Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Penningtvätthärvan
#1
Nu har även Swedbank dragit in i den ryska penningtvätthärvan som uppdagades vid Danske Bank. I denna härva figurerar Sergej Magnitskij och Bill Browder.

www.di.se/live/bill-browder-havdar-att-han-har-bevis-som-kopplar-swedbank-till-danske-harvan

www.svt.se/special/swedbank

www.svt.se/special/swedbank/magnitskij

Martin Armstrong har god insikt i vad som har föregått bakom kuliserna och han har skrivit mycket om "The Magnitskij Act", som även berör Bill Browder, Edmund Safra, etc. 

www.armstrongeconomics.com/world-news/corruption/hillarys-connections-to-russia-gate-schumers-resolution-to-prevent-any-investigation-in-the-magnitsky-act
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Swedbank har förlorat 35 miljarder kronor i börsvärde efter uppgifterna om den misstänkta penningtvätten. Trots det föreslår bankens valberedning en betydligt större höjning av styrelsens arvoden än höjningen förra året.
(www.di.se - Styrelsen får kraftigt lönelyft – trots haveriet)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Nyligen kunde Di berätta att Swedbank begränsat anställdas möjligheter att lämna anonyma tips till journalister.

Nu visar det sig att Swedbank samtidigt saknar en extern visselblåsarfunktion - alla larm går till chefer på banken.

(www.di.se - Swedbanks visselblåsarfunktion: Alla larm går till cheferna)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen får sparken i spåren av penningtvättskandalen och finanschef Anders Karlsson tar över som tillförordnad vd.
(www.di.se - Swedbanks vd Birgitte Bonnesen får sparken)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
(2019-03-28, 11:03)Sokrates Skrev: Swedbanks vd Birgitte Bonnesen får sparken i spåren av penningtvättskandalen och finanschef Anders Karlsson tar över som tillförordnad vd.
(www.di.se - Swedbanks vd Birgitte Bonnesen får sparken)

Och inte 17 blev hon direkt fattig av detta heller.  Underligt hur vissa kan sko sig..
Svara
#6
(2019-02-20, 13:02)Sokrates Skrev: Martin Armstrong har god insikt i vad som har föregått bakom kuliserna och han har skrivit mycket om "The Magnitskij Act", som även berör Bill Browder, Edmund Safra, etc. 

www.armstrongeconomics.com/world-news/corruption/hillarys-connections-to-russia-gate-schumers-resolution-to-prevent-any-investigation-in-the-magnitsky-act

Vem är Bill Broder och vad gömmer sig i hans byk?

In 2007, as a result of an elaborate tax rebate scam 230 million dollars were paid into the accounts of three Browder's companies in Russia. No one (neither Browder nor the Russian authorities) deny the tax rebate fraud took place, except that Browder claims he had lost control of his companies before the money was paid out. I investigated Browder's claims, and found that they were false.

To divert attention from the the proven 2001-2004 tax evasion case, as well as the suspicion that he may have been involved in the 230 million dollar tax rebate, Browder invented a figure of the crusading anti-corruption lawyer, whistleblower, Sergei Magnitsky. Magnitsky existed of course, but he was Browder's accountant, not a lawyer, and he never blew whistle on anything.

Tragically, Magnitsky died while in pre-trial detention. Browder claims he was beaten to death by eight "riot guards". Browder presents no evidence for that, apart from selective quotations from Russian documents. Studied in full those documents, as well as an American report commissioned by Browder himself, make no mention of a murder, let alone a murder by beating. The author of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe report on Magnitsky, Andreas Gross told me on camera that Magnitsky had not been murdered but died of the "lack of care".

The investigative journalists at Sueddeutsche Zeitung claim to have traced money flows from the Magnitsky affair, but appear unwilling to recognise that they had uncritically embraced the affair's interpretation by someone with a vested interest in it.

It is also highly ironic that the journalists, writing about Browder's Russian business, chose to ignore that Browder himself used off-shore schemes extensively, with the help of his Russian staff that included Magnitsky. Companies controlled by Browder have also appeared in Panama papers, e.g Berkeley Advisors and Starcliff.


- - -

Prevezon lawyers questioned Browder as a witness under oath. It was Browder (as he himself admitted) who had personally handed Preet Bharara, then the U.S. attorney for the Southern District of New York, the version of the Magnitsky story that I disprove in my film. William Felix Browder was the source of the whole sprawling, costly case. And it's his Magnitsky story that was essentially disproved in a court of law.
(magnitskyact.com/sz)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)