Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur många liter glykol i en Cabby 532DLX? Och hur nödvändigt att byta glykol?
#1
Ändrade o la till "nödvändigt?" i rubriken...

Ja, nån som vet hur många liter glykolblandning det går i ett sånt system?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Nej, jag har aldrig följt rekommendationen att tappa ut vattnet. Rören kan man väl mäta den ungefärliga längden på, och diametern, så går det att räkna ut hur mycket de innehåller. Längden är ju ca (innerlängd+innerbredd)*2. Vet inte om det finns några uppgifter om hur mycket pannvatten det är i pannorna? När det gäller min panna vet jag att den har en beredare om åtta liter, men det är ju en annan sak. Även om det kanske ger en uppfattning i alla fall.
Svara
#3
(2021-02-11, 17:02)Ljusne-Håkan Skrev: Ja, nån som vet hur många liter glykolblandning det går i ett sånt system?

ca 9 liter.

Panna med exp. ca 3,5 liter.
Elpatron ca 1 liter.
Rörsytem ca 14,5 meter X 0,31 liter/metern = 4,5 liter
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • apersson850, Sokrates
Svara
#4
Det är väl en Alde med smeknamnet Långe Jan i den vagnen?
Har du någon uppgift om hur mycket vatten det är i de modernare 3010 och/eller 3020 också? De har ju inte separat elpatron.
Svara
#5
Ja, en Långe Jan med varmvattenberedare. Det finns såna utan vvb å. På annat onämnbart forum har jag fått uppgift att det går 8 i liter av en, 10 liter av en annan.
Blir det några plusgrader framöver ska jag byta glykolen, spola igenom systemet åt bägge hållen o även köra en kort sväng med Wynns kylarrens.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#6
Jag har aldrig haft någon Långe Jan. På den tiden när de var aktuella hade vi en med Primuspanna i gasolkofferten och sen en med Truma luftvärme. Ingen av de två hade något varmvatten.

De två senaste har haft/har varmvatten, men då är beredaren inbyggd. Alde Compact 3000 resp. 3010.
Svara
#7
Det var ungf 9 liter. Psssade på att byta nu när det var runt nollan. Körde även i Wynns kylarrengöring plus många spolningar både före o efter.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2021-02-14, 14:02)Ljusne-Håkan Skrev: Det var ungf 9 liter. Psssade på att byta nu när det var runt nollan. Körde även i Wynns kylarrengöring plus många spolningar både före o efter.

Man ska ju byta glykolen för att inte rostskyddet ska bli dåligt. Men hur långa intervaller? Olika med vanlig resp longlife glykol förstås.
Dessutom; en del säger att så länge det inte kommer nytt syre i kylvattnet behöver man inte byta det.
Jag tappade ur den gamla glykolen i dunkar, tog isär systemet på toan o spolade det bakvägen med varmvatten, åt bägge hållen några ggr.
Sen gjorde jag nåt flera "experter" avrått från, hällde i Wynns kylarrens och körde igång systemet tills det var maxhett plus kanske en kvart på max värme. Plus ett gäng sköljningar, det tog några timmar. I med ny longlife glykol från ÖoB, luftade o grejade, fortsatte lufta idag.
Om det blir lite hetare pga sköljning o kylarrenset vet jag inte än.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
Alde anger själva att om man använder deras egna "kvalitetsglykol", då behåller den sina frost- och korrosionsskyddande egenskaper så pass att det räcker att byta vart femte år.
Köper man glykol av dålig kvalité (enligt Aldes definition är det nog allt som det inte står Alde på, fast de skriver de inte, för då kunde någon klaga på vilseledande marknadsföring), då bör man byta vartannat år.
Svara
#10
(2021-02-16, 13:02)apersson850 Skrev: Alde anger själva att om man använder deras egna "kvalitetsglykol", då behåller den sina frost- och korrosionsskyddande egenskaper så pass att det räcker att byta vart femte år.
Köper man glykol av dålig kvalité (enligt Aldes definition är det nog allt som det inte står Alde på, fast de skriver de inte, för då kunde någon klaga på vilseledande marknadsföring), då bör man byta vartannat år.

Undrar om du har belägg för ditt påstående?

I grunden så finns det ingen dålig Glykol, all Glykol är av bra kvalitét och gör vad den skall göra, förhindra frysrisk.

Sedan så uppstår det ett visst dilemma?

Hur är systemet uppbygt som skall skyddas förutom frysrisken?

Är det ett rent aluminiumsystem (nyare bilmotorer)?

Är det ett system av järn och aluminium (typ Alde 29xx pannor)?

Är det ett system av rostfritt och aluminium (typ Alde30xx pannor)?

Är det ett system i kombinatrion av gjutjärn/aluminium?

Är det ett system av gjutjärn/alumimium/mässing (typ äldre bilmotorer)?

Är det ett system i kombination av gjutjärn/mässing?

Vad berstår systemets ingående material av?

Ja min gode professor det är det som avgör vilken typ av glykol som skall användas.

Det är det som avgör hur receptet skall se ut för den specifika miljö som den skall användas i?

Därav har vi märkesspecifik glykol framtagen och beställd av tillverkaren för den produkt som glykolen skall skydda och användas till vilken kallas för en OEM produkt.

Typ Volvo, Saab, Scania, GM, Ford, Mil-L, Catterpillar, Asian mm, mm, mm och så har vi lilla Alde som föreskriver en egen framtagen/beställd longLife Glykol som är anpassad för deras värmepannor där det inte finns annan än just järn  och aluminium i dom äldre och rostfritt och aluminium i dom nyare.

Och det viktigaste är att den är färdigblandat med destillerat vatten  så det inte förekommer några som helst salter och annat jox som är vanligt i bl a kommunala eller eller egna brunnar.

Lite som jag Tycker
Hagbard
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)