Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kipor elverk
#1
Har haft mina funderingar på att skaffa ett elverk, som jag även vill skall kunna få plats i gasolkoferten för transport jämte gasoltuben. Jag har sneglat på ett Kipor IG1000, som jag tror precis skall få plats.

Kipor lär vara tillverkat i Kina och från början vara en ren kopia av Hondas elverk. Honda lär ha blivit "irriterade" varid Kipor fick dra tillbaka elverken. Dagens Kipor elverk lär vara tillräckligt annorlunda för att inte betraktas som ett Hondaplagiat. Jag har förstått det som att Kipors elverk är en fullgoda produkter och billigare allternativ till Hondas elverk, men om man skall nytja elverket mycket kanske Hondas elverk är ett bättre val. Det finns desutom gaskonverteringsatser till såväl Kipor som Honda, vilket möjliggör för gasdrift om man vill ha renare avgaser. Det år naturlitvis även att köra dem på alcylatbensin om man vill att dom skall ge ifrån sig mindre mängd "skit" i luften än vad som är fallet när domkörs på blyfri 95 oktanig bensin

Så här långt har jag hittat bäst pris på Kipor elverk hos följande försäljningssäljställen:
  • Hos RC Holm i Jönköping kostar ett Kipor IG1000 3.900 kr (inklusive frakt).
  • Hos DUAB-huset i Mönsterås kostar ett Kipor IG1000 3.995 kr (fraktfritt över 500 kr)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
Jag köpte ett Biltema 2 kVA. Marginellt dyrare än Kipor med halva effekten.

Biltemaverket går precis in i min gasolkoffert. Det är säkert sämre än Hondan, men när jag jämförde kunde jag köpa nästan fyra Biltemaelverk för samma pris som ett Honda, så jag kan köra sönder några innan affären går back.

Här syns ett annat elverk, men mitt gick utmärkt även under dessa förhållanden. Gällde komma på hur mycket det skulle chokas, bara. Jag är inte van att starta det i minusgrader.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
Jag har ånyo tittat på Biltemas elverk efter att ha tagit del av vad apersson850 och andra skriver i en tråd på på forumet hos Husvagn & Camping. De elverk som jag tittar på är Biltemas elverk G 1001I och Kipor IG1000, som mer eller mindrre har samma yttermått och prestanda. Elverket från Biltema kostar desstom nästa 1.000 kr mindre, vilket inte är fy skam.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#4
Köpte du något?
Svara
#5
(2020-01-02, 12:01)apersson850 Skrev: Köpte du något?

Nej, det har inte blivit aktuellt med köp av elverk ännu, eftersom behovet inte har varit akut.

Nu har jag dock kommit på att jag även vill kunna använda elverket för att driva min lilla högtryckstvätt och då blir det till att gå upp en storlek. Anledningen till att  jag vill kunna använda högtryckstvätten utan till gång till 230v är för att kunna tvätta av gravstenar på kyrkogården. Där finns tillgång till vatten, men inte el. Kyrkogårdsfärvaltningen fällde ner många gravstenar förra hösten till följd av olyckor där barn hade träffats av stående gravstenar när  dom lekte på begravningsplatsen. Jag är gravrättsinnehavare för ett antal av släktens gravar och de två gravstenar som lades ner på marken tog jag hem till gården och tvättade med högtryckstvätten, vilket blev riktigt bra. Av denna anledning vill jag kunna tvätta av samtliga gravstenar som jag ansvarar för med jämna mellanrum. När man står som gravrättsinnehavare för flera gravar blir det väl dyrt att köpa denna tjänst av kyrkogårdsförvalningen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
Jag minns inte riktigt om det var just högtryckstvätten jag har som elverket inte orkade med, eller om jag blandar ihop det med något annat? Men de går tungt, de där pumparna.
Svara
#7
Det beror lite på vad man vill att elverket ska driva. Förbrukare har olika startström. Det finns många förbrukare som kräver 3-4 ggr sin märkeffekt i startögonblicket.
Hittade en länk där några exempel tas upp som kanske kan ge lite ledning.
Där har de som exempel en högtryckstvätt som är märkt 2100 W+. Den behöver 3000 W+ i startögonblicket. Då börjar man komma uppni storlek på elverk som inte är helt smidiga att bära runt tyvärr.

https://www.google.com/url?sa=t&source=w...8077947832


Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#8
Min lilla högtryckstvätt är en Parkside PHD 100 C2 från Lidl. Enligt manualen är strömförbruklningen 1450 W, men som ni säger kan det hända att den drar mer när pumpen startar. Det bästa vore om man kunde prova med ett elverk som man kan tänka sig att köpa och se hur det fungerar.


Bifogade filer
.pdf   Parkside PHD 100 C2 Pressure Washer.pdf (Storlek: 1,38 MB / Downloads: 0)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
En högtryckspump som startar mot belastning kan utan vidare dra 6-8 gånger driftströmmen i starten. Enfaspumpar med kondensatordrift är dessutom ännu sämre än motorer med riktig trefasmatning.
Jag har inte gått ut och provat nu, men jag är rätt säker på att mitt elverk indikerade överlast när jag försökte köra tvätten. Kompressorn går däremot bra.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
Det har att göra med hur stor induktiv last en förbrukare har. Det är så många år sedan jag läste om detta så minnet sviker mig där. Enkelt förklarat handlar det om hur mycket metall det är i motorn som ska igång. Lite som en gammal tändkulemotor. De var tunga och svåra att veva igång men när de väl hade tänt och börjat gå för egen maskin krävde de väldigt lite diesel (tillförd energi) för att gå.
Jag köpte en gång ett elverk av snikvariant som gav ca 600 W för att driva ett kylskåp på ca 100-150 W. God marginal tänkte jag - godnatt tänkte elverket som inte orkade när kompressorn skulle igång i kylskåpet.
Man behöver gå upp en bra bit för att vara på säkra sidan.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)