Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Underligt beteende
#31
Apropå KCR-box så kan jag uppdatera angående problemen kring min.
Jag testade att sätta i boxen igen. Denna gången sänkte jag potentiometern med samma resultat. Hackade vid start dagen efter jag dragit tungt.
Jag tror och gissar att Sokrates teori om att styrenheten får spader vid lång och hård belastning är den som ligger närmast verkligheten.
Sålde boxen på Blocket tillsammans med information kring de problem jag haft i samband med husvagnsdragande. Han som köpte den skulle inte dra något alls och han var väldigt nöjd när jag efter ett tag skickade SMS för att kolla hur det funkat.
Slutsats: KCR till bara bil - absolut. KCR till tung belastning - tveksamt då inte ens KCR själva kunde förklara denna typen av beteende.
Sen finns det oerhört många nöjda användare så jag dömmer absolut inte ut KCR dom produkt men till min Kia fungerade det inte fullt ut. Har trots massor med letande på nätet inte lyckats hitta fler som haft just detta problemet.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#32
Nu har jag ju inte Kia, men jag har undvikit boxtrimmande av alla slag. Inte så mycket för att det är olagligt, som för att sannolikheten för problem är högre. Jag kör istället med Polestar optimering (jag kör ju med Volvo). Där blir bilen bara trevligare att köra, vid alla tillfällen, oavsett om det är med eller utan vagn.
Svara
#33
Jag håller med dig. En riktig motoroptimering är alltid bäst. Boxarna är ju en genväg som inte tar hänsyn till andra parametrar än bränsletrycket. Men som sagt, det funkar i många fall men det är nog mer tur än skicklighet

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#34
En sen återkoppling till problemen jag fick med min bil när jag monterade KCR-box.
Felet uppstod första gången sommaren 2019 i samband med att jag drog husvagn. Bilen fick orolig tomgång när jag startade den kall dagen efter. Så höll det på flera gånger och alltid i samband med att jag dragit husvagn. Felet kom aldrig när jag körde utan vagn eller vagn utan box.
Sålde boxen och trodde att allt var frid och fröjd. Denna sommaren började samma fenomen spöka igen, UTAN box och UTAN att jag dragit husvagn. Det kom då och då men ändå ganska ofta. Detta efter att allt funkat utmärkt i två år.
"Min" mekaniker bytte ut bränslefilter, kollade upp alla bränsleledningar, monterade någon backventil, gick över alla kontakter i motorn, körde tre omgångar av STP bränsletillsats ultra fuel system cleaner 5 in 1 mm utan att felet försvann någon längre tid. Kan dock rekommendera den bränsletillsatsen om ni kör diesel. Den gör att motorn går mycket renare och svarar bättre på gaspådrag samt sänker förbrukningen en del. Även tankarmaturen plockades ur och undersöktes. Din var felfri och tanken var kliniskt ren. Testade även med algdödande medel.
Verkstaden gjorde ett sista försök med att byta några små kopparbrickor som ligger som tätningar till spridarna. Efter det har det funkat. Troligen små läckor i dessa som gjorde att bränslesystemet tappade trycket.
Så felet låg inte alls hos KCR-boxen vilket jag var helt övertygad om

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#35
(2021-09-25, 16:09)LMC400 Skrev: Verkstaden gjorde ett sista försök med att byta några små kopparbrickor som ligger som tätningar till spridarna. Efter det har det funkat. Troligen små läckor i dessa som gjorde att bränslesystemet tappade trycket.
Så felet låg inte alls hos KCR-boxen vilket jag var helt övertygad om

Då är jag benägen att tro att problemet förr eller senare även hade uppstått utan montering av KCR-boxen, men att boxens manipulering av signallerna, för att öka bränslemängden, kan ha medfört att problemet uppstod tidigare än vad som annnars hade blivit fallet.

Alltid trevligt när man har funnit orsaken till ett fel och felt har kunnat lösas.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#36
Efter timmar av Googlande inser jag att många ägare av Kia och Hyundai letar efter lösning på samma problem. Det finns tyvärr ingen, i alla de forum jag läst igenom, som återkopplar när de hittat lösningen.
Brickorna kostade ca 80 kr för fyra stycken. Sen är det lite jobb med att lossa alla rör och spridare naturligtvis, men det är görbart till rimliga pengar.
Hoppas de kommit till rätta med problemet på de senare modellerna. Bytte mot en nyare bil av samma modell igår

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#37
(2021-09-26, 09:09)LMC400 Skrev: Efter timmar av Googlande inser jag att många ägare av Kia och Hyundai  letar efter lösning på samma problem. Det finns tyvärr ingen, i alla de forum jag läst igenom, som återkopplar när de hittat lösningen.
Brickorna kostade ca 80 kr för fyra stycken. Sen är det lite jobb med att lossa alla rör och spridare naturligtvis, men det är görbart till rimliga pengar.
Hoppas de kommit till rätta med problemet på de senare modellerna. Bytte mot en nyare bil av samma modell igår

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Ja Svenska bilar från närområdet kostar för mycket men är mer komfort i.  Wink
Svara
#38
(2021-09-26, 17:09)JOCKE.F Skrev:
(2021-09-26, 09:09)LMC400 Skrev: Efter timmar av Googlande inser jag att många ägare av Kia och Hyundai  letar efter lösning på samma problem. Det finns tyvärr ingen, i alla de forum jag läst igenom, som återkopplar när de hittat lösningen.
Brickorna kostade ca 80 kr för fyra stycken. Sen är det lite jobb med att lossa alla rör och spridare naturligtvis, men det är görbart till rimliga pengar.
Hoppas de kommit till rätta med problemet på de senare modellerna. Bytte mot en nyare bil av samma modell igår

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Ja Svenska bilar från närområdet kostar för mycket men är mer komfort i.  Wink
Helt riktigt Dessutom har jag bara B-behörighet så utbudet blir begränsat. Blir iofs inte mycket husvagnsåkande men vill ha möjligheten

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#39
B96 ökar på med 750 kg och är något av det billigaste man kan skaffa sig, som campingtillbehör.
Själv kör jag Volvo. Just sådana här problem, som nämns i tråden, har jag inte haft. Har dock inte funderat över varken KIA eller Hyundai.
Svara
#40
(2021-09-28, 13:09)apersson850 Skrev: B96 ökar på med 750 kg och är något av det billigaste man kan skaffa sig, som campingtillbehör.
Själv kör jag Volvo. Just sådana här problem, som nämns i tråden, har jag inte haft. Har dock inte funderat över varken KIA eller Hyundai.

Vi pratade om att ta b96 just av den anledningen men sen har vi också pratat fram och tillbaka om husvagnens vara eller inte vara.
Som läget är just nu känner jag att dra husvagn ner till Italien är jag färdig med. När man väl står på plats är det mycket trevligt med husvagn men vägen dit ska avverkas. Det blir mer och mer trafik genom Tyskland för varje år. Framförallt märks det att yrkestrafiken ökar mycket för varje år. Att sitta fast i långa köer och inte kunna smita runt på mindre vägar vid långa stopp är ganska påfrestande. Med enbart bil kan man ofta ta sig runt problemen på ett annat sätt. Utöver den biten så går fler och fler campingplatser "där nere" mot att de minskar antalet tomter till förmån för fler campingstugor. Dessa funkar utmärkt som semesterboende. Allt finns på plats och är väl genomtänkt.
Hemma använder vi husvagnen väldigt lite. I år har jag kört den från vinterförvaring och hem. Sen har grabbarna sovit i den på gården i sommar men vi har inte varit iväg alls med den.


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)