Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bygga tandemcykel
#1
Nu har jag fått en idé om att kunna koppla ihop två cyklar genom att ta bort framhjulet på den ena av dem och skruva fast dess framgaffel i bakramen på den andra cyklen och på så vis skapa en tandemcykel. Det blir till att tillverka några små fästen av plattjärn att fästa framgaffeln i och svetsa fast dem i bakramen och se hur det fungerar. Konstruktionen bör kunna röra sig eftersom den har tre hjul på raken. Detta kan enkelt åstadkommas genom att sätta en distans i plattjärnen så att bultarna som man skruvar fast framgafflen i kan röra sig i plattjärnen i bakramen.

Om det hela fungerar kan man enkelt koppla ihop och isär de båda cylklarna och ibland kunna åka tandemcykel och ibland kunna använda dem som individuella cyklar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#2
En sån trehjuls tandem har jag sett för länge sen. Om inte bakre hjulaxelns gängor är för korta går det nog att få dit även en framgaffel utan nåt extrafäste.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
(2020-06-29, 13:06)Ljusne-Håkan Skrev: En sån trehjuls tandem har jag sett för länge sen. Om inte bakre hjulaxelns gängor är för korta går det nog att få dit även en framgaffel utan nåt extrafäste.

Kul, kan undra hur den fungerade. 

Min gamla mountainbike som jag skall andvända att fästa den bakomvarande cykelns framgaffel i är för vid vid bakhjulsinfästningen för att man skall kunna fästa den andra cykelns framgaffeln direkt i hjulaxeln, men några centimeter upp utmed ramen, en bit från växeldren skall det gå att sätta ett fäste.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Kul med nya projekt och vi vill se bilder under byggandet av din cykel.

Sen finns nog risken att den blir lite "vinglig" och svårcyklad, gäller ju att man är bra samspelta så att inte den där bak trycker på för mycket i svängarna.

Jobbade ibland i min fars cykelverkstad och lyckades bl a en gång montera kedjan mellan pedalerna på en tandemcykel så att pedalerna inte var synkroniserade, den blev nästan omöjlig att cykla med. Var bara att gör om gör rätt. Ny blir det ju skillnad där satt man 2 på en cykel, här får man ju var sin cykel.

Om inta annat kan det ju bli en kul cykel vid tex midsommarfirande, vi byggde en cykel som när man svängde till vänster med styret svängde hjulet till höger. Den blev nästa helt omöjlig att cykla med, bäst gick det om man cyklade utan händer på styret. Vi byggde även en med en form av vxl-låda så när man trampade framåt gick cykeln bakåt. Fungerade inte alls, skitsvårt.

Glöm nu inte hjälm vid testkörning och var rädd om dig. Kanske har du några barnbarn som kan fungera som testpiloter.

Lycka till med projektet och vi vill se många bilder av resultatet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
(2020-06-29, 17:06)BEAN Skrev: Sen finns nog risken att den blir lite "vinglig" och svårcyklad, gäller ju att man är bra samspelta så att inte den där bak trycker på för mycket i svängarna.

Jobbade ibland i min fars cykelverkstad och lyckades bl a en gång montera kedjan mellan pedalerna på en tandemcykel så att pedalerna inte var synkroniserade, den blev nästan omöjlig att cykla med. Var bara att gör om gör rätt.

Tänkte inte på att man "vickar" på cykeln när man tar i. Det är nog stor risk att det blir en "wobblig" tandemcykel av min idé, men det kan ändå vara värt att prova och se hur det fungerar i praktiken. Experimentet får vänta till dess att cyklarrna kommer med hem till Sverige där jag har bättre möjlighet att få svetsat dit fästena. Just nu står dom på verandan i Spanien och "tanten" vägrar att lämna sin lägenhet så länge som dom använder grannlägenheterna för "trafficking" av människor och droger från andra sidan Gibraltarsund. Förhoppningsvis kan vi bila till Sverige med cyklarna på bakluckan nästa sommar.

Eftersom vi varken har barn eller barnbarn så får vi använda oss själva som "försökskanniner". Om John Force fortfarande kan köra en Nitro Funny Car när han har fyllt 70 år, så vore det skam om vi som är yngre inte skulle kunna svinga oss upp och våga prova hur min tandemcykelidé fungerar i verkligheten Smile


”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BEAN, LMC400, Månsson, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)