Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plötsligt hittar tvn inte en kanal
#1
Nån som är haj på husvagns-TV?
Köpte ny 12 volts TV och en rund antenn med inbyggd digitalförstärkare i förra sommarn. På de flesta ställen hittade TVn snabbt gratiskanalerna o bilden var lika perfekt som hemma. Hemma på gårn var det lite halvdålig mottagning så det pixlade sig i bland, o funkade bra i bland. Åkte jag nån annanstans var det oftast kanonbra bild.
Men så i höstas när jag stod hemma på gårn o skulle kolla på TVn fanns det inte en kanal, inte ett flimmer ens. Antennen var nästan ny, och jag drog helt ny kabel också. Antennförstärkaren i den champinjonliknande antennen från NetOnNet får ström från en av de två adaptrarna bakom TVn, den andra matar TVn. Den dan jag märkte att det inte funkade hade det snöat lite tunt på antennen, men det blev inget annorlunda när jag tog bort snön.
När det funkade var det skitenkelt att söka o få fram kanalerna, nu hittar den ingenting.
Någon som har nåt tips?

[Bild: 099f56e9bd0c5568c7165b57946c5fce.jpg][Bild: a380fba138c79a2e0ead6ec5e5c8b3db.jpg][Bild: bb344ff4f61fb6a6a694e8829e08704e.jpg][Bild: 5ca76ccc0ee97b004ffa017e2f22929e.jpg]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Om du köpte antennen förra sommaren antar jag att den fortfarande är under garanti och att du kan få den utbytt i händelse att den har "givit upp". Först gäller det dock att förvissa sig om att det är fel på antennen och inte på någonting annat. Om det inte är alltför krångligt kanske du kunde prova med en annan TV i husvagnen, samt prova den TV som du har i husvagnen med den antenn som du kanske har för TVn i huset. Om felet kvarstår i husvagnen när man provar med en annan TV bör man kolla upp så att antennförstärkaren erhåller spänningsmatning, samt att det inte är några brott på antennsladden eller dåliga anslutningar. Därefter kan det kanske vara läge för att få antennen utbytt under garantin.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Jag skulle nog ta in tv:n i huset och koppla till en antenn som jag vet fungerar innan jag går vidare och undersöker vagnens antenn.
Sånt där kan göra en tokig. Fråga inte hur jag vet... Undecided
Svara
#4
Tog in 12 volts-tvn i huset i förrgår. Och hittade otroligt nog 230/12 volts adaptern. Men har inte orkat testa nåt...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
(2018-03-22, 19:03)Ljusne-Håkan Skrev: Tog in 12 volts-tvn i huset i förrgår. Och hittade otroligt nog 230/12 volts adaptern. Men har inte orkat testa nåt...

Och nu tittade jag på Inne-tv grejerna. Det sitter naturligtvis nån helt annan satans [censurerat ord] helvetes kontakter på antennsladdarna från Canal Digital.
[censurerat ord] [censurerat ord] skit.
Jag gissar att felet i husvangen är antingen själva antennen, eller förstärkaren som sitter oåtkomlig i antennen, eller anslutningen i antennen som också är oåtkomlig. Koppartråden kan ev ha skakat av. Att ta lös antennen igen är ett [censurerat ord] skit jag inte ger mig på förrän det blir mer sommar ute.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
När antennen på vagnen strulat har jag använt en billig bordsantenn (finns bland annat hos Biltema) för en eller två hundralappar. Inte optimalt men kan utesluta något skumt.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#7
Hamnade vid NetOnNet o chansade på ny likadan antenn för 299 kr. LyckadesLyckades  klättra på rören skyddar de små träden o bytte antennen, fästet kunde sitta kvar, att byta gick på 2 minuter utan verktyg. Och vips funkar TVn perfekt igen. Bilden är [censurerat ord] bättre än hemma med Canal Digital.
Woop woop!    


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, Månsson
Svara
#8
Undre bilden blev väldigt beskuren?
Nåt hade alltså pajat inne i champinjonantennen, all elektronik sitter oåtkomlig ingjuten där.
Denna gång sparade jag kvittot
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)