Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primus myter eller f.... dikt
#1
Primuspannor, myter eller förbannad dikt:
 
Primuspannorna var egentligen från begynnelsen ämnade för entreprenadmaskiner mm.

Senare kom en smart tänkare på då det blev populärt med husvagnar att varför inte "titta" på det segmentet. Sagt och gjort så skaffade man olika intyg och tester så de blev godkända för montering i bl a koffertboxen eller i ett särskilt avskilt utrymme.
 
En av dom första som kom hette 2410 och den som satt i Borevagnen 1970 (för 47 år sedan) var en 2450, den enklaste utan elektronik eller annat som kunde spöka. Med bara en magnetventil för gastillförseln.
 
Ser man sedan till Husvagnsgurun John Wilthorns tester under denna tid,  då han bl annat skulle testa en Borevagn TKS 1970 så sket det sig totalt för Primusvärmaren.
 
Efter mycket pillande och testande så var man tvungen att åkalla en expert från primus.
 
Denne kom och kliade sig i huvudet och fick erkänna...Fattar ingenting, den går bara inte...
 
Hur många har sedan gjort samma sak...Den går bara inte!
 
Man utvecklade detta lilla missfoster till en 2470 med en magnetventil och lite elektronik och hoppades att den skulle fungera bättre, men ack då. Man fortsatte utvecklingen till en 2480 med två magnetventiler och mer elektronik där man nästan fick återköpa alla för det var bara problem. Då tog f.. i hågen och utvecklade en 2480T och där sa man, Nu skall det fungera, men ack då. Ja vad hände sedan, man utvecklade igen och tog fram 2490 (eller 2500 som det står på dom sista) och gick tillbaka till en magnetventil och det vet dom flesta vad som hände med den. Skam den som ger sig man tog fram en helt ny typ av panna och kallade den för Aqvaflex, smart eller hur och så sålde man allt till Alde.
 
Dom var duktigare dom, kikade lite och gjorde en helt ny panna som man då kallade för Alde 3000 och med lite förändringar från tryckregulator till varvtalsstyrd fläkt som mer var lite barnsjukdomar till en panna 3010 som sedan fungerade mer totalt med lite finjusteringar till 3020 och efter det så tog sagan slut.
 
För nu fungerar det, Alde är still going strong.
 
Test John Wilthorn från tidningen Motor via campinveteranerna:
 
http://www.campingveteranerna.se/downloa...n/bore.pdf
 
Lite från hjärnkontoret...en mulen dag...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#2
Efter många förfrågan avseende Primus 2480 system där som vanligt pannorna har svårt att fungera.

Det system som kom efter 2470 hette 2480 och då det var så mycket barnsjukdomar på det första så utvecklade man ett nytt styrelektroniskt system som skulle ersätta det gamla på pannan. En del husvagnsägare har svårt för det här att det har förekommit två system men det enda system som i servicehandledningar har fått ett serviceintyg på just byte är 2480 systemet.

Den första pannan såg ut så här:

[Bild: lUaeA2Cl.jpg]

Och till den så kom det ett ersättningskort som då hette 2480T. Och informationen om det såg ut så här:

[Bild: TClKjGWl.jpg]

Nu så trodde man allt skulle vara frid och fröjd men det vi ser idag är att så är inte fallet.

Till saken hör ju också att pannorna är gamla...

Och gamla pannor rostar, blir oxideringar, kabelbrott, elektronikbrott och annat. Bl a mycket handhavandefel där man försöker para ihop delar från andra system som inte passar in.

T ex det går inte att byta en 2470 panna mot en 2480 panna om man inte samtidigt byter manöverpanelen (den elektroniska) den mekaniska går att koppla om.

Och det går heller inte att byta en manöverpanel från en 2470 till en 2480 och vise versa.

Det går heller inte att byta en 2480 panna till 2490 panna om man inte samtidigt byter manöverpanelen

Många sådana operationer har jag sett och folk kliar sig i huvudet, vad är fel.

Förstår varför man skriver i manualerna "fackmannamässiga kunskaper" så fungerar det.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)