Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryckkokare som värmeelement
#1
Jag har haft lite galna idéer om att värma upp "tantens" lägenhet med gasol i stället för el. Elen håller på att bli riktigt dyr och speciellt när man behöver den som mest. Nu är det lite kalllare och temperaturen inomhus har gått ner till +18 C. De två alternativ som står till buds utan att göra några installationer och med principen "man tager vad man haver" är:
  • att fylla tryckkokaren med vatten och värma upp den på gasolspisen som hon har på verandan sedan i somras
  • att ta in gasolgrillen och låta den sprida värme inomhus

Enklast är alternativet med tryckkokaren, så jag gjorde slag i saken och har nu tryckkokaren stående på golvet som så sakteliga avger värme  i rummet. Detta är ett alternativ som jag även kan använda sig av i mini-husvagnen där den enda värmekällan är 230v fläktelement. I husvagnen värms vagnen dessutom upp av gasolspien när man värmer upp vattnet i tryckkokaren.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#2
(2020-01-24, 13:01)Sokrates Skrev: Jag har haft lite galna idéer om att värma upp "tantens" lägenhet med gasol i stället för el. Elen håller på att bli riktigt dyr och speciellt när man behöver den som mest. Nu är det lite kalllare och temperaturen inomhus har gått ner till +18 C. De två alternativ som står till buds utan att göra några installationer och med principen "man tager vad man haver" är:
  • att fylla tryckkokaren med vatten och värma upp den på gasolspisen som hon har på verandan sedan i somras
  • att ta in gasolgrillen och låta den sprida värme inomhus

Enklast är alternativet med tryckkokaren, så jag gjorde slag i saken och har nu tryckkokaren stående på golvet som så sakteliga avger värme  i rummet. Detta är ett alternativ som jag även kan använda sig av i mini-husvagnen där den enda värmekällan är 230v fläktelement. I husvagnen värms vagnen dessutom upp av gasolspien när man värmer upp vattnet i tryckkokaren.

Jaha det känns lite galet som du säger...

Men om ni får ha gasoltub på balkongen varför inte sätta in en typ truma. Avgaserna kanske går att "snirkla" ut genom något fönster kanske.
Eller en Diselvärmare med ett litet hål i balkongdörren genom en liten väggventil då har du allt på balkongen.
Strömförsörjningen går kanske att ordna med en liten omformare som tål värmaren.

Där nere har man väl mycket "utanför" som kylagregat mm så det kanske inte stör mer än vad andra har.
Svara
#3
Man får lite tunnelseende ibland, sitter bredvid min egen gelkamin och svarar dig men tänker inte på denna då.

Den jag har, har tre burkar som man kan tända och det brukar räcka med bara en så det inte blir för varmt. Höjer tempen ca 4-5 grader när man känner sig lite kylslagen i gråtrist väder. Det fina är att man inte behöver något rökrör utan etanolgelen ger inte ifrån sig så farliga gaser (vad jag förstår). Har inte blivit "tokig" på dom ca 8 år vi använt denna gelkamin.

Kan det vara nått?

https://www.ladenzeile.de/baumarkt/heize...gelkamine/

Men då ni har katter så kanske man får välja någon typ där dom inte kan klättra upp och gosa i värmen... :s
Svara
#4
(2020-01-24, 14:01)Hagbard Skrev: Jaha det känns lite galet som du säger...

Men om ni får ha gasoltub på balkongen varför inte sätta in en typ truma. Avgaserna kanske går att "snirkla" ut genom något fönster kanske.
Eller en Diselvärmare med ett litet hål i balkongdörren genom en liten väggventil då har du allt på balkongen.
Strömförsörjningen går kanske att ordna med en liten omformare som tål värmaren.

Där nere har man väl mycket "utanför" som kylagregat mm så det kanske inte stör mer än vad andra har.

Det är inte en balkong utan en veranda med en lite privat trädgårdstäppa utanför. Jo, jag var inne tidigare att sätta dit en truma värmare (campingforum.net - Truma luftvärmare i bostaden) men det åstakoms inte i en handvändning. Dieselvärmare vill jag inte ha utanför lägenheten p.g.a. avgaser och att man måste gå och handla dunkar med diesel. Gasol är dessutom relativt billigt. 

Installationsmässigt tror jag att en Propex HS2000 värmare skulle kunna det enklaste alternativet. Om Propex-värmaren sätts på insidan behöver jag endast gör två mindre hål för avgasslangen respektive gasolledningen. 12v-matningen kan ske genom en omformare. Tanken slog mig just att en Propex-värmaren skulle jag kunna sätta i en inbyggd garderob som finns bakom väggen och som gränsar till ytterväggen, då kan jag även låta värmaren blås ut varmluft i både det lilla och det stora sovrummet. Propex HS2000 kostar 499 GBP hos Just Camper i England.

Vanligtvis finns luft-luft AC installerade som kan användas både för kyla och värme, och då är förstahandsvalet för att värma upp lägeheten att köra AC som värmepump. I "tantens" lägenhet har vi dock aldrig satt in någon AC, då det inte har funnits tillräckligt stort behov. Lägenheten ligger i norrläge och det är endast i samband med värmeböljor någon vecka under sommaren som det skulle vara skönta att kyla ner lägenheten. Vintertid är det endast under några veckor på vintern som man har behov av tillskottsvärme. Återsående del av året är det behagligt varm inne utan vare sig uppvärming eller nerkylning. Jag bedömmer också att det kommer prist på el kommer att fortsätta upp markant, bl.a. som en följd av överång till elbilar, och att gasolpriset kommer att ha en något måttligare utveckling. I många hem används gas för matlagning och varmvatten och då har man vanligtvis gasolflaskorna i ett väl ventilerat grovkök. Det kommer nog bli ramaskri om priset på gasol också skjuter i höjden. Detta är anledningen till att jag vill komplettera med mer använding av gasol, därav gasolspisen i uteköket. Nästa idé är att installera en gasoldriven varmvattenberedare med liten vattenvolym och koppla den i serie med den elektriska varmvattenberedaren. När det är dags att byta tvättmaskin kan man med fördel införskaffa en modell som förutom har ett inbyggt värmeelement även kan matas med varmvatten, varvid man kopplar varmvattenmatningen till den gasoldrivna varmvattenberedare.

Nu är det dock inte tid för någon installation och därför provar jag med tryckkokaren som värmekälla. Termometern visade 17,9 C innan jag ställde in den varma tryckkokaren i det lilla rummet, där datorn finns, och nu efter några timmar visar den 18,7 C. Utomhus på verandan är det i skrivande stund 13,5 C.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#5
Den ser ju bra ut.

Bar och investera... Smile
Svara
#6
(2020-01-24, 15:01)Hagbard Skrev: Den ser ju bra ut.

Bar och investera... Smile

Här vänds det på slantarna, så det får bli ett "framtidsprojekt" Smile

Hade något i bakhuvudet om att Propex-värmaren kan moteras på sidan, varvid avgasslangen kan gå rakt ut genom väggen i stället för rakt ut genom golvet. Hittade följande i deras FAQ:

Q. Can the heater be mounted vertically?
A. The heater must not be mounted vertically on its nose or end or upside down but on one of its sides is not a problem. Remember when mounting the unit you should ensure you can still maintain access to the electronics cover and gas connections
(www.propexheatsource.co.uk/faq/model/hs2000)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#7
(2020-01-24, 15:01)Sokrates Skrev:
(2020-01-24, 15:01)Hagbard Skrev: Den ser ju bra ut.

Bar och investera... Smile

Här vänds det på slantarna, så det får bli ett "framtidsprojekt" Smile

Hade något i bakhuvudet om att Propex-värmaren kan moteras på sidan, varvid avgasslangen kan gå rakt ut genom väggen i stället för rakt ut genom golvet. Hittade följande i deras FAQ:

Q. Can the heater be mounted vertically?
A. The heater must not be mounted vertically on its nose or end or upside down but on one of its sides is not a problem.  Remember when mounting the unit you should ensure you can still maintain access to the electronics cover and gas connections
(www.propexheatsource.co.uk/faq/model/hs2000)

Men du som är händig kan ju bygga en luftsolvärmeanläggning (om du har lite sol på uteplatsen förståss).

http://www.hemmaprojekt.com/luftsol100.html

Dessa har en del här uppe i norr till gäststugor, garage mm och de fungerar bra.
Svara
#8
(2020-01-24, 16:01)Hagbard Skrev: Men du som är händig kan ju bygga en luftsolvärmeanläggning (om du har lite sol på uteplatsen förståss).

http://www.hemmaprojekt.com/luftsol100.html

Dessa har en del här uppe i norr till gäststugor, garage mm och de fungerar bra.

Tyvärr är lägenheten i norrläge, så det finns inga solstrålar att fånga in värme från under vinterhalvåret. Har dock haft funderingar på att sätta in en mekanisk värmeväxlare för att få rotation på luften och återvinna en del värme från den luft som evakueras. Lägenheten är utrustad med förinstallerade kanaler för cental AC, även om det aldrig har suttit någon AC på plats. Tänkte i så fall att använda luftkanalerna som var tänkt för ACn för att rotera luften.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
Eftersom jag vill använda gas till både varmvatten och för att värma upp rum är en liten kombi gas panna ett alternativ. 

www.mrcentralheating.co.uk/vokera-easi-heat-plus-25ci-combi-boiler-clock-and-flue-kit

Kruxet är att få till det så att det ser snyggt ut när man även måste ha in vattenradiatorer. Blir enklare med separat varmvattenberedare och varmluftsvärmare.


Bifogade filer
.pdf   Vokera Easi-Heat Plus 18V (ErP) Open Vent Boiler .pdf (Storlek: 2,47 MB / Downloads: 1)
.pdf   Vokera Easi-Heat Plus 25Ci (ErP) Combi Boiler, Digital Clock and Flue Kit - brochure.pdf (Storlek: 4 MB / Downloads: 1)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Får man huxflux för sig att åka ut på tur med husvagnen när det inte är sommar o waffen är utkyld brukar jag ställa ett par kastruller med vatten på gasolspisen det värmer bra nog. Att bara braka på med gasollågorna utan att det står nåt på dem gör det vrålhett i skåpen ovanför, nästan lurt för att det tar eld om man lämnar det så länge. Fyller på stora spagettikastrullen med hetvatten inifrån huset så värmer det direkt.
Sen har jag förstås diverse fler metoder för att snabbt värma upp min kära Cabby. Men att värma med tryckkokare låter kanonsmart. Det behövs inte mkt till gasollåga för att hålla varmvattnet snudd på kokande sen det völ blivit varmt. Tror jag måste testat detta lite grann nu direkt! Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)