Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svensk diesel
#1
För att minska koldioxidutsläppen från fordonsindustrin är drivmedelsbolagen tvingade att öka andelen förnybara råvaror i sina produkter. På många tankstationer kan man i dag välja mellan vanlig diesel och biodiesel där andelen förnybart är högre. Men är det verkligen alltid bättre för miljön att tanka med biodiesel?

Testfaktas jämförelse av innehållet i drivmedelsbolagens olika dieselprodukter visar att det förnybara innehållet i många fall innehåller palmolja eller rester från palmoljeindustrin (PFAD) – en kritiserad industri som bidrar till att regnskog skövlas och leder till stora koldioxidutsläpp när man dikar ut nya våtmarker för palmoljeplantagen. Enligt vissa beräkningar kan bränsle med hög andel PFAD eller palmolja i slutändan leda till större koldioxidutsläpp än fossil diesel.

(www.testfakta.se - Så mycket palmolja finns det i biodieseln)

[Bild: TBjoK9s.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, yngrot
Svara
#2
Bättre om det gjorts en jämförelse baserad på total miljöpåverkan under ett fordons totala livscykel och beroende av vilket drivmedel den förbrukar.
Det är inte många som tankar etanol längre. Det var likadant där. Sockerrörsplantager som ökade i storlek med hjälp av skövling av skog. Etanol som transporterades runt hela jorden. Bilarna som tankade etanol krävde dessutom oljebyten oftare...

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#3
Sist jag tankade då blev det Cirkle K Miles, den bildiesel med minst andel RME. TYCKER motorn är anings starkare än på Preems diesel. Är det så drar den ju mindre.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
Dieselmotorn blir snålare om man tankar den på dieseln som säljs i Europa. Vår miljöklass 1-diesel är energifattigare, det visar körtester som tidningen Teknikens Värld gjort.
(www.skogsaktuellt.se - Svensk diesel ökar motorns törst)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson
Svara
#5
(2019-06-26, 09:06)Sokrates Skrev: Dieselmotorn blir snålare om man tankar den på dieseln som säljs i Europa. Vår miljöklass 1-diesel är energifattigare, det visar körtester som tidningen Teknikens Värld gjort.
(www.skogsaktuellt.se - Svensk diesel ökar motorns törst)
Helt klart bättre med Europadieseln än den svenska. Bilen går mjukare och känns mer dragvillig. Circle K's "Miles plus" som tyvärr bara säljs på ett fåtal av deras stationer är också bra. Lite dyrare men värd pengarna.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Jo Europa dieseln är bättre,men akta dig för att tanka Shell fuelsave diesel, Vår bil drog 2 deciliter mer per mil efter vi tankat den. Tankade vi på andra mackar så sjönk förbrukningen igen. Ps dieseln är billigast i Danmark när ni ska söderut.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#7
Vi väntar bara på tankkorten från Cirkel K, sen slutar vi tanka på Preem. Macken isöderhamn gar tre sorts diesel, Miles, Miles plus och HVO100. Den sista ska ha ett högre cetantal än de andra och ge mer pulvr enligt nån.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2019-07-12, 14:07)Ljusne-Håkan Skrev: Vi väntar bara på tankkorten från Cirkel K, sen slutar vi tanka på Preem. Macken isöderhamn gar tre sorts diesel, Miles, Miles plus och HVO100. Den sista ska ha ett högre cetantal än de andra och ge mer pulvr enligt nån.

Milen är den "vanliga" dieseln.
Miles plus är den med lite bättre prestanda pga olika tillsatset. I min mening deras bästa och den bästa jag hittat i Sverige. Lite dyrare men en snällare gång i motorn och lite mer svar på gasen. Båda dessa påstås ge 2% lägre bränsleförbrukning. Vet inte om det är mätbart i verkligheten men så skriver de.
HVO100 är den som görs av bl a slaktavfall. Inte godkänd av alla motortillverkare ännu men ska vara en kemisk kopia av vanlig diesel om jag inte minns fel.
Dieseln ute i Europa ger ofta en tystare och jämnare motor och går inte att jämföra med soppan här hemma.
Om du vill läsa mer om Circle K diesel kan du göra det här: https://m.circlek.se/cs/Satellite/SE1/sv...itepfx=SE1

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
(2019-07-08, 17:07)JOCKE.F Skrev: Jo Europa dieseln är bättre,men akta dig för att tanka Shell fuelsave diesel, Vår bil drog 2 deciliter mer per mil efter vi tankat den. Tankade vi på andra mackar så sjönk förbrukningen igen. Ps dieseln är billigast i Danmark när ni ska söderut.
Stor prisskillnad på dieseln i Europa också såg jag. Tankade i Berlin igår för 1.25 €/lit. Idag tankade vi i Nürnberg för drygt 1.50 €/lit. Med valutakursen som är nu gör det ca 3 kr.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#10
(2019-07-15, 18:07)LMC400 Skrev:
(2019-07-08, 17:07)JOCKE.F Skrev: Jo Europa dieseln är bättre,men akta dig för att tanka Shell fuelsave diesel, Vår bil drog 2 deciliter mer per mil efter vi tankat den. Tankade vi på andra mackar så sjönk förbrukningen igen. Ps dieseln är billigast i Danmark när ni ska söderut.
Stor prisskillnad på dieseln i Europa också såg jag. Tankade i Berlin igår för 1.25 €/lit. Idag tankade vi i Nürnberg för drygt 1.50 €/lit. Med valutakursen som är nu gör det ca 3 kr.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Idag tankade vi Shell Vpower diesel. 1.76€ / lit. Dyraste jag tankat hittills men den kändes som den gav ett krafttillskott i backarna.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)