Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elåtgång elpatron vs kupévärmare?
#1
Jag har inte mätt på nåt vis, men är det inte så att man kan värma en husvagn billigare med en kupevärmare med en ganska exakt termostat än med elpatron o vattenburet system? Om man bortser från surrandet av fläkten. Eller om man kör två fläktar på 1kw styck.
Finns väl någon som har siffror?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
(2017-11-18, 15:11)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har inte mätt på nåt vis, men är det inte så att man kan värma en husvagn billigare med en kupevärmare med en ganska exakt termostat än med elpatron o vattenburet system? Om man bortser från surrandet av fläkten. Eller om man kör två fläktar på 1kw styck.
Finns väl någon som har siffror?

Om du har två kupevärmare x 1kw blir det 2kw värme i vagnen. Energin som går till fläktmotorerna blir också till värme. Energi kan inte försvinna utan bara ändra form och oftast blir det värme.
Har du vattenburen värme med 2kw elpatron blir det 2kw värme. Energin som går till pumpen blir också värme, rörelseenergin när den pumpar vatten blir till värme via vattnets friktion i rören som också blir värme.
Så i båda fallen får du lika mycket värme som du förbrukar el. 
Men har du en Primuspanna i gasolkofferten blir ju den också uppvärmd av vattnet och den är utanför bodelen och kyls av uteluften så där förlorar du lite värme.
Men har du allt vatten i det vattenburna systemet inne i vagnen får du 2kw värme.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2017-11-19, 02:11)Kullke Skrev:
(2017-11-18, 15:11)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har inte mätt på nåt vis, men är det inte så att man kan värma en husvagn billigare med en kupevärmare med en ganska exakt termostat än med elpatron o vattenburet system? Om man bortser från surrandet av fläkten. Eller om man kör två fläktar på 1kw styck.
Finns väl någon som har siffror?

Om du har två kupevärmare x 1kw blir det 2kw värme i vagnen. Energin som går till fläktmotorerna blir också till värme. Energi kan inte försvinna utan bara ändra form och oftast blir det värme.
Har du vattenburen värme med 2kw elpatron blir det 2kw värme. Energin som går till pumpen blir också värme, rörelseenergin när den pumpar vatten blir till värme via vattnets friktion i rören som också blir värme.
Så i båda fallen får du lika mycket värme som du förbrukar el. 
Men har du en Primuspanna i gasolkofferten blir ju den också uppvärmd av vattnet och den är utanför bodelen och kyls av uteluften så där förlorar du lite värme.
Men har du allt vatten i det vattenburna systemet inne i vagnen får du 2kw värme.
Med bara en kupevärmare på 1000 watt kan man nog hålla varmt på nästan samma gångtid av till o frånslag som på 2kw elpatron o vattenburet.
Konvektorerna nära golv o väggar matar säkert ur en del av värmen rakt genom väggen.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2017-11-19, 02:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2017-11-19, 02:11)Kullke Skrev:
(2017-11-18, 15:11)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har inte mätt på nåt vis, men är det inte så att man kan värma en husvagn billigare med en kupevärmare med en ganska exakt termostat än med elpatron o vattenburet system? Om man bortser från surrandet av fläkten. Eller om man kör två fläktar på 1kw styck.
Finns väl någon som har siffror?

Om du har två kupevärmare x 1kw blir det 2kw värme i vagnen. Energin som går till fläktmotorerna blir också till värme. Energi kan inte försvinna utan bara ändra form och oftast blir det värme.
Har du vattenburen värme med 2kw elpatron blir det 2kw värme. Energin som går till pumpen blir också värme, rörelseenergin när den pumpar vatten blir till värme via vattnets friktion i rören som också blir värme.
Så i båda fallen får du lika mycket värme som du förbrukar el. 
Men har du en Primuspanna i gasolkofferten blir ju den också uppvärmd av vattnet och den är utanför bodelen och kyls av uteluften så där förlorar du lite värme.
Men har du allt vatten i det vattenburna systemet inne i vagnen får du 2kw värme.
Med bara en kupevärmare på 1000 watt kan man nog hålla varmt på nästan samma gångtid av till o frånslag som på 2kw elpatron o vattenburet.
Konvektorerna nära golv o väggar matar säkert ur en del av värmen rakt genom väggen.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Möjligen kan du hålla värmen mitt i vagnan med kupevärmare med kortate gångtid än med vattenburet med samma effekt. pga att du då har kallare i lådor och skåp. 
Vill man värma husvagnen billigt skulle en värmepump vara bra men jag vet inte om det finns så små värmepumpar.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
Vattenburen värme är lågtempererad i radiatorerna. Det blir inte mycket strålningsvärme där. Konvektionen runt elementen gör att det mesta av värmen går uppåt, dit du vill ha den. I och med att värmen då (oftast) passerar förbi fönstren, på sin väg mot taket, motverkar det kallraset. På så sätt känns värmen jämnare och "goare", utan att du behöver höja temperaturen så mycket.
Eldar du bara med en fläktkamin mitt i vagnen måste du höja temperaturen mer, för att inte uppleva att det drar kallt från fönstren. I det längre loppet blir förlusterna lika stora, om du har samma genomsnittstemperatur, oavsett om du kör med fläkt eller vattenburen värme. Men med fläktvärmen får du dra på mer, i genomsnitt, för att det ska kännas OK vid fönstren. Alltså blir det dyrare att värma med fläkt än med vattenburen värme.
Alternativet är förstås att sänka komfortkravet, så du inte har det lika skönt med fläktvärmen. Men då kan du göra det med det vattenburna systemet också. Värmesystem som värmer där det verkligen behövs är alltid billigare i drift.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, Stig K
Svara
#6
(2019-09-21, 14:09)apersson850 Skrev: Vattenburen värme är lågtempererad i radiatorerna. Det blir inte mycket strålningsvärme där. Konvektionen runt elementen gör att det mesta av värmen går uppåt, dit du vill ha den. I och med att värmen då (oftast) passerar förbi fönstren, på sin väg mot taket, motverkar det kallraset. På så sätt känns värmen jämnare och "goare", utan att du behöver höja temperaturen så mycket.
Eldar du bara med en fläktkamin mitt i vagnen måste du höja temperaturen mer, för att inte uppleva att det drar kallt från fönstren. I det längre loppet blir förlusterna lika stora, om du har samma genomsnittstemperatur, oavsett om du kör med fläkt eller vattenburen värme. Men med fläktvärmen får du dra på mer, i genomsnitt, för att det ska kännas OK vid fönstren. Alltså blir det dyrare att värma med fläkt än med vattenburen värme.
Alternativet är förstås att sänka komfortkravet, så du inte har det lika skönt med fläktvärmen. Men då kan du göra det med det vattenburna systemet också. Värmesystem som värmer där det verkligen behövs är alltid billigare i drift.
Jag dristar mig ändå till att påstå att jag har rätt och ni fel, i alla fall när det gäller min egen Cabby 532DLX. Kör jag vattenburna värmen blir den tid termostaten är tillslagen längre än med kupevärmaren även när vagnen varit uppvärmd minst ett dygn. Och mer kallras blir det inte heller. Fläkten snurrar ju runt värmen överallt utom bakom skåpen nere vid golvet och det är där vinsten i elförbrukning ligger. Den mesta av värmen från den vattenburna går uppåt men eftersom väggen blir rejält varm går en del den vägen ut till kråkorna. Smile
Kupevärmarens nackdel är att den oftast inte har en elektronisk termostat.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#7
(2019-09-28, 07:09)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-09-21, 14:09)apersson850 Skrev: Vattenburen värme är lågtempererad i radiatorerna. Det blir inte mycket strålningsvärme där. Konvektionen runt elementen gör att det mesta av värmen går uppåt, dit du vill ha den. I och med att värmen då (oftast) passerar förbi fönstren, på sin väg mot taket, motverkar det kallraset. På så sätt känns värmen jämnare och "goare", utan att du behöver höja temperaturen så mycket.
Eldar du bara med en fläktkamin mitt i vagnen måste du höja temperaturen mer, för att inte uppleva att det drar kallt från fönstren. I det längre loppet blir förlusterna lika stora, om du har samma genomsnittstemperatur, oavsett om du kör med fläkt eller vattenburen värme. Men med fläktvärmen får du dra på mer, i genomsnitt, för att det ska kännas OK vid fönstren. Alltså blir det dyrare att värma med fläkt än med vattenburen värme.
Alternativet är förstås att sänka komfortkravet, så du inte har det lika skönt med fläktvärmen. Men då kan du göra det med det vattenburna systemet också. Värmesystem som värmer där det verkligen behövs är alltid billigare i drift.
Jag dristar mig ändå till att påstå att jag har rätt och ni fel, i alla fall när det gäller min egen Cabby 532DLX. Kör jag vattenburna värmen blir den tid termostaten är tillslagen längre än med kupevärmaren även när vagnen varit uppvärmd minst ett dygn. Och mer kallras blir det inte heller. Fläkten snurrar ju runt värmen överallt utom bakom skåpen nere vid golvet och det är där vinsten i elförbrukning ligger. Den mesta av värmen från den vattenburna går uppåt men eftersom väggen blir rejält varm går en del den vägen ut till kråkorna. Smile
Kupevärmarens nackdel är att den oftast inte har en elektronisk termostat.

problemet med Cabby 532 och flera andra vagnar är att termostaten för till och frånslag (hysteres) sitter olämpligt för en fullgod funktion.

I Cabby 532 så sitter förmodligen termostat till höger innanför dörren och precis ovanför hyllan, en väldigt dålig placering för vagnens luftrörelser.
Därför långa till och frånslag. Mäter också temperaturen ca 160 cm över golv där det borde vara ca 110 över golv.

I vissa Polar så har man satt termostaten precis ovnför värmens inlopp vilket får till följd att när värmen kommer i radiatorerna så slår termostaten av vaför man får höja termostaten så det blir varm i hela vagnen. Eller så sitter termistorn i elektronikenheten som blir varm av just elektroniken och där termistorn då visar fel varför en höjning av tempen krävs för att få en dräglig värmekomfort.

I en del Hobby så har man satt termostaten precis ovanför trumapannan och vilken effekt ger det?

Ja det finns många placeringar och de som gjort dessa har nog ingen aning om luftens rörelse.

Men enligt nuvarande och äldre regler så om vagnen inte är modern och uppfyller de nya reglerna så är beräkningen ca 150 watt per m2 för en dräglig komfort och i en Cabby 532 som då är ca 12 m2 så åtgår det ca 1800 watt för att få den drägligheten. Och då måste man även ta hänsyn till luftströmar som inte överstiger 5 meter per sek som uppfattas som kallras.

Håller en slant på Alde i de här lägena, ingen annan panna slår denna konstruktion.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
(2019-09-28, 15:09)Hagbard Skrev: I en del Hobby så har man satt termostaten precis ovanför trumapannan och vilken effekt ger det?

Ja det finns många placeringar och de som gjort dessa har nog ingen aning om luftens rörelse.

I vår förra LMC satt termostaten också rakt över Trumapannan, nästan i taket. Det blev så varmt i garderoben att den kände av det och slog av värmen. Det gjorde att skillnaden i till- och frånslag blev helt odrägliga. Hittade en "fjärrtermostat"
(exempel: https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...t-ffc.html)
som jag enkelt pluggade in i pannan och kunde på så sätt flytta termostaten till en bättre plats. Den tog över funktionen av den andra termostaten. Efter det fungerade det som det skulle.
Konstigt att inte konstruktörerna räknat ut att värme stiger

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#9
Värmen stiger och humöret sjunker... Rolleyes
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
(2019-09-29, 14:09)Hagbard Skrev: Värmen stiger och humöret sjunker... Rolleyes
Kan berätta att humöret på min kära hustru följde temperaturväxlingarna. Blev alltså inte hållbart innan jag monterat extratermostaten

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)