Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
#1
Angry Skulle skotta bort den lilla snö dom kom sist från husvagnstaket. Såg att den smält runt luckor och skorsten... kollade inne i vagnen, värmen avstängd på termostatknappen. Och den brytare man kan ställa om så den värmer diskvatten var avstängd.
Tom väljarknappen för 1kw, O eller 2kw stod i mittläget, avstängt.
Ändå var elpatronen igång, o 13 plus i vagnen utan cirkpump som snurrat. Kan det vara ett relä som hängt sig?
Skit!

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
(2019-12-02, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Skulle skotta bort den lilla snö dom kom sist från husvagnstaket. Såg att den smält runt luckor och skorsten... kollade inne i vagnen, värmen avstängd på termostatknappen. Och den brytare man kan ställa om så den värmer diskvatten var avstängd.
Tom väljarknappen för 1kw, O eller 2kw stod i mittläget, avstängt.
Ändå var elpatronen igång, o 13 plus i vagnen utan cirkpump som snurrat. Kan det vara ett relä som hängt sig?
Skit!

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

1 - Prova med att dra ut 230V kontakten och se om den slår av.

2 - kan vippkontakten för 1000 och 2000 hängt sig (kan hända) lite 5.56 brukar vara bra där.

Om det är 2:an så gäller detta bara om Huvudbrytaren på panelen ovanför disken är tillslagen, om du glömt ställa den i mittenläge (vanligt).
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#3
(2019-12-02, 19:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-02, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Skulle skotta bort den lilla snö dom kom sist från husvagnstaket. Såg att den smält runt luckor och skorsten... kollade inne i vagnen, värmen avstängd på termostatknappen. Och den brytare man kan ställa om så den värmer diskvatten var avstängd.
Tom väljarknappen för 1kw, O eller 2kw stod i mittläget, avstängt.
Ändå var elpatronen igång, o 13 plus i vagnen utan cirkpump som snurrat. Kan det vara ett relä som hängt sig?
Skit!

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

1 - Prova med att dra ut 230V kontakten och se om den slår av.

2 - kan vippkontakten för 1000 och 2000 hängt sig (kan hända) lite 5.56 brukar vara bra där.

Om det är 2:an så gäller detta bara om Huvudbrytaren på panelen ovanför disken är tillslagen, om du glömt ställa den i mittenläge (vanligt).
Elpatronen borde väl inte bli varm i vare sig 1kw, avstängda mittläget eller 2kw, när värmen är avstängd på termostaen innanför dörrn? 
Det är ju isåfall som att två brytare hängt sig, både effektväljarbrytaren och den man väljer mellan normal väärme och att få varmvatten utan att cirkpumpen går?
Jag ska göra en lite koll och spraya samt motionera knapparna....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2019-12-03, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-02, 19:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-02, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Skulle skotta bort den lilla snö dom kom sist från husvagnstaket. Såg att den smält runt luckor och skorsten... kollade inne i vagnen, värmen avstängd på termostatknappen. Och den brytare man kan ställa om så den värmer diskvatten var avstängd.
Tom väljarknappen för 1kw, O eller 2kw stod i mittläget, avstängt.
Ändå var elpatronen igång, o 13 plus i vagnen utan cirkpump som snurrat. Kan det vara ett relä som hängt sig?
Skit!

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

1 - Prova med att dra ut 230V kontakten och se om den slår av.

2 - kan vippkontakten för 1000 och 2000 hängt sig (kan hända) lite 5.56 brukar vara bra där.

Om det är 2:an så gäller detta bara om Huvudbrytaren på panelen ovanför disken är tillslagen, om du glömt ställa den i mittenläge (vanligt).
Elpatronen borde väl inte bli varm i vare sig 1kw, avstängda mittläget eller 2kw, när värmen är avstängd på termostaen innanför dörrn? 
Det är ju isåfall som att två brytare hängt sig, både effektväljarbrytaren och den man väljer mellan normal väärme och att få varmvatten utan att cirkpumpen går?
Jag ska göra en lite koll och spraya samt motionera knapparna....
Var ut dit nu, satte i 230 voltssladden inne på toan till elpatronen o vippade o vippade o vippade på alla brytarna. I alla lägen drar det ca 1040 watt, dvs halv fart på elpatronen plus batteriladdaren. Drog ur sladden från nvedbodsväggen o i igen ingen skillnad. Inte om jag stänger av 12-volten ovanför diskbänken heller...Tittar man på den lilla röda lampan på Långe Jan-panelen tänds och släcks den som den borde när man har cirkpumpen igång och antingen 1 eller 2 kw. I mittläget slocknar den. Det borde väl finnas två relän som styrs av 12 volt, och slår till och från 230 volt till antingen ena slingan eller bägge till elpatronen. Jag tror att ett sånt hängt sig. Sitter dom åtkomliga tro?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
(2019-12-03, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-03, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-02, 19:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-02, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Skulle skotta bort den lilla snö dom kom sist från husvagnstaket. Såg att den smält runt luckor och skorsten... kollade inne i vagnen, värmen avstängd på termostatknappen. Och den brytare man kan ställa om så den värmer diskvatten var avstängd.
Tom väljarknappen för 1kw, O eller 2kw stod i mittläget, avstängt.
Ändå var elpatronen igång, o 13 plus i vagnen utan cirkpump som snurrat. Kan det vara ett relä som hängt sig?
Skit!

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

1 - Prova med att dra ut 230V kontakten och se om den slår av.

2 - kan vippkontakten för 1000 och 2000 hängt sig (kan hända) lite 5.56 brukar vara bra där.

Om det är 2:an så gäller detta bara om Huvudbrytaren på panelen ovanför disken är tillslagen, om du glömt ställa den i mittenläge (vanligt).
Elpatronen borde väl inte bli varm i vare sig 1kw, avstängda mittläget eller 2kw, när värmen är avstängd på termostaen innanför dörrn? 
Det är ju isåfall som att två brytare hängt sig, både effektväljarbrytaren och den man väljer mellan normal väärme och att få varmvatten utan att cirkpumpen går?
Jag ska göra en lite koll och spraya samt motionera knapparna....
Var ut dit nu, satte i 230 voltssladden inne på toan till elpatronen o vippade o vippade o vippade på alla brytarna. I alla lägen drar det ca 1040 watt, dvs halv fart på elpatronen plus batteriladdaren. Drog ur sladden från nvedbodsväggen o i igen ingen skillnad. Inte om jag stänger av 12-volten ovanför diskbänken heller...Tittar man på den lilla röda lampan på Långe Jan-panelen tänds och släcks den som den borde när man har cirkpumpen igång och antingen 1 eller 2 kw. I mittläget slocknar den. Det borde väl finnas två relän som styrs av 12 volt, och slår till och från 230 volt till antingen ena slingan eller bägge till elpatronen. Jag tror att ett sånt hängt sig. Sitter dom åtkomliga tro?

1 - Termostaten vid dörren bryter bara 230V cirkulationspumpen.

2 - Elpatron slås av genom den inbyggda termostaten för att pannan skall komma upp i temperatur ca 70/80 grader där den sedan håls oavsett om pumpen går eller ej..

Det är ungefär lika med gasolen där ställer man in gradtalet på pannan genom vredet melan 1 - 7 där 7 mostvarar ca 70/80 grader som sedan hålls med den termostat som sitter ovanför brännaren mot pannan oavsett om pumpen går eller ej.

I båda fallen så ka man välja vilken pump man vill ha i drift. Termostaten sköter bara cirkulationspumparna 12V eller 230V.
Svara
#6
Om reläerna spökar så sitter dom under plåten där återställningsknappen sitter på Elpatron. lite bökigt att komma åt då man nästan får plocka ner handfat mm.

Glömde...

Är det så du skall byta reläbryggan så var noga med att rätt kabel kommer på rätt ställe, precis som dom gamla sitter.

Med andra ord plocka inte bort reläbryggan och tro dig veta hur kabalrna satt (många som då kopplat fel).

Jag brukar göra som så, lyfta den gamla från infästningen (utan att lossa kablarna) och sätta dit den nya utan att röra kablarna.

När den sitter där så tar jag kabel för kabel och placerar på rätt ställe. Funkar hur bra som helst.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
(2019-12-03, 22:12)Hagbard Skrev: Om reläerna spökar så sitter dom under plåten där återställningsknappen sitter på Elpatron. lite bökigt att komma åt då man nästan får plocka ner handfat mm.

Glömde...

Är det så du skall byta reläbryggan så var noga med att rätt kabel kommer på rätt ställe, precis som dom gamla sitter.

Med andra ord plocka inte bort reläbryggan och tro dig veta hur kabalrna satt (många som då kopplat fel).

Jag brukar göra som så, lyfta den gamla från infästningen (utan att lossa kablarna) och sätta dit den nya utan att röra kablarna.

När den sitter där så tar jag kabel för kabel och placerar på rätt ställe. Funkar hur bra som helst.
Ok. Jag har krånglat bort tvättställskåpet några ggr förut så det går väl en gång till. Finns det nya reläbryggor att få tag i eller kan man fixa till de gamla?
Det måste nästan säkert vara dom reläna antar jag. Panelen verkar funka som den ska enligt rödlampan...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
Beroende på vilken Elpatron du har, men till 2762 ser kortet ut så här...

https://www.alde.se/vara-produkter/krets...tron-2762/
Svara
#9
Har du cirk. pumpen uppåt eller neråd på Elpatron i din vagn?
Svara
#10
(2019-12-03, 22:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-03, 22:12)Hagbard Skrev: Om reläerna spökar så sitter dom under plåten där återställningsknappen sitter på Elpatron. lite bökigt att komma åt då man nästan får plocka ner handfat mm.

Glömde...

Är det så du skall byta reläbryggan så var noga med att rätt kabel kommer på rätt ställe, precis som dom gamla sitter.

Med andra ord plocka inte bort reläbryggan och tro dig veta hur kabalrna satt (många som då kopplat fel).

Jag brukar göra som så, lyfta den gamla från infästningen (utan att lossa kablarna) och sätta dit den nya utan att röra kablarna.

När den sitter där så tar jag kabel för kabel och placerar på rätt ställe. Funkar hur bra som helst.
Ok. Jag har krånglat bort tvättställskåpet några ggr förut så det går väl en gång till. Finns det nya reläbryggor att få tag i eller kan man fixa till de gamla?
Det måste nästan säkert vara dom reläna antar jag. Panelen verkar funka som den ska enligt rödlampan...
Kan det vara en sån här grunka? https://www.alde.se/vara-produkter/krets...PrsIK3ssCg
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)