Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta stötdämpare
#1
Besiktningen av husvagnen resulterade i en läckande dämpare, eller ja, de upptäckte en läckande dämpare. 

Är det mycket meck att byta på en kabe? 

Ser ju ut att vara två bultar och en bussning på de nya så även om man inte har någon bra plats att stå på så verkar det inte så invecklat.
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#2
Är det en stötdämpare eller dämparen för påskjutsbromsen som läcker?

Bilder kan hjälpa för dem av oss som gillar att komma med synpunkter för felsökning och reparationer Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Det är stötdämparna. Det är tydligen enkelt att byta, två bultar. Men det verkar svårt att förvedas på vad som passar. ”Den kan passa” eller ”vi tror att den passar” är ju inte seriöst från en webbutik som säljer dämpare och campingtillbehör på nätet. Väntar på svar från en verkstad vilka som passar, deltar en tusing för att byta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#4
(2020-08-16, 16:08)Nicro Skrev: Det är stötdämparna. Det är tydligen enkelt att byta, två bultar. Men det verkar svårt att förvedas på vad som passar. ”Den kan passa” eller ”vi tror att den passar” är ju inte seriöst från en webbutik som säljer dämpare och campingtillbehör på nätet. Väntar på svar från en verkstad vilka som passar, deltar en tusing för att byta.

Ja, det är enkelt att byta stötdämparna. Står det inte instämplat någon tillverkare och modellnummer på dom gamla stötdämparna som du kan använda dig av för att "googla" efter nya dämpare?

En sak att tänka på är att stötdämparna skall vara avsedda för den längd som infästningen har på din vagn. Ofta kan man köpa stötdämpare och annat från Tyskland till bättre pris än i Sverige. Det gäller bara att förvisa sig om att det är rätt del som man köper, så man slipper kostnaden och krånglet med att skicka tillbaka.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Stötdämpare byte man dessutom alltid parvis. De förändras med tiden, och ha en gammal och en ny kan ge kufiska köregenskaper.
Svara
#6
Danska Nettotrailer.se har också vettiga priser

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#7
Parvis är självklart Smile ("Stötdämparna", plural Big Grin )

Jag får kolla på dem när jag drar ut vagnen nästa gång om det står ngt på dem. . Trodde ju i min enfald att det skulle vara lätt att få reda på från en butik vilka produkter som passade till vad. Smile
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Nicro för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
(2020-08-18, 10:08)Nicro Skrev: Parvis är självklart Smile    ("Stötdämparna", plural  Big Grin )

Jag får kolla på dem när jag drar ut vagnen nästa gång om det står ngt på dem. . Trodde ju i min enfald att det skulle vara lätt att få reda på från en butik vilka produkter som passade till vad. Smile

"Själv är bäste dräng" Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
(2020-08-18, 10:08)Nicro Skrev: Parvis är självklart Smile    ("Stötdämparna", plural  Big Grin )

Jag får kolla på dem när jag drar ut vagnen nästa gång om det står ngt på dem. . Trodde ju i min enfald att det skulle vara lätt att få reda på från en butik vilka produkter som passade till vad. Smile

Beroende på vad söker på och hur åldesstigen vagn du har så finns det en massa genvägar...

TSV nummer eller TS nummer eller nått nummer som står på draget som talar om vilken axel du har eller så väljer man efter totalvikten och tar till några kilo så blir det nog bra.

Valeruds ÅF säljer i par (2 st).

https://valeryd.se/produkt-kategori/axel...otdampare/
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
Är det samma fäste på alla?
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)