Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tillämpning av 4-månadersregeln inom EU
#1
När de nya roamingreglerna inom EU infördes den 15 juni 2017, infördes också en "fair-use-policy", vars syfte är att begränsa kostnaden för den egna operatören när roaming sker i andra operatörers nät inom EU. Trots att roamingfrihet har införts inom EU, betalar operatörerna ett "bulkpris" sins emellan. Helt fri roaming får vi nog vänta på tills taket för "bulkpriset" har reducerats betydligt.

I somras skaffade jag ett abonemang hos Vimla som jag har använt i Sverige både för röstsamtal och datatrafik. Under vår bilresa till Spanien satt Vimla-kortet i routern i bilen och det fungerade problemfritt. Vi använde dock begränsat med datatrafik, men vi hade access till Internet närhelst vi ville. 

Likt flertalet svenska operatörer tillämpar Vimla en 4-månadersregel för begränsning av användning utomlands inom EU. I deras fall kontrollerar dom dagligen så att användandet utomlands inom EU inte överskrider användandet i Sverige under de senaste 4-månaderna. När användandet utomlands inom EU kommer upp till användandet inom Sverige upphör den fria-romingen.

En fördel med Vimla är att deras abonemang kan pausas på obesämd tid, men pausingen räknas inte som överhoppningsbar tid vid beräkningen av 4-månadersregeln!
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Hittade ett EU-dokument där bl.a. följande framgår:

Din operatör kan kontrollera din roaminganvändning under fyra månader för att se om den verkar normal. Om du under den här perioden har varit mer utomlands än hemma och använt mobilen mer utomlands än hemma kan din operatör be dig att klargöra situationen. Du har 14 dagar på dig att göra det. Om du fortsätter att använda telefonen mer utomlands än hemma kan din operatör börja ta ut en avgift för din roaminganvändning. Operatören kan högst ta ut följande avgifter (exklusive moms):
  • 3,2 cent per minut för samtal som du själv ringer

  • 1 cent per sms

  • 7,70 euro per GB data (pristak för 2017)

Pristaket för data kommer successivt att sänkas den 1 januari varje år mellan 2018 och 2022 enligt följande trappa: 6 euro – 4,50 euro – 3,50 euro – 3 euro – 2,50 euro. Pristaken kan komma att ändras efter 2019 då man ska göra en översyn av roamingmarknaden för operatörerna.
(europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-internet/mobile-roaming-costs)

Vimlas sätt att beräkna "fair-use-policy", som jag tidigare har redogjort för, överstämmer med vad som framgår ovan.

Obs! 4-månadersregeln innebär inte att man kan räkna med att ha fri roaming utomlands inom EU i 4-månader! Betänk följande stycke: "Om du under den här perioden har varit mer utomlands än hemma och använt mobilen mer utomlands än hemma". Således om man har förbrukat lite trafik i Sverige och förbrukar mer trafik utomlands inom EU kommer kan den fria roamingen upphöra redan efter 2-månader, då man under de senaste 4-månaderna har vistats mer utomlands än i Sverige och har förbrukat mer trafik utomlands än i Sverige.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)