Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GPS
#1
Tidigare hade vi en Tomtom GO 50 GPS. Den fungerade för det mesta bra trots att det var en enklare modell. Den bjöd också på en del tvivelaktiga vägval och (i efterhand) glada skratt.
Nu har den slutat fungera.

Är det någon här som har koll på hur det i dagsläget ser ut med appar som skulle kunna fungera? Är de fortfarande begränsade i jämförelse med en vanlig GPS?

Tomtom har en modell som heter Camper. Den är anpassad till husvagn och husbil. Prislappen på 4000 kr är lite i häftigaste laget för mig.
Har tittat på en som heter Tomtom GO basic 6. Den ska gå att uppdatera kartor på via wifi vilket förenklar. Den ska även ha en skärm som är mindre känslig för störning av infallande solljus samt en prislapp som är mer anpassad till en familjebudget.
Någon som har erfarenhet av den modellen?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#2
(2019-02-08, 13:02)LMC400 Skrev: [...]
Är det någon här som har koll på hur det i dagsläget ser ut med appar som skulle kunna fungera? Är de fortfarande begränsade i jämförelse med en vanlig GPS?
[...]

Jag använder HERE WeGo på min Android mobil.
Jag tycker den är bra. Den kommer ursprungligen från Nokia och är många stora biltillverkare som har navigeringssystem från dem.
Nokia’s HERE Maps sold to BMW, Daimler and Volkswagen 2015, så säger väl att den är bra.

Har använt den i många år, ända sedan min första Nokia mobil.
Men har aldrig använt någon separat dedicerad GPS-navigator, så kan inte jämföra.
Det enda lite negativa är att man har bara ett begränsat antal POI man kan lagra - tror det är 300.

Man kan ladda ned de kartor man behöver och köra den helt offline, vilket är bra för mig för jag brukar ha en förmåga att hamna i områden med väldigt dålig eller ingen mobiltäckning alls när jag är ute och luffar runt och fricampar med husvagnen.

En del andra husvagnskompisar verkar köra med Google Maps i mobilen och verkar nöjda med den. Men då jag har haft HERE WeGo från början har jag fortsatt med den, då den fyllt mina behov vad jag vet.

HERE WeGo på Wikipedia med hela dessa historia.

Bara mina tankar och erfarenheter så...
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
(2019-02-08, 23:02)BoUte Skrev:
(2019-02-08, 13:02)LMC400 Skrev: [...]
Är det någon här som har koll på hur det i dagsläget ser ut med appar som skulle kunna fungera? Är de fortfarande begränsade i jämförelse med en vanlig GPS?
[...]

Jag använder HERE WeGo på min Android mobil.
Jag tycker den är bra. Den kommer ursprungligen från Nokia och är många stora biltillverkare som har navigeringssystem från dem.
Nokia’s HERE Maps sold to BMW, Daimler and Volkswagen 2015, så säger väl att den är bra.

Har använt den i många år, ända sedan min första Nokia mobil.
Men har aldrig använt någon separat dedicerad GPS-navigator, så kan inte jämföra.
Det enda lite negativa är att man har bara ett begränsat antal POI man kan lagra - tror det är 300.

Man kan ladda ned de kartor man behöver och köra den helt offline, vilket är bra för mig för jag brukar ha en förmåga att hamna i områden med väldigt dålig eller ingen mobiltäckning alls när jag är ute och luffar runt och fricampar med husvagnen.

En del andra husvagnskompisar verkar köra med Google Maps i mobilen och verkar nöjda med den. Men då jag har haft HERE WeGo från början har jag fortsatt med den, då den fyllt mina behov vad jag vet.

HERE WeGo på Wikipedia med hela dessa historia.

Bara mina tankar och erfarenheter så...

Tack för tipset.
Jag laddar ner den i morgon bitti och provar.

Jag provade Waze. Efter att ha kikat på den och avinstallerat den igen så får jag, varje gång jag startar Spotify, upp två separata meddelanden om Waze tvärs över min spellista. Oerhört irriterande att behöva kryssa bort dessa varje gång trots att appen är raderad.
Det var en parantes.

300 POI räcker länge för min del. Hittills har jag klarat mig på ett 30-tal skulle jag tro.
Fördelen med app istället för separat GPS är ju att man inte behöver en ytterligare apparat i framrutan när man reser. Mobil, GPS, Brobizz mm och allt ska sitta åtkomligt. Ju mindre prylar som syns men ändå fyller funktionen desto bättre.
Offlineläge är perfekt. Förvånansvärt många ställen i Tyskland har dålig täckning.
Google Maps är nog också bra. Där kan man få mycket annan information också men då krävs uppkoppling.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#4
Nu har jag laddat ner Here we go.
I jämförelse med min Go 50 så klarar appen, vad jag kan se så här långt, de funktionerna jag behöver. (Bra funktioner utan krångel Smile)
De har gjort appen lätt att hantera. Efter en liten genomgång i de olika menyerna så känns den redan bekväm. Det har jag saknat i de andra apparna jag provat.
Har de varit enkla att hantera så har de varit väldigt begränsade och har de haft bra funktioner har de varit krångliga tycket jag.

Har egentligen bara en fråga just nu.
Vet du hur man döper om en POI?

Ibland är det lättare, för mig, att ha tex DE först i namnet på en plats i Tyskland och IT för Italien för att få dem mer samlade. Efter det tex camping eller ställsplats osv.

Ytterligare en fördel är att jag kan lägga appen även i plattan och sen dela wifi till den från telefonen. Då slipper min kartläsare (frun) att halvligga uppe i framrutan och trängas med allt annat som ska vara där. Även problemet med att skärmen i det närmaste blev osynlig på min GO 50 i starkt solljus kommer att vara ett minne blott.
Riktigt bra tips! Tack BoUte.


Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Dels när du skapar en POI så dyker ju dess namn upp i en blågrön textruta i ett infofönster - då är det bara att klicka / trycka på den blågröna textrutan så får man när man släpper det trycket upp en ruta där man kan redigera namnet.
På en redan sparad POI så markerar man den aktiv och klickar / trycker på den lilla gula stjärnan * för den uppe i menyraden överst i fönstret så får man fram samma infofönster som när man skapade den, där man gör på samma sätt med klicka / trycka i den blågröna textrutan där så får man upp ett redigeringsfönster. Samt man kan välja vilka samlingar den ska ingå i.
Så du kan ju organisera dina POI i olika samlingar, där de kan ingå i flera av dem.
Jag har så för Natur, Camping, Aktiviteter, Bad, Mat-Fika, etc.
Sedan kan man välja att bara visa POI från en sådan samling på kartan.

Man kan aktivera en POI både genom att klicka på den på kartan och genom att gå in i menyn - Samlingar och där markera den man vill aktivera på kartan, eller genom att söka fram den och välja den där.

Genom att skapa ett konto hos HERE och vara inloggad där så sparas även alla ens POI på deras server, så man kan logga in hos dem via sin dator och komma åt sina POI där också på kartan. Jag hade nytta av det när jag senast nu skaffade ny mobil. Då efter att jag laddad ner HERE-appen i mobilen och loggat in på HERE-kontot så dök alla mina sparade POI upp i den nya mobilen. Är ju även smidigt om man vill nå sina POI från flera olika enheter, som du funderar på med både mobil och surfplatta.

Om jag uppfattat det rätt så gäller begränsningen på 300 POI bara de man själv namnger. Tror man kan spara fler om man inte själv namnger de extra utöver de 300 (men lite osäker på detta).
När man är inne på Samlingar finns det en ikon längst till höger i dess menyrad med en **+ lite ovanpå varandra, där man genom att klicka kan skapa en ny samling.

Ja jag tycker det är jättesmidigt med GPS-navigatorn så i mobilen så jag slipper ha med fler prylar. Samt jag har ju alltid kartor och GPS-navigator med mig då, utan att behöva planera det i förväg. Ibland har man bara tänkt göra en kort utflykt, men under färden blir man sugen att åka längre och kanske till någon sparad POI, då är det smidigt att man alltid har de med sig.

Har även för mig att om man använder HERE WeGo för körningen till en plats och inte stänger av den förrän man parkerat där, så sparar den automatiskt temporärt den platsen man parkerar på där, så man lätt hittar tillbaka till bilen. Hade åtminstone den funktion i sig förut. Är smidigt både i nya okända städer och vid lite längre naturvandringar i okänd natur.
Och just att den är automatisk, så man måste inte själv tänka på att göra så. Ibland har man ju inte tänkt röra sig så långt, men så under tiden man vandrar runt så blir det längre och längre bort från bilen, i mer och mer snirkliga vägar och plötsligt har man tappat bort sig lite.

Du har ju även kollektivtrafik där i appen i städer. Vet inte hur brett stöd för städer den har, men är också smidigt. Samt du kan använda för gångnavigering när du vandrar runt i städer och ska hitta fram till något speciellt där. Har t.o.m. ett speciellt cykelläge för navigering. Så är ju en rätt kunnig app tycker jag.

Hoppas det hjälper dig lite...
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
(2019-02-08, 23:02)BoUte Skrev: Jag använder HERE WeGo på min Android mobil.

Tack för tipset. 

Jag provade att installera HERE WeGo på min 7" androidplatta som jag använder som navigator för att testa hur den är i jämförelse med NavFree som jag förnärvarande använder. Jag får dock inte HERE WeGo att fungera. När appen startas kan man se HERE loggan i mitten mot en svart bakgrund, men i stället för att gå vidare stängs appen ner efter en liten stund. När jag avinstallerade och återinstallera appen ser jag meddelandet att appen kanske inte är optimerad för min enhet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Använder Sygic. Fungerar mycket bra och kan användas offline.Finns även som Lastbil/buss Camper.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#8
Jag körde ca 10-12 mil idag och testade samtidigt funktionerna i Here we go. Det som slog mig var att i Tomtom kunde man välja bensinstationer så att man kunde se hur långt det var kvar till kommande mack samt hur långt det var till nästa efter den. Den funktionen är bra när tanken rymmer gissningsvis ca 50 liter, husvgnen hänger på kroken och man kör tyska östsidan från Sassnitz till Berlin. Där ligger inte mackarna tätt... Bättre efter Berlin och neråt.
Nån sån funktion hittar jag inte i Here we go som jag i övrigt tycker bra om just för att den är enkel att begripa. Den visar dock en bensinpumpssymbol när det är en mack i närheten.

Tack för tipset om POI och konto.
Konto skapade jag i morse just för att se om det funkade att öppna upp samma i plattan. Det funkar fint. Dock fick jag samma meddelande som Sokrates att appen inte är optimerad för platttan. Fick till det till slut.

I Venedig använde vi Google Maps i mobilen när vi travade runt. Det funkade ypperligt. Där har man goda chanser att gå vilse bland alla små gränder annars. Den har också fördelen att den är klickbar om man ser något intressant.
Google Maps blir mer och mer kompetent för varje dag. Trevligt att alla användare hjälps åt att skriva recensioner om platser och att man kan skicka meddelanden direkt från den om man hittar något intressant. Man ska nog inte lita blint på recensionerna. Känns som om någon går in och skriver dålig kritik om en plats så färgas kommande inlägg av det. Likaså om någon skriver att ett ställe är fantastiskt. Då blir det bara bättre och bättre. Smile Den tar inte hänsyn till målgrupp och liknande. En camping med hålligång, glada ungar som far runt och en massa aktiviteter är troligen betygsatt väldigt olika av en barnfamilj och ett äldre pensionärspar.
Om då t ex många äldre par hamnat på en familjecamping så kan den få lite väl dålig kritik för att den är väsnig och dyr trots att den är trevlig och prisvärd för barnfamiljer.
Om någon har en fråga så går den ut till alla som recenserat den platsen om de kan svara. Så sätt blir det ett trevligt socialt samarbete.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
(2019-02-09, 15:02)JOCKE.F Skrev: Använder Sygic. Fungerar mycket bra och kan användas offline.Finns även som Lastbil/buss Camper.
Stöder den funktioner som att den visar t ex mackar och rastplatser löpande?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#10
Vet inte om det är löpande,men den visar bensin mackar och dylikt på skärmen.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)