Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min batteriladdare (CTEK MSX 7) verkar ha givit upp
#1
Min CTEK-laddare (MSX 7), som har hängt med i ca 10 år, stod på och laddade det AGM-batteri som jag har i campingbilen. Efter ett dygn brukar laddaren ha gått igenom alla laddfaserna och vara färdigt för användning, men så var fallet inte i förrgår. I stället stod laddaren i läget för "bulkladdning" samtidigt som man kunde höra ett tickande från laddaren. Efter att jag hade kopplat ifrån laddaren och kopplat in den igen startade laddaren i "desulphation" och verkade inte gå vidare. Den första tanken som slog mig var att mitt AGM-batteri hade förlorat vätska i en eller flera celler som var fallet med det andra AGM-batteriet som gav upp för snart två år sedan (campingforum.net - AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning). 

Trots att mina två gamla Banner AGM-batterier hade köpts inom nära nog samtidigt, så skiljde propparna för cellerna dem emellan. Detta batteriet fick jag skruva loss propparna genom att knacka med en dorn upptill på proppen för att lossa den. Det andra AGM-batteriet hade proppar med sexkantfattning under skyddsproppar. Detta AGM-batteriet bestod propparna av en integrerad del i stället för två delar. Efter att jag hade fyllt på med batterivatten alla celler skruvade jag dit propparna igen genom knackande. 

När jag provade att sätta på CTEK-laddaren igen blev det inngen skillnad, utan den fortsatte att stå och stampa i läget för "desulphation". När jag kopplade in CTEK-laddaren på det Varta AGM-batteri som jag köpte för knapt två år sedan som ersättning för det felande AGM-batteriet från Banner, så blev resultatet det samma, d.v.s. CTEK-laddaren stod och stampade i läget för "desulphation".

Jag hade också en klenare batteriladdare från Lidl liggande som nu får jobba med att ladda batterierna. Framtiden får utvisa hur funktionen kommer att bli för det senaste AGM-batteri som jag fyllde på med batterivatten.

Det blir nog förmodligen att köpa en ny ersättningladdare eftersom laddaren från Lidl är lite väl klen för startbatteriet (100 Ah), respektive "bodelsbatteriet (70 Ah). Det blir förmodligen en CTEK-laddare igen, så jag kan fortsätta att koppla in laddaren med CTEKs anslutningskontakt som jag har till "bodelsbatteriet".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
Har du testat laddaren på några andra bilbatterier? Den kan väl teoretiskt vara hel ändå?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
(2019-10-14, 16:10)Ljusne-Håkan Skrev: Har du testat laddaren på några andra bilbatterier? Den kan väl teoretiskt vara hel ändå?

Jag jag har testat laddaren på två olika batterier. För en stund sedan kopplade jag in laddaren igen på ett av batterierna efter att det var fulladdat med den klenare laddaren från Lidl, men även när jag kopplar in CTEK-laddaren på ett fulladdat batteri börjar den stampa med "desulphation". Tyvärr ser det ut som att CTEK-laddaren är kass. Jag får prova och se om "supply" fungerar för då kanske den går att använda till 12v matning när man inte har något batteri inkopplat.

I sammanhanget kan nämnas att det AGM-batteri som jag just fullde på med batterivatten tog laddning och verkade ha normal vilospänning efter avslutad laddning. AGM-batteriernas svaghet är att dom innehåller mindre vätska än vanliga blybatterier och även AGM-batterier kan bli varma och "gasa" bort vätska.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
Slår man lite på "problem med ctek laddare" så kommer det upp ganska mycket om just problem med dessa, vad som är sant eller falskt eller vanligt användarfel framgår oftast inte men att det är en "konsumentprodukt" framgår nog då många upplever problem med dessa.

Skulle det vara av lite klass så borde de ju finnas i bl a Kabes vagnar men dom väljer annat som fungerar "över tid".  Smile
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#5
(2019-10-14, 17:10)Hagbard Skrev: Slår man lite på "problem med ctek laddare" så kommer det upp ganska mycket om just problem med dessa, vad som är sant eller falskt eller vanligt användarfel framgår oftast inte men att det är en "konsumentprodukt" framgår nog då många upplever problem med dessa.

Skulle det vara av lite klass så borde de ju finnas i bl a Kabes vagnar men dom väljer annat som fungerar "över tid".  Smile
De jag haft har fungerat absolut perfekt i typ30 år. Att CTEK skulle vara dåliga laddare ser jag som skitsnack. Precis som att KABE husvagnar skulle vara felfria? Massor av fel på helt nya vagnar. Berätta gärna vilka batteriladdare du menar, dom som det inte blir fel på?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
(2019-10-17, 01:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-10-14, 17:10)Hagbard Skrev: Slår man lite på "problem med ctek laddare" så kommer det upp ganska mycket om just problem med dessa, vad som är sant eller falskt eller vanligt användarfel framgår oftast inte men att det är en "konsumentprodukt" framgår nog då många upplever problem med dessa.

Skulle det vara av lite klass så borde de ju finnas i bl a Kabes vagnar men dom väljer annat som fungerar "över tid".  Smile
De jag haft har fungerat absolut perfekt i typ30 år. Att CTEK skulle vara dåliga laddare ser jag som skitsnack. Precis som att KABE husvagnar skulle vara felfria? Massor av fel på helt nya vagnar. Berätta gärna vilka batteriladdare du menar, dom som det inte blir fel på?

Nu skall vi inte hetsa upp oss bara för att jag skrev kabe, kunde ju också ha skrivit Hobby, Knaus, eller Cabby eller varför inte Polar.

Att dessa inte val Ctek är förstående då det bör fungera "över tid" som jag skrev.

Jag skrev också "konsumentladdare" och då menar jag en produkt som vänder sig till helt andra köpare än tillverkare av produkter där garantin är viktig för en bra upplevelse och då vill man ju inte att det fallerar p g a en sketen laddare...

Big Grin
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#7
(2019-10-17, 01:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-10-14, 17:10)Hagbard Skrev: Slår man lite på "problem med ctek laddare" så kommer det upp ganska mycket om just problem med dessa, vad som är sant eller falskt eller vanligt användarfel framgår oftast inte men att det är en "konsumentprodukt" framgår nog då många upplever problem med dessa.

Skulle det vara av lite klass så borde de ju finnas i bl a Kabes vagnar men dom väljer annat som fungerar "över tid".  Smile
De jag haft har fungerat absolut perfekt i typ30 år. Att CTEK skulle vara dåliga laddare ser jag som skitsnack. Precis som att KABE husvagnar skulle vara felfria? Massor av fel på helt nya vagnar. Berätta gärna vilka batteriladdare du menar, dom som det inte blir fel på?

Ja,ja dom startade 1997 och det får jag till 22 år och under denna tid så har deras utveckling gått från dels konsumentprodukter (massproduktion) tills nu då det börjar bli modernt med Elbilar som nog blir nästa stora område.  Smile
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#8
(2019-10-17, 01:10)Ljusne-Håkan Skrev: Berätta gärna vilka batteriladdare du menar, dom som det inte blir fel på?

Ja, i min Nimbus från 1973 så monterade jag senare en Waeco laddare (dom startade 1977) och den fungerade som Duracell, bara gick och gick och laddade båda bankerna (start och förbrukning).

I dag så heter de Dometic då Dometic köpte Waeco 2006/07 och den sitter numer i de flesta vagnar då den är tillverkad i första hand för produktionsmarknaden men säljs även till eftermaknaden.

Om inte annat så har Mascot, Norge varit verksamma sedan 1938 och deras laddare har suttit original i både Cabby, polar och Kabe samt en del andra och har fungerat mycket bra "över tid". Speciellt om man ser till begagnatmarknaden där det fortfarande sitter laddare montarat original från 1970, till 2000 talet och de fungerar bra fortfarande.
En del, och då beror det mest på handhavande om de fungerar, fungerar de inte så är det i första hand handhavandefel. Folk läser inte instruktionerna.

Men, det finns en uppsjö av laddare för konsumentmarknaden men inte så många kvalitétsladdare för produktionsmarknaden, mest då kanske för att de är lite dyrare och håller längre men mest för att den marknaden ställer högre krav på en laddare.

Kan det vara nått?
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#9
Man tänker lite trögt ibland, men det slog mig att i min vagn så sitter det en Waeco IU812 och jag vet inte om den suttit där som standrad men det är en äldre apparat troligtvis från sent -80 tal eller från början av -90 tal och den funkar kanon. Ser lite anorlunda ut mot den som säljs idag av Dometic.

https://www.dometic.com/sv-se/se/produkt...12-_-63792

Men samma funktioner.

Är avpassad för alla batterityper som är vanliga, Bly, Gel och AGM och jag har haft både Bly och AGM i vagnen och aldrig märkt någon skillnad.

Det går också att köra innerbelysningen på denna apparat vilket är bra ibland då även panna vill ha lite 12V för att starta.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#10
Jag har Calira i vagnen jag blev tvungen att köpa i vintras. Hur länge de förväntas överleva har jag ingen aning om. Har inte haft sådana tidigare.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)