med lika tung tvåaxlad gammal solifer på släp.
Synd att bilen börjar bli gammal och jag är en ganska fattig musiker/pensionär... Undrar om det kan vara värt att kosta på ny framruta, den här börjar bli rätt så repig, och nya hårdare fjädrar bak?  Eller borde man kolla blocket dag o natt efter en annan -07 som gått mindre? Känns dumt att byta ändå, den drar inte en droppe olja vad jag sett än. Och drar vagnen uppför nästan alla backar utan att jag behöver växla ner. Bra stereo har den med, fruns nya Opels stereo låter skit...
Fyrhjulsdrift hade varit fint, men för samma pengar får man ju en äldre Volvo då....

Lite surr från mig ba, haha.  Cool
Det är nog normal förbrukning på din bil.Vi har en Ford mondeo Tdci 140 hk med Volvo motor och automatlåda(powershift(.Och den drog med den gamla hobby vagnen  på 1600 kg 0,97 l mil när vi körde till medelhavet.Med den nya Hobby vagnen på 2200 kg vill den ha ca 1,15 l mil. Cool
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#4
(2017-10-02, 12:10)JOCKE.F Skrev:
(2017-10-02, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har en V70 diesel manuell 5-vxl från 07. Den har gått 30.000 mil nu. Den drar så imponerande lite soppa att jag funderar om den kan vara chiptrimmad eller nåt. Med 1250 kilos Cabby efter drar den, 0,8 om jag kör typ 82 km/tim. Sist jag kollade visade färddatorn medelförbrukning på 0,83, men lite mindre ändå räknat på km mellan tankning o ifyllda liter. Åkte lika sakta sju mil till Gävle utan vagn en dag, då visade färddatorn ett snitt på 0,39! Åker jag längre bitar på motorväg typ i 110 eller 120 hamnar det på 0,52.
Är det väldigt bra, eller helt normalt? Min förra bensinare, en 945 LTT ville ha 1,4 liter milen med lika tung tvåaxlad gammal solifer på släp.
Synd att bilen börjar bli gammal och jag är en ganska fattig musiker/pensionär... Undrar om det kan vara värt att kosta på ny framruta, den här börjar bli rätt så repig, och nya hårdare fjädrar bak?  Eller borde man kolla blocket dag o natt efter en annan -07 som gått mindre? Känns dumt att byta ändå, den drar inte en droppe olja vad jag sett än. Och drar vagnen uppför nästan alla backar utan att jag behöver växla ner. Bra stereo har den med, fruns nya Opels stereo låter skit...
Fyrhjulsdrift hade varit fint, men för samma pengar får man ju en äldre Volvo då....

Lite surr från mig ba, haha.  Cool
Det är nog normal förbrukning på din bil.Vi har en Ford mondeo Tdci 140 hk med Volvo motor och automatlåda(powershift(.Och den drog med den gamla hobby vagnen  på 1600 kg 0,97 l mil när vi körde till medelhavet.Med den nya Hobby vagnen på 2200 kg vill den ha ca 1,15 l mil. Cool
Pissigt om dieselbilar förbjuds...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
(2017-10-02, 16:10)Ljusne-Håkan Skrev: Pissigt om dieselbilar förbjuds...


Dom kommer nog inte att förbjudas. Idag väljer politkerna att öka skatten så mycket att dom erhåller samma effekt. Straffskatten för dieseldrivna bilar kommer nog  att drivas upp i skyarna och då kommer bilarna tappa rejält i värde, vilket även inkluderar dieseldrivna husbilar. Detta har fått till följd att jag har skrinlagt mina ursprungliga planer på att konvertera en nyare skåpbil till husbil till förmån för en resehusvagn.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)