Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny dragbil!
#11
Farthållaren är nog en ganska stor bov i bränsleförbrukningen. Körde genom Sörmland (Strängnäs - Flen - Nyköping) med farthållaren inställd på 90 km/h i helgen. Farthållaren har ju naturligtvis ingen framförhållning utan börjar gasa på i uppförsbackarna. När över 5 ton fordonskombination ska hålla exakt 90 har man ju en virvel i tanken. Körde på mellan 1,3 - 1,5 l/mil... men samtidigt skönt att hålla trafikrytmen Smile.
Svara
#12
(2018-07-03, 10:07)Anden Skrev: Farthållaren är nog en ganska stor bov i bränsleförbrukningen. Körde genom Sörmland (Strängnäs - Flen - Nyköping) med farthållaren inställd på 90 km/h i helgen. Farthållaren har ju naturligtvis ingen framförhållning utan börjar gasa på i uppförsbackarna. När över 5 ton fordonskombination ska hålla exakt 90 har man ju en virvel i tanken. Körde på mellan 1,3 - 1,5 l/mil... men samtidigt skönt att hålla trafikrytmen Smile.

Ja, det är min erfarenhet att farthållaren medför ökad bränsleförbrukning framförallt när terrängen är kuperad, men när det är hyfsat plant och man håller jämn fart så blir det ingen större skillnad.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#13
Kör jag i 80 drar det bara 0,79 diesel med V70 2,4D från -07 och 1250 kg Cabby från -89. I den farten är det ingen idé att inte använda farthållaren, bilen drar på högsta växeln upp för de flesta backar. Släpper jag av lite i motluten tappar den genast vridmoment så jag får växla ner, o då drar det omedelbart mer soppa. O med farthållaren i i utförsbackarna stryps ju motorn o drar noll då en bit. Det är inte värt att höja farten då om det inte är en väldigt lång utförsbacke. Även om det lutar utför måste man gasa på en del för att farten ska öka.
Höjer jag farten till ca 85 drar det mer, ca 0,86.
Med dieselmotor och manuell låda ska man inte växla ner om ekipaget orkar hålla farten utan att sacka uppför backarna. Även om det suger rejält med soppa i motluten så suger det omedelbart ännu mer så fort man växlar ner. Får jag för mig att gasa o leka så accar Volvon med påhängd husvagn mycket bättre än vad vår andra bil en nyare Opel Astra bensinare gör på fullt spett utan husvagn. Smile Men jag gillar att köra i 82...
Att ha rejält pumpade däck betyder nog mycket för soppaförbrukningen. Jag kör 2,5 kilo i framhjulen, 3,0 i bakhjulen och 4,2 kilo i husvagnens enkelaxel.
När man VM-tävlade i att köra lastbil soppasnålt så kom de fram till att just 82 var det ultimata, då drog bilarna mindre än vid 80! Det beror på att rullmotståndet är mindre vid 82 än 80. Verkar vara en bra fart även för husvagn. Men att köra långtradare med full last när det lutar utför är nåt helt annat, [censurerat ord] vad det skjuter på, man måste bromsa hela tiden med retarden, den är en hydraulisk broms i växellådan. Skulle man inte ha retarden, plus avgasbroms skulle man snart få eld i de vanliga bromsarna.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
(2018-07-03, 16:07)Sokrates Skrev: Ja, det är min erfarenhet att farthållaren medför ökad bränsleförbrukning framförallt när terrängen är kuperad, men när det är hyfsat plant och man håller jämn fart så blir det ingen större skillnad.

Håller helt med. Ser också att jag missade att skriva att vägen jag körde var jättekuperad - är nog inte alla på forumet som kört just mellan de orter jag skrev Smile.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Anden för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#15
Har precis fått hem vår nya SSangyong Actyon Sport, ska bli intressant att se var den kommer att dra/mil med vår Solifer 600 1500kg på kroken.
Den gamla Nissan x-trail drog i lagliga farter alltid under 0.9lit/mil med samma vagn.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Pyttan för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates
Svara
#16
Grattis till nya bilen. Hoppas ni blir nöjda med den.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Pyttan
Svara
#17
Nu har vi kör en lite längre tur med vagnen efter bilen.
För att testa det där med högre bränsleförbrukning vid användandet av farthållare så körde vi den första delen av semestern utan farthållare och den sista med.
Vi körde Landskrona-Göteborg-Falun-Härnösand-Östersund, UTAN farthållare. (E20, Rv50, E16, E4, E14) ungefär 128 mil.
Sträckan Östersund-Rättvik-Karlstad-Landskrona, MED farthållare (E45, Rv70, E45, Rv26, Rv63, E18, E45, Rv44, E6) ungefär 111 mil.
Så det är inte samma sträcka vi kört med och utan farthållare.
Medelhastighet mellan 70 och 80 km/h på sträckorna, 85 km/h försökte vi hålla där det gick.
Tågvikten på ekipaget ungefär 3800 kg, uppskattat värde.

Av detta fick vi fram att UTAN farthållare så drog bilen 1,12-1,24 L/mil.
Med farthållare blev den siffran 1,17-1,26 L/mil.

Vi spara ca 4 Liter diesel på att köra utan farthållare i 128 mil.
Jag kommer att köra med farthållare i fortsättningen.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Opel Insignia Country Tourer, 2018 - Skåne -
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • JOCKE.F, LMC400, Sokrates
Svara
#18
Ja då gick man o bytte bil till en nyare Ford mondeo. Då den gamla började närma sig 15000 mil. Hittade en 2016 som gått 2500 mil till vettiga pengar och med all utrustning som vi ville ha + lite till. Så nu hoppas vi att den ska vara lika bra att dra med som den gamla.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
[-] Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#19
(2019-03-30, 09:03)JOCKE.F Skrev: Ja då gick man o bytte bil till en nyare Ford mondeo. Då den gamla började närma sig 15000 mil. Hittade en 2016 som gått 2500 mil till vettiga pengar och med all utrustning som vi ville ha + lite till. Så nu hoppas vi att den ska vara lika bra att dra med som den gamla.


Grattis, den blir säkert både en snygg och bra dragare.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Opel Insignia Country Tourer, 2018 - Skåne -
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • JOCKE.F
Svara
#20
(2019-03-30, 09:03)JOCKE.F Skrev: Ja då gick man o bytte bil till en nyare Ford mondeo. Då den gamla började närma sig 15000 mil. Hittade en 2016 som gått 2500 mil till vettiga pengar och med all utrustning som vi ville ha + lite till. Så nu hoppas vi att den ska vara lika bra att dra med som den gamla.

Grattis! Den ser fin ut.  Smile
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)